StoryEditor

Realitné opachy: „Stavba storočia“ straší celé stredné Slovensko

19.07.2014, 00:00
V dvanástej časti seriálu blúdime po rozostavanej autobusovej stanici v Banskej Bystrici.

Len málo stavieb na Slovensku sa môže pýšiť cenou verejnosti. Nedostavaná budova autobusovej stanice v Banskej Bystrice patrí medzi tie vyvolené. Ocenenie získala pred dvoma rokmi od Banskobystričanov celkom suverénne. V meste takmer nemala konkurenciu. Všetko by bolo ideálne, keby nešlo o cenu Bystrické strašidlá – stavby, ktoré špatia naše mesto. Stavba, ktorú miestni nazývajú aj „stavbou storočia“, straší celý región už vyše 30 rokov. A asi aj dlho bude. Dokončenie jedného z dopravných uzlov stredného Slovenska je totiž v nedohľadne.

Keď kreslia súdruhovia
Aký by mal byť vstup do mesta, ktoré je známe najmä Slovenským národným povstaním? Súdruhovia spred revolúcie by iste odpovedali – impozantný. A podľa toho aj nakreslili autobusovú stanicu. Poriadne veľkú, so štedrým rozpočtom a kapacitou, za ktorú by sa nemusela hanbiť ani Bratislava. Stavať začali v roku 1983. Že nešlo len o obyčajnú stavbu, dokazovali nasledujúce mesiace. Už v roku 1985 sa na otvorení stanice zúčastnil vtedajší prezident republiky Gustáv Husák. Nebolo by na tom nič zvláštne, keby neotváral len základnú plochu pre autobusy.

Aj napriek proklamovanej dôležitosti práce na stanici nepokračovali podľa pôvodných plánov a projekt mal meškanie. Keď potom prišla revolúcia, problém bol „vymaľovaný“. „Na prekvapenie“ všetkých stanici došli peniaze a celý projekt „zamrzol“.

Roky pátrania po investorovi
Stanica v Banskej Bystrici sa stala nechceným „dieťaťom“. Macošsky sa k nej správali všetci majitelia. Počnúc SAD Banská Bystrica, ktorá sa stala jej majiteľom od roku 1994. Štátny podnik prevádzkoval dopravu, na dokončenie hlavnej budovy mu akosi nezvýšili peniaze. Situáciu nezmenila ani privatizácia. Práve naopak, nový vlastník ČSAD Ostrava sa dostal do finančných problémov. Riešil sa konkurz i exekúcia. Budova stanice bola tým posledným problémom, ktorý majiteľov zaujímal. Záblesk nádeje prišiel v roku 2005. Vtedajší majiteľ predstavil futuristickú víziu dokončenej stanice. Stavba podobna vesnírmej lodi však „na prekvapenie“ všetkých zostalalen na papieri.

S opachou si nevedelo rady ani samotné mesto. Pozemky totiž patrili súkromníkovi. „A autobusová stanica bola scenériou skôr pre bojový film alebo horor,“ konštatoval v roku 2011 primátor Banskej Bystrice Peter Gogola. Ani on, ani jeho predchodcovia si so stanicou nevedeli rady. V predvolebných sľuboch bolo pritom jej dokončenie takmer prioritné. Sľuboval ho aj primátor Ivan Saktor (2006 – 2010, nominant Smeru-SD, SNS a SZS). Práve on priniesol po štvrťstoročí prvé novinky. „Autobusovú stanicu by od súčasného majiteľa SAD Banská Bystrica mal odkúpiť investor z Českej republiky, ktorý zabezpečí jej dokončenie, respektíve zbúranie a postavenie nanovo,“ tvrdil novinárom primátor. Podrobnosti však neprezradil. „Prebiehajú ešte stále rokovania, o ich výsledku určite budeme informovať,“ zahmlieval Saktor. Otázkou bolo, prečo informoval verejnosť skôr, ako bolo niečo dohodnuté. Dôvod bol zrejmý. Blížiace sa komunálne voľby.

Rakúšania na scéne
Investor sa nakoniec našiel. O tri roky neskôr a úplne z inej krajiny. Koncom roka 2012 predložila úradom na schválenie projekt rakúska spoločnosť Jahn Development & Consulting. Tá chcela 30-ročnú budovu zbúrať a na jej mieste postaviť novú stavbu. Projekt dostal názov Terminal Shopping Center a stanicu chcel prepojiť s obchodmi. „Navrhovaný objekt Terminal Shopping Center Banská Bystrica  je delený na dve časti: autobusová stanica s obchodnou pasážou a obchodné centrum s parkoviskom,“ konštatoval investor v zámere.

Rakúšania plánovali stavať už na jeseň 2013. V čase plnej prevádzky mal celý projekt zamestnávať takmer 140 ľudí. Mal. Investor narazil na majiteľa pozemkov – SAD Banská Bystrica. „Máme síce právoplatné územné rozhodnutie, ale projekt ďalej nepokračuje, pretože rokovania medzi SAD Banská Bystrica a investorom sa ešte neskončili. Vlastníkom stanice je podľa katastra SAD Banská Bystrica. Na čom to viazne, nevieme,“ povedala začiatkom tohto roka pre agentúru SITA Susanna Herman, projektová manažérka firmy Jahn Development & Consulting.

Práve na tomto bode celý projekt zamrzol. Bystričanom tak nezostáva nič iné, iba čakať, že sa ich „stavba storočia“ dočká dokončenia. Na „stavebné naplnenie“ svojho mena jej stačí počkať už len 69 rokov...

Ak máte vo svojom okolí REALITNÚ OPACHU, pošlite nám svoj tip na adresu Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript..

01 - Modified: 2006-08-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Taliansko otvorilo Slovákom pracovný trh
01 - Modified: 2024-11-13 07:58:01 - Feat.: - Title: Nový stavebný zákon odobrila vláda pred niekoľkými dňami. Ak ho schváli parlament, pripravte sa na toto 02 - Modified: 2024-11-10 11:35:08 - Feat.: - Title: Developer pokračuje v obnove OD Dunaj a Domu odievania. Hotová má byť koncom budúceho roka 03 - Modified: 2024-11-06 14:39:33 - Feat.: - Title: Nový stavebný zákon významne zníži administratívnu záťaž pri stavbách, tvrdí Ráž 04 - Modified: 2024-11-05 07:00:00 - Feat.: - Title: Korintský prieplav chcel už cisár Nero, nakoniec ho postavil Košičan. Béla Gerster stál aj za jedným z moderných divov sveta 05 - Modified: 2024-10-30 09:14:24 - Feat.: - Title: JTRE približuje faktory úspechu v komerčnom segmente
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 02:31