"Na tomto mieste raz bude stáť most, ale ja sa toho už nedožijem," hovoril pred 40 rokmi svojej dcére Trenčan Ján Turczi. Ukazoval približne na miesto, kde dnes otvoril minister dopravy Ján Počiatek spoločne s predstaviteľmi samosprávy nový cestný most cez rieku Váh.
Počas socializmu boli pritom diskusie o druhom trenčianskom moste len sci-fi, ktoré sa medzi ľudí dostali z prostredia miestnych funkcionárov. Každý o tom hovoril, ale nikto tomu neveril.
Nový most má Trenčínu vyriešiť komplikovanú situáciu v doprave. Na starom moste sa denne tvoria v dopravnej špičke rozsiahle kolóny. Ak by sa most uzavrel, napríklad pre nehodu, celá štvrť by zostala odrezaná od priameho spojenia s mestom. Najbližšia obchádzka by trasu do centra predĺžila o dvadsať kilometrov.
Hladký štart vo vládnom tričku
Ľady sa prvýkrát pohli v roku 2003. Vtedajší primátor Juraj Liška (SDKÚ) oznámil prípravy na druhé cestné prepojenie oboch brehov rieky Váh. O rok prevzal "žezlo" Liškov stranícky kolega Branislav Celler a pokračoval v načatej línii. Mesto sa rozhodlo, že do prípravnej fázy investuje z vlastného v prepočte jeden a pol milióna eur.
Všetko vyzeralo ideálne. Trenčín mal požehnanie od vlády, Cellera spájalo s vtedajším premiérom Mikulášom Dzurindom rovnaké stranícke tričko. Minister dopravy Pavol Prokopovič v roku 2005 sľúbil, že s výstavou sa začne už o rok. A presne v tomto bode sa dobre naštartovaná rozprávka skončila.
Výkup pozemkov sa naťahoval, chýbali peniaze, zmenila sa vláda. A Trenčín dostal v tomto veľkom projekte prvú stopku.
Nástup nekonečných problémov
O spustení výstavby sa znova začalo hovoriť až v roku 2008. V tom roku sa malo podľa vtedajšieho ministra dopravy Ľubomíra Vážneho začať s výstavbou. Lenže opäť sa nič nedialo a termín sa posunul o ďalší rok. Tentoraz bol problémom údajne chybný tender na dodávateľa.
Po nástupe vlády Ivety Radičovej v roku 2010 po niekoľkýkrát šanca ožila. Vtedajší šéf rezortu dopravy Ján Figeľ oznámil, že súťaž je pripravená a most sa bude stavať.
So stavebnými prácami sa však začalo až v marci 2012. Tender vyhralo združenie Zipp-Strabag, ktoré malo most postaviť za 40 miliónov eur. Pôvodné odhadované sumy boli pritom až dvojnásobné. Až 85 percent preplatila Európska únia, zvyšok štát.
Na snímke z Google maps je vidieť nový most počas výstavby:
Posledná prekážka
Most mal byť dokončený v roku 2014, opäť došlo k posunutiu termínu. Počas výstavby sa zistilo, že v projekte chýba prípojka na kľúčovú Zlatovskú ulicu, ktorá vedie do priemyselnej aj obytnej časti. Vláda tak musela s vedením Trenčína rokovať, kde nájde takmer milión eur na neplánovanú cestu.
Nakoniec si financovanie prípojky mesto so štátom podelili a plánované dokončenie mosta sa posunulo o pol roka. Tento termín sa už podarilo dodržať.
Trenčania sa dočkali
"Je to historický okamih pre Trenčín," komentoval pre HNonline.sk otvorenie nového mosta primátor Richard Rybníček. Spojenie cez Váh podľa neho zlepší dostupnosť priemyselnej zóny mesta a prepojí najväčšie trenčianske sídlisko Juh s diaľnicou.
"Myslím si, že je to veľmi významná udalosť najmä pre Trenčanov, hoci ten most bude slúžiť aj tranzitujúcim cestujúcim. Tento most určite výrazným spôsobom ovplyvní dnes už pomerne komplikovanú dopravnú situáciu v meste. Podľa všetkých prepočtov by mal odľahčiť najmä existujúci most, ktorý je už dávno za hranicou svojej kapacity," uviedol minister dopravy Počiatek.
Výhodou je podľa Rybníčka aj to, že starý most môžu zrekonštruovať. Jeho stav má od ideálneho ďaleko - na sedemstupňovej stupnici mu patrí šiesta priečka. "Siedmy stupeň by už mohol spôsobiť katastrofu," dodal Rybníček. Upozornil, že nový most by mal znížiť prepravu cez ten súčasný z približne 22-tisíc áut denne na polovicu.