StoryEditor

Koniec rekordov. Naše automobilky čaká návrat do reality

26.08.2014, 00:00
Prvý polrok naše závody vyrobili najviac áut vo svojej histórii, koniec roka taký úspešný nebude.

Kým v prvom polroku svoju históriu prepíšu, v druhom už len sotva. Reč je o slovenských fabrikách automobiliek Kia, PSA a Volkswagen. „Všetky tri spoločnosti vyrobili počas prvých šiestich mesiacoch tohto roka viac ako minulý rok,“ povedal pre HN prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Jaroslav Holeček.

Potiahla Európa i USA

Vyjadrené v číslach, z Volkswagenu Slovakia odišlo v prvom polroku 222970 automobilov. To je o 1,5 percenta viac vozidiel ako v porovnaní s tým istým obdobím vlaňajška. Pri trnavskej fabrike PSA Peugeot Citroën ide o rast ešte zásadnejší, keďže vyrobila až 150-tisíc áut.

Otáznik dnes visí teda už len nad tým, koľko automobilov presne vyrobila Žilina. Kia Motors Slovakia čísla zatiaľ nezverejnila, no hovorca Jozef Bačé pre HN povedal, že „svoj výrobný plán naplnili, a tak ako i v minulom roku, naplno využili kapacitné možnosti svojho jediného závodu v Európe“.


Čítajte aj: V biznise vznikli desiatky nových firiem


Podľa Jiřího Šimaru, analytika spoločnosti Cyrrus, stojí za týmto úspechom rast európskeho automobilového trhu. „Práve pre ten je z veľkej časti určená bratislavská produkcia. Stúpajú však aj ďalšie významné exportné trhy ako Spojené štáty či Čína.“

Konflikt už cítia

Otáznik dnes visí nad tým, ako na naše závody doľahne ukrajinsko-ruský konflikt a možný zákaz dovozu áut do Ruska. Práve táto krajina je totiž významným exportným trhom pre trojicu našich automobiliek. Firmy, ako aj zväz sú zatiaľ v komentovaní týchto otázok opatrné. Peter Švec však pre HN priznal, že „kým v prvom polroku vyrobili rekordne veľa áut, neznamená to, že taký bude i druhý polrok“.

To je totiž práve obdobie, v ktorom odborníci očakávajú opätovný pokles predaja automobilov aj v Európe. „A to vzhľadom na zvýšené geopolitické riziká došlo k poklesu spotrebiteľskej dôvery,“ vysvetľuje Šimara.

Zväz automobilového priemyslu SR pritom už dnes avizuje, že sa vyrobí asi o 30-tisíc vozidiel menej ako vlani. Podľa Jaroslava Holečka za týmto odhadom nestoja sankcie, ale fakt, že niektoré automobilky modernizujú svoje autá. Každá takáto zmena je totiž spojená so znížením produkcie. Aj Albrecht Reimold, predseda Predstavenstva Volkswagenu Slovakia, vraví, že dnes sa firma intenzívne pripravuje na nové modely Volkswagenu Touarega a Porsche Cayenne.

Hoci naše firmy zatiaľ o tom, ako sa na nich situácia na Ukrajine a v Rusku podpisuje, mlčia, odborníci tvrdia, že už dnes pociťujú dôsledky prepadu ruského trhu. „Predsa len ide o jedno z desiatich najvýznamnejších odbytísk,“ dopĺňa Šimara. A ako ďalej poukazuje, sekanie zmien či prepúšťanie by záviselo od toho, ako dlho by embargo malo trvať. „Pokiaľ by išlo o krátkodobé opatrenie, kmeňoví zamestnanci firiem by to pocítiť nemuseli.“

 

01 - Modified: 2006-09-27 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Vojaci porazili Ficov tím 2:0
01 - Modified: 2024-12-22 23:00:00 - Feat.: - Title: Japonský autopriemysel je chorý, infúziu teraz zháňa Nissan. Prežijú už len veľké skupiny? 02 - Modified: 2024-12-20 18:31:24 - Feat.: - Title: Vedenie Volkswagenu a odborári dospeli k dohode, nebudú zatvárať žiadne továrne v Nemecku 03 - Modified: 2024-12-20 14:43:53 - Feat.: - Title: Odbory a vedenie Volkswagenu sa dohodli na úspore štyroch miliárd eur, píše nemecký ekonomický denník 04 - Modified: 2024-12-19 19:55:42 - Feat.: - Title: Mzdové rokovania v nemeckom Volkswagene opäť pokračujú do neskorého večera, hrozí krach 05 - Modified: 2024-12-18 14:08:03 - Feat.: - Title: Rokovania šéfov Volkswagenu a odborárov pokračujú, dohoda nie je na obzore
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. december 2024 08:30