Je utorok, približne 12.00 hod. Cestovanie bezplatne chce využiť aj vysokoškoláčka z Trnavskej univerzity Lenka Gardianová. Ráno pricestovala do Bratislavy z Považskej Bystrice, na obed sa plánovala vrátiť. Namiesto hladkého vybavenia na Hlavnej stanici v Bratislave ju čakal dlhý rad. „Keď sa naň dívam, reálne uvažujem, či si radšej nepôjdem kúpiť do pokladnice normálny lístok,“ konštatovala pre HN Gardianová. V rade na využitie nulového cestovného však nebola sama. Spolu s ňou pri štyroch okienkach stálo približne sto ľudí. Dôvod dlhého radu je podľa hovorkyne Železničnej spoločnosti Slovensko Jany Morháčovej jednoduchý – veľa cestujúcich sa registruje na vlaky zadarmo až priamo pred cestou. „Prosíme ich, aby si registráciu vybavovali v predstihu,“ apeluje Morháčová. V prvý deň bezplatné cestovanie využili takmer 50 –tisíc ľudí. Takéto právo má pritom až 2,5 milióna Slovákov.
Štátny osobný dopravca preto odporúča – prísť minimálne hodinu pred odchodom vlaku, ak chce cestujúci riešiť aj zaregistrovanie a výdaj preukazu.
Čítajte viac: Anketa medzi cestujúcimi: Čo hovoríte na bezplatné cestovné?
Cestujúci však poukazujú aj na ďalší problém. Tým je nemožnosť zakúpenia spiatočného nulového cestovného lístka. „Musím si síce kúpiť lístok za nula eur, no nemôžem si kúpiť hneď aj spiatočný lístok,“ povedala vysokoškoláčka Lucia Remiarová.
Študenti a dôchodcovia
Bezplatne cestovať môžu študenti a dôchodcovia od pondelka 17. novembra. Zavedenie kabinet Roberta Fica (Smer-SD) zdôvodnil tým, že cieľom bolo odbremeniť od nákladov študentov a rodiny, ktorých členovia cestujú vlakmi. O tomto kroku pochybuje dôchodkyňa Eva Sirová. „Mám nad 70 rokov, cestovala som aj pred tým a či ma cesta do Košíc vyjde euro s miestenkou, keďže tú si tak či tak zoberiem, alebo 2,35 eura, je skoro to isté,“ vyhlásila.
O skutočnom sociálnom rozmere má pochybnosti aj bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec. Ako povedal, takéto právo nedostali napríklad ľudia, ktorí poberajú dávky v hmotnej núdzi, či matky s deťmi na materskej alebo rodičovskej dovolenke. Iným sociálnym protikladom je podľa neho skutočnosť, že cestovanie bezplatne zadarmo sa týka tak 65-tisíc ľudí s minimálnym dôchodkom, ako aj približne päťtisíc dôchodcov s penziou do tisíc eur.
Na to, aby bezplatné cestovanie mohlo začať fungovať, štátny osobný dopravca pripravil viaceré opatrenia. Jedným z nich bola nutnosť registrácie potenciálnych cestujúcich zadarmo. Okrem toho si štátny osobný dopravca požičal vozne od českého štátneho dopravcu – Českých dráh.
Vlaky navyše
Tiež od polovice decembra pribudne 103 nových vlakov. Tie za rok prejdú po slovenských koľajniciach navyše 1,5 milióna kilometrov. Za takúto službu štát zaplatí. Podľa návrhu rozpočtu to má vyjsť na 13 miliónov eur. Táto suma môže ešte podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo ešte narásť. Vyššiu sumu pripustil aj šéf minister dopravy Ján Počiatek.
Bezplatné cestovanie sa týka len vlakov, ktoré štát platí zo svojich peňazí. Týka sa to rýchlikov a regionálnych vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko, ako aj regionálnych vlakov na trati Bratislava – Komárno, ktoré prevádzkuje český súkromný dopravca RegioJet. Netýka sa to IC vlakov štátneho osobného dopravcu. Od polovice decembra sa to tiež nebude týkať IC vlakov spoločnosti RegioJet, ktorý začne jazdiť medzi Bratislavou a Košicami.