Ťažké priemyselné stroje, celé kovoobrábacie linky či lisy, ktoré viac pripomínajú posteľ pre fakíra ako priemyselné zariadenie. Návštevníci, ktorí sa okolo nich motajú, uznanlivo prikyvujú hlavami. Najmä, keď sa spomenie cena, ktorá je na európske pomery mimoriadne nízka.
Aj toto je nové Turecko. A dá sa vidieť na prebiehajúcom strojárskom veľtrhu v Brne.
Štartujú obchody
Práve Turecko je totiž podľa expertov krajinou budúcnosti pre strojársky priemysel. „Naša krajina sa v tejto oblasti veľmi rýchlo rozvíja. Priemysel a výroba zariadení sa u nás v posledných rokoch poriadne rozbehli,“ tvrdí Aydin Yilmaz, šéf Istanbulskej asociácie exportérov minerálov a kovov.
Yilmaz si pochvaľuje, že so slovenským a s českými firmami sa rozbehla čulá spolupráca. Platí to najmä odvtedy, čo do Turecka prišla so svojou investíciou kórejská automobilka Hyundai.
Odtiaľ bol k výmene technológií len malý krok. Táto automobilka má totiž svoju továreň v Česku, a dcérsku Kiu na Slovensku. „Najväčší objem obchodov sa sprostredkuje práve v oblasti strojov a technológií, a to predovšetkým s Českou republikou,“ vysvetľuje Yilmaz pri šálke sladkej a silnej tureckej kávy, ktorá láka návštevníkov brnianskeho veľtrhu na návštevu pavilónu určeného pre Turecko.
Brána do eurozóny
V Brne sa hovorilo aj o ďalšom rozširovaní tureckého biznisu so strednou Európou. „Samozrejme, sme pripravení privítať investície zo Slovenska. Prostredie je u nás viac než priaznivé vďaka reformám, ktoré sme nedávno urobili,“ priblížil Aydin Yilmaz.
Viac ako veľkosť trhu pritom Turkov zaujíma naša poloha. „Česko a Slovensko sú pre nás vstupom do západnej Európy a v neposlednom rade aj do eurozóny. A naopak, Turecko je bránou na Blízky východ a do Afriky,“ doplnil šéf exportnej aliancie.