StoryEditor

V domácnostiach boduje nealko v plastoch

31.03.2003, 00:00
Plastové fľaše sú na Slovensku aj v susedných krajinách stále viac "in". Svedčí o tom aj prieskum agentúry GfK, ktorý mapuje nákup nápojov do domácností za posledné dva roky z hľadiska obalov. V kategórii sýtených nápojov (CO2 ) mali plastové obaly v roku 2001 prevahu 96 percent, ktorá sa v ďalšom roku vyšplhala až na 97,5 percenta. V kategórii obalov na džúsy prevládajú kartóny, ich podiel na nákupoch domácností sa však v sledovanom období výrazne znížil v prospech plastov z 96 na 88 percent. Aj sklené fľaše vzdávajú svoje tradičné pozície v prospech plastových: v roku 2001 nakupovali slovenské gazdinky 30 percent minerálnych vôd v sklených obaloch a 70 percent v plastových, o rok nato už odnášali z obchodov 19 percent sklených a 81 percent plastových fliaš.
V porovnaní so susednými krajinami sú slovenské domácnosti pri nákupoch sódoviek, minerálok a stolových vôd dosť konzervatívne: kým maďarské gazdinky ich vlani nakupovali v plastových obaloch takmer na sto percent, české aj poľské na 98 percent, na Slovensku zostal podiel sklených obalov v tejto kategórii na relatívne vysokej úrovni desiatich percent. Plastové obaly sú v okolitých krajinách bežnejšie ako u nás aj v segmente džúsov -- v minulom roku dosiahli v Česku 35 percent s ročným nárastom o trinásť percent, v Poľsku 36 percent a v Maďarsku zostala situácia stabilná na úrovni 30 percent.
V rámci všetkých kategórií nealko nápojov preferujú domácnosti u nás aj v okolitých krajinách nevratné obaly. Podiel vratných sa na Slovensku v roku 2001 zúžil na desať, v Maďarsku na trinásť, v Poľsku na deväť a v Česku až na dve percentá.
Mení sa nielen obľúbenosť obalov, ale aj ich obsahu. V sledovanom období objem nákupu džúsov pre domácnosti vzrástol v SR o šytri percentá, v ČR to bolo o pätnásť a v Poľsku o tri percentá, kým v Maďarsku naopak medziročne klesol o päť percent. V kategórii ľadových čajov vzrástla spotreba v SR o 28 a v Maďarsku o sedem percent, Poľsko a ČR túto kategóriu nemonitorujú. Rastie aj obľúbenosť sýtených nápojov. Oproti roku 2001 ich slovenské domácnosti nakúpili v roku 2002 viac o deväť, české o šestnásť, maďarské o osem a poľské o pätnásť percent.
Podiel plastových obalov v nákupoch domácností (%)
Kategória nealko Obaly 2001 2002
Sýtené nápoje plasty 96 97,5
sklo+plech 4 2,5
minerálky plasty 70 81
sklo 30 19
džúsy plasty 4 12
kartón 96 88
Zdroj: GfK
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. máj 2024 05:28