V seriáli HN Esá biznisu vám prinášame zaujímavé osobnosti slovenskej aj svetovej ekonomiky. Dnes o nových pravidlách pre nebankové spoločnosti a ich dôsledkoch na slovenský finančný trh s generálnym riaditeľom Provident Financial Petrom Šaštinským.
Na jar tohto roka parlament podstatne sprísnil reguláciu v sektore nebankových spoločností. Ako ste vnímali zákaz pôžičiek v hotovosti, zákaz navštevovania klientov doma či ďalšie nové opatrenia?
Je samozrejmé, že firma sa prispôsobuje legislatíve v každej krajine, kde pôsobí, a rešpektujeme zmeny aj na Slovensku. Treba však povedať, že zmeny pravidiel v apríli a máji tohto roku na slovenskom trhu veľmi negatívne zasiahli najmä zákazníka.
Prečo? Dôvodom nových zmien bola práve ochrana klientov pred tvrdými spôsobmi nebankoviek...
Môžem hovoriť o našich klientoch – tých asi najviac ovplyvnil zákaz poskytovania hotovostných pôžičiek. Boli sme schopní poskytovať pôžičky vďaka sieti obchodných zástupcov, ktorí navštevovali domácnosti v priebehu pár hodín. Zákaz hotovostnej pôžičky znamenal prechod na poštové poukážky a bankové prevody, čo posunulo proces získania peňazí aj o tri-štyri dni. Mnohí klienti nemôžu alebo nechcú na peniaze čakať niekoľko dní, ďalšia skupina nemá bankový účet a situáciu nerieši ani poštová poukážka, pretože opäť musíte čakať niekoľko dní, navštíviť poštu, ktorá nie je v každej obci a navyše si účtuje poplatok, ktorý službu predražuje. Ľudia, ktorí neboli ochotní alebo nemohli tieto zmeny akceptovať, odišli do sivej zóny, boli nútení obrátiť sa na úžerníkov, ktorí reguláciu nedodržiavajú.
Ako viete, že sa obrátili práve na úžerníkov?
Domnievame sa. Už pred zmenami sme museli odmietať časť klientov vzhľadom na ich nedostatočnú bonitu. Nechceme ľudí neúmerne zadlžovať a snažíme sa v tomto smere konať veľmi zodpovedne, pretože inak by sme na to doplatili my aj klienti. Tým, že obchodný zástupca navštívi domácnosť osobne, pozná finančnú situáciu klienta lepšie než akákoľvek skórovacia karta. A časť klientov musíte odmietnuť a my vieme od našich obchodných zástupcov, že tí sa potom obrátia na sivú zónu. Časť klientov, ktorá potrebovala hotovosť okamžite, sa po zmenách musela obrátiť inde – a keďže žiadna nebankovka im nepožičia, ak nechce porušiť pravidlá, ostáva jedine sivá zóna.
Ešte stále si predsa môžete požičať od fyzických osôb, ktoré sa venujú pôžičkám, môžete sa obrátiť na rodinu či odložiť spotrebu alebo platbu na neskôr...
Aj to bol jeden z argumentov, ktorými predkladatelia odôvodnili prijímanie zmien – že štát takýmito bariérami pomáha ľuďom šetriť a nesprávať sa pri spotrebe impulzívne......
Zostáva vám 85% na dočítanie.