Ide o najprestížnejšiu automobilovú šou na svete. Stojí za tým jednoduchý dôvod. Ženeva je totiž neutrálnou pôdou – nie je domovom ani nemeckých, ani francúzskych, amerických či ázijských značiek. Napriek tomu sú tu každý rok tie najlepšie automobilové premiéry. A každoročne sa práve na tomto autosalóne odhaľujú inovácie, ktoré zmenia svet rýchlych kolies. HN vám prinášajú tohtoročné trendy.
1. Menšie motory, ale aj autá
Emisie, nižšia spotreba a efektivita. Automobilový priemysel aktuálne prechádza fázou, ktorá sa mnohým „autičkárom“ nepáči. Už nielen malé autá, ale aj veľké SUV či dokonca superšportové modely dostávajú čoraz menšie motory. A to všetko v rámci nižšej spotreby, no tiež kvôli emisným normám. Platí teda, že kým v minulosti boli bežné minimálne štvorvalcové motory, dnes sú menšie. Ženeva tento fakt dokonale ilustruje aj na svojich svetových premiérach. Tak napríklad juhokórejská automobilka Kia v tomto duchu stvorila ich nový model Kia cee’d GT Line. Ten bude poháňať trojvalec s objemom jeden liter a auto sa na cestách objaví už tento rok.
Počet valcov znížila aj mladoboleslavská automobilka Škoda vo svojom Superbe, ktorý už dostane len štvorvalec. „Toto je nastolený automobilový trend a zákazníci ho vnímajú. Ponúkame rovnako silné, aj keď štvorvalcové motory,“ povedal pre HN konateľ Škoda Auto Slovensko Karel Sklenář.
Podobný krok urobilo pred pár mesiacmi aj BMW s topmodelmi BMW M3 a M4 a ich predaj to vôbec neovplyvnilo. Zmenšovanie motorov je viditeľné v každej automobilovej kategórii.
Do popredia sa dostáva aj nový dominantný segment, a tým sú malé SUV. Renault vo Švajčiarsku ukázal svoj Kadjar, Honda model HR-V či luxusná značka Infinity novinku v podobe QX30. „Toto je nová alternatíva pre zákazníkov, ktorí chcú luxusné a kompaktné SUV,“ povedal Roland Krueger, generálny riaditeľ Infinity.
2. Hybridné pohony ovládnu svet
Takmer každá automobilka už nejaký má, no teraz sa jeden z najlepších bude vyrábať aj na Slovensku. Novopredstavená Audi Q7, ktorá sa vyrába v bratislavskom závode európskej špičky v predaji áut Volkswagen, totiž dostane svoju prvú hybridnú verziu. „Tento model je pre nás úspechom,“ povedal pre HN Albrecht Reimold, predseda Predstavenstva spoločnosti Volkswagen Slovakia. Hybridné automobily doteraz kombinovali dva pohonné systémy – spaľovací benzínový motor a elektromotor. Nová Audi Q7 e-tron je však unikátna v tom, že ide o prvý plug-in hybrid na svete, ktorý kombinuje elektromotor s dieselovým motorom. Len na spresnenie – plug-in hybridy sú autá, ktoré sa od bežných hybridov odlišujú tým, že sa dobíjajú z elektrickej siete. Audi Q7 e-tron sa do predaja dostane onedlho, cena zatiaľ známa nie je.
Hybridné technológie začali s minimálnou podporou, no dnes do nich investuje každá automobilka. A to aj v hyperšportových vozidlách, ktoré patria k najrýchlejším, ale aj najdrahším na svete. Zatiaľ čo pred pár rokmi ich poháňali len veľké motory, dnes je to všetko o hybridnej technológii. Dokazuje to aj nový Koenigsegg Regera. Má 1500 koní a nastavil novú latku v tejto kategórii. Toto auto vlastne šokovalo svet. Okrem toho sa hybridné pohony v drvivej väčšine ponúkajú v drahších autách, no razia si cestu aj nižšie.
3. Elektromobily chce ponúkať každý
Na výstave je z roka na roka čoraz viac elektromobilov. Tie zažívajú rozmach aj kvôli mladej americkej automobilke Tesla, ktorá v Ženeve síce predstavila len svoj najvýkonnejší Model S, no pozadu nechcú byť ani ostatné značky. Aston Martin tu predstavil svoj luxusný koncept malého elektrického SUV do mesta. Je jasné, že táto kategória automobilov sa bude viac a viac rozvíjať a dostane sa aj k superšportom.
Blízku budúcnosť naznačilo Audi s elektrickou verziou „športiaka“ R10. Automobilový svet sa pomaly mení z mechanického na elektrický. A, paradoxne, ten poháňajú vpred aj malé spoločnosti. Ako Tesla či nováčik Nanoflowcell, ktorý tu dokonca predstavil dva extrémne rýchle elektromobily, ktoré mieria do výroby.
4. Autá sú inteligentnejšie
Čím viac systémov, asistentov a kamier, tým viac bezpečia a pohodlia. Technické inovácie pri autách naznačujú, čo sa stane v budúcich rokoch. Svoju „moc“ šoférovať auto odovzdáme počítaču. Už teraz napríklad v prípade zdravotných problémov nový Volkswagen Passat bezpečne automaticky zastane.
Síce tu ešte nenájdete predajné auto, ktoré by dokázalo šoférovať samo, automobilky dokazujú, že na tejto technológii pracujú. Jednou zo spoločností je aj švajčiarska automobilka Rinspeed, známa svojimi futuristickými modelmi. Jej elektrický koncept Budii (na snímke) do Švajčiarska vystrojila systémom autonómneho riadenia.
Rozvoj technológie brzdí do určitej miery legislatíva, ktorá zatiaľ nerieši napríklad nehody takýchto automobilov.
Okrem toho v Ženeve cítiť, že sa rozbiehajú preteky o to, kto má modernejšiu technológiu v automobiloch. Jasným príkladom je aj Audi Q7, ako aj jej elektrická verzia Audi Q7 e-tron, ktorá bude do SUV dodávať svoj vlastný tablet. A do hry vstupujú okrem bežných výrobcov aj IT ikony Google či Apple, ktoré do moderných vozidiel ponúkajú svoje systémy.
5. Pozerať sa budeme len do displejov
Interiér moderných áut sa kompletne mení. Zabudnite na tlačidlá, hitom sú obrazovky. A čím viac, tým lepšie. Zabudnite aj na mechanické budíky či klasické ovládanie klimatizácie tlačidlami a pomaly sa začnite lúčiť aj s bežnými zrkadlami.
Na všetko budú slúžiť displeje. Tie dokážu zobraziť viac informácií. So svojimi novinkami na to poukazujú Mercedes-Benz, BMW, Audi, Volkswagen, Tesla či Range Rover i Jaguar. Okrem toho nové autá ponúkajú už toľko možností ovládania a funkcií, že ak by každá mala svoje ovládanie mechanickým tlačidlom, zaplavili by celý interiér.
Nastáva nová doba v automobilovom priemysle, čo Ženeva veľmi dobre odzrkadľuje. Už nielen každý prémiový výrobca, ale i dostupnejšie značky dávajú interiéru vozidiel novú tvár pomocou displejov.
Cestu redaktorovi hradila spoločnosť Kia Motors Slovakia.