Rozhoduje každý detail. Novinky z dielne automobiliek však musia vychádzať aj z histórie. Všetko to rešpektovala aj nová Fabia od Škodovky. Podobne ako ďalšie svetové automobilky aj Česi sa pri dizajnovaní svojich modelov riadia trendmi. HN sa na ne pozreli.
Snímka: Škoda
1. História učí aj automobilky
Top hráči na automobilovom trhu veľmi dobre vedia, prečo sú ich autá žiadané a dobre vedia i to, prečo sa niektorým úspech vyhol. Svojho času to pre HN priznal aj šéfdizajnér značky Škoda Slovák Jozef Kabaň. „Áno, je potrebné vedieť, ktoré sú základné požiadavky zákazníkov a prečo si kúpia auto našej značky, a nie inej. Následne treba skombinovať to, čo sa deje vonku,“ povedal zhruba pred rokom a pol Kabaň.
Inými slovami – napríklad v takom BMW sú si vedomí, prečo by ich vozidlá mali mať charakteristické spoločné črty, aby ste už z diaľky spoznali, že po ceste ide model tejto prémiovej automobilky. Štefan Klein, známy slovenský dizajnér, konštruktér a pedagóg, ktorý sa venuje navrhovaniu dopravných prostriedkov, tvrdí, že na vzhľad automobilu bude mať vždy vplyv história automobilky. To potvrdil aj Kabaň:„Dizajnéri musia vedieť skĺbiť trendy s históriou a kultúrou danej spoločnosti. Mne veľmi záleží na tom, aby naše autá mali v sebe niečo, čo reprezentuje krajinu, odkiaľ pochádzajú.“
2. Autá vyrobené pre mňa
Kým ešte pred 20 rokmi boli jedinečné autá, ktoré si zákazník mohol prispôsobiť svojmu štýlu, skôr výnimkou, dnes to už neplatí a sú dosiahnuteľné aj pre bežných ľudí. Automobilky totiž dovolili svojim zákazníkom vyrobiť si auto podľa predstáv. Či už je reč o farbe vozidla, alebo použitých materiáloch. „Kým v minulosti to bola skôr otázka luxusného segmentu, dnes chce byť výnimočný skoro každý. Byť špeciálnym je to, čo v súčasnosti naozaj hýbe svetom dizajnu áut a zvyšuje tržby spoločnostiam,“ vraví Radek Laube, šéfredaktor českého magazínu AutoDesign & Styling.
3.„Nafintenosť“ vs. čisté línie
Čisté línie verzus bohatšia dekorácia. Jednu cestu volia také automobilové giganty ako Volkswagen s jeho značkami či BMW, druhá je špecifickejšia pre Hyundai, Ford alebo Opel. Ako vraví Radek Laube, dnes sa už ani nedá rozoznať, ktorá je symbolom luxusu. „Ide to naprieč celým segmentom vozidiel, či už je reč o lacných modeloch, alebo tých najšpičkovejších automobiloch, ktoré sa dajú vo svete kúpiť,“ hovorí Laube.
4. Technológie hýbu svetom. Aj automobilovým
Tak ako sa v bežnom živote do popredia dostávajú smartfóny, tak sa pridávajú i do áut. Samozrejme, s autom musí zabudovaný tablet ladiť, inak to nejde. Rovnako sa cieli na svetlá. Dnes sú trendy malé LED svetlá, ktoré sú úsporné. Len na ilustráciu – ešte pred pár rokmi platilo, že čím väčšie svietenie vaše auto malo, tým viac bolo trendy. Zaujímavosťou sú tiež kolesá. Pri nich došlo k presnému opaku ako pri svetlách. Platí, že čím väčšie, tým lepšie. „Kým donedávna stačili 13-palcové kolesá, aktuálne sú v oblasti dizajnu žiadané minimálne 15-palcové,“ vraví Laube.
5. Keď sa šetrí
„Náklady, ktoré automobilka vynaloží na výrobu vozidla, hrajú v posledných rokoch aj pri dizajne veľkú rolu,“ prezrádza Radek Laube. Stojí za tým predovšetkým jeden fakt. A to, že automobilové spoločnosti svoje vozidlá stavajú na rovnaké platformy. „Jeden podvozok teda má auto z nižšej strednej triedy i vyššej až luxusnej,“ vysvetľuje Laube s tým, že dizajnér tak má už dopredu jasne určené, ako bude vozidlo, ktoré práve kreslí, široké či dlhé. Na šetrenie však „letia“ aj zákazníci. „Žiadané sú autá, ktoré majú nízku spotrebu pohonných látok. To sa docieli ich váhou, na ktorú zas majú vplyv použité materiály,“ reaguje Laube.