StoryEditor

Top udalosť športu v USA prepísala rekordy

02.02.2014, 22:56
Super Bowl. Najdrahší reklamný spot vo finále ligy amerického futbalu stál 4,5 milióna dolárov.

Sviatok marketérov či majstrovstvá sveta reklamných agentúr. Aj takéto prívlastky od odborníkov dostáva Super Bowl, finále ligy v americkom futbale, ktorý je najsledovanejšou športovou udalosťou v USA.

Sviatok amerického športu v noci nadnes po roku opäť prekonal svoj vlastný rekord. Cena za jeden polminútový reklamný spot sa totiž vyšplhala na štyri a pol milióna dolárov, teda približne o pol milióna viac ako vlani. Televízia Fox, ktorá prenos zabezpečuje, podľa prvých informácií na reklame zarobila vyše štvrť miliardy dolárov.

Šampionát reklamy

O tohtoročné finále sa v chladnom počasí vNewYorku postarali tímy Seattle Seahawks a Denver Broncos. Výsledok, ktorý bol známy dnes ráno, však pre veľké firmy nebol až taký dôležitý. „Super Bowl je sviatok nielen športu, ale aj reklamy a mediálnych agentúr,“ hovorí Stanislav Gašparovič, manažér prvého slovenského tímu amerického futbalu Bratislava Monarchs.

Jeho slová potvrdzujú aj štatistiky. Okrem astronomickej ceny, ktorú za reklamu platia firmy ako Coca-Cola, Pepsi, Kia, Audi či Chevrolet, totiž finále prekonáva aj rekordy v

sledovanosti. V televízii si ho zapne asi miliarda ľudí na celom svete. Viac ako polovica Američanov ho podľa magazínu Forbes sleduje nie kvôli futbalu, ale najmä pre reklamy. „Super Bowl je v podstate neoficiálnym šampionátom marketingových agentúr,“ dodáva Jindřich Rajchl, odborník na športový marketing a komentátor portálu nfl. cz.

Rozhodnutie roka

Hoci návratnosť extrémne drahej reklamy, kde sa výrobná cena spotu vyšplhá aj k trom miliónom dolárov, sa vyčísliť nedá, je o ňu extrémny záujem. „Kto má reklamu na Super Bowle, je lídrom vo svojom odvetví na americkom trhu. Je to neuveriteľná výhoda,“ hovorí Rajchl.

Podľa zahraničných médií bol reklamný čas na tohtoročné finále vypredaný už v októbri. „Byť tam alebo nebyť je pre americké spoločnosti z marketingového hľadiska rozhodnutie roka. Niektoré spoločnosti tam jednoducho musia byť, pretože by im tento priestor automaticky zobrala konkurencia,“ pripomína Tomáš Klečka, český špecialista na športový marketing.

A hoci celá kampaň jednotlivých značiek vyvrcholila počas zápasu, jej dosah a cena sú oveľa širšie. Reklamy, ktoré sa vyrábajú špeciálne pre túto udalosť, sa totiž rýchlo šíria po sociálnych sieťach, píše sa o nich v médiách a diskutujú o nich marketingoví odborníci. „Dobrý spot na Super Bowle prináša značke množstvo ďalšej reklamy v podstate zadarmo,“ vysvetľuje Klečka.

Dôkazom je napríklad reklama značky Budweiser, ktorá sa na internete objavila štyri dni pred finále a za tri dni nazbierala viac ako 32 miliónov pozretí.

Amerika navyše na Super Bowle ukazuje, ako dobre zvládla prepojenie športu a spoločenskej šou. Preto sa dá očakávať, že svoje rekordy bude prekonávať aj v budúcnosti. „Cena za reklamu ešte nie je na vrchole. Určite ešte bude rásť,“ predpokladá Rajchl.

Popularita amerického futbalu totiž stúpa aj v ďalších častiach sveta a počet divákov atakuje miliardu ľudí. Najväčšiu šancu má podľa expertov v Ázii, kde nemusí bojovať proti inému národnému športu, akým je napríklad v Európe futbal.

Postreh HN: Veta za 20 miliónov dolárov

Ján Kuciak, redaktor oddelenia Firmy a financie

Dôkazom, aké obrovské peniaze dokáže americký futbal zarobiť, ak sa v ňom reklama robí dobre, nie sú len stovky miliónov ľudí pred televízormi a extrémne drahé spoty. Je ním aj konkrétny príbeh z posledných týždňov končiacej sa sezóny. Všetko sa začalo, keď sa Marshawn Lynch, hráč tímu Seattle Seahawks, v jednom z rozhovorov „preriekol“, ako veľmi mu chutia cukríky značky Skittles. Jeho fanúšikovia okamžite zareagovali a po najbližšom súťažnom touchdowne ho v nich doslova vysprchovali. Pred posledným semifinálovým zápasom proti Atlante boli dokonca cukríky v širšom okolí vypredané a nedali sa zohnať.

Eufóriu okolo Lyncha a cukríkov si, samozrejme, všimla aj samotná firma a hráčovi ponúkla zaujímavú zmluvu. Za každý touchdown vo finále Skittles podľa zahraničných médií zaplatí 10-tisíc dolárov do Lynchovho fondu Fam 1 st Family Fundation. Výšku odmeny pre samotného hráča pritom strany nespresnili. Pre firmu je to však megaúspech.

Jej zisk vďaka tejto zmluve podľa odhadov odborníkov dosiahne 20 miliónov dolárov. A to všetko len pre pár slov v rozhovore. Takto sa robí dobrý marketing.

01 - Modified: 2006-01-02 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Sony BMG urovnal žalobu
01 - Modified: 2022-10-04 04:33:03 - Feat.: - Title: Severná Kórea po piatich rokoch odpálila raketu ponad Japonsko, USA to odsúdili 02 - Modified: 2022-10-03 20:08:03 - Feat.: - Title: Ukrajina navrhuje koordinovať s USA ciele svojich útokov. Spojené štáty by mohli dostať právo veta 03 - Modified: 2022-10-03 11:53:31 - Feat.: - Title: Bývalý šéf CIA: Ak Rusi nasadia jadrové zbrane, USA a spojenci zničia ich vojská na Ukrajine 04 - Modified: 2022-10-03 09:27:41 - Feat.: - Title: Arménsko a Azerbajdžan rokovali o mierovej dohode. Ich posledné boje si vyžiadali vyše 280 obetí 05 - Modified: 2022-10-03 09:22:17 - Feat.: - Title: Pomôžeme Taiwanu získať schopnosti, aby sa vedel brániť čínskemu útoku, znie z Washingtonu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. október 2022 06:47