StoryEditor

Firmy napadli príliš nízku cenu diaľnice. Prvýkrát

07.01.2014, 22:59
Eurovia a Hochtief podali námietky voči ponuke Skansky. Tá dala takmer o 65 miliónov eur menej.

Prvá námietka za príliš nízku cenu podľa nových pravidiel štátnych nákupov je na svete. A to na výstavbu viac ako štvorkilometrovej diaľnice D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno. Podľa zistení HN ju podali firmy Eurovia a Hochtief, ktoré na výstavbu tejto štvorprúdovky podali druhú najnižšiu ponuku, a to takmer 255 miliónov eur. Prvá Skanska pritom v súťaži ponúkla o takmer 65 miliónov menej. „Konkurent v tomto prípade verejnému obstarávateľovi predložil mimoriadne nízku cenu v porovnaní s priemerom ostatných predložených cien,“ potvrdil pre HN hovorca firmy Hochtief Michal Talián. Štát však odhadoval, že autostrádu postaví za 283,9 milióna.

 

 

Náročná stavba

Ide pritom o pomerne veľký rozdiel medzi prvou a druhou najnižšou cenou. Najnižšia ponuka je totiž takmer o štvrtinu nižšia, ako dala spomínaná Eurovia s Hochtiefom. Ako hovorí šéf spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš, takéto výrazné rozdiely za éry takzvaných lacných diaľnic medzi prvým druhým v poradí nebývali. Ak sa aj vyskytli, tak medzi prvým a tretím, respektíve štvrtým v poradí. Napríklad za éry exministra dopravy Jána Figeľa, keď ceny prvýkrát prudko klesli. Išlo o výstavbu úseku diaľnice D1 neďaleko Levoče, kde bol rozdiel medzi prvým a druhým na úrovni dvoch percent. V prípade úseku cez Žilinu je takýto rozdiel medzi druhým konzorciom Eurovia, Hochtief (254,8 mil. eur) a štvrtým TSS Grade (259,9).

Podľa šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja (SDKÚ-DS) môžu byť za námietkami aj ďalšie dôvody. V minulosti totiž Národná diaľničná spoločnosť za nízku cenu už vylučovala. Stalo sa to v prípade spoločnosti Hant, keď ponúkol najnižšiu cenu na výstavbu ružomberskej diaľnice. „Vyskúšali to. Šance na úspech sú však malé, keďže stavba je veľmi náročná a napríklad mosty sa dajú postaviť viacerými spôsobmi,“ konštatoval. O námietkach aktuálne rozhoduje Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý celý proces nekomentuje.

 

Blízko k dvom diaľniciam

Žilinská autostráda sa pritom už raz súťažila. Aj prvýkrát dala najnižšiu ponuku spoločnosť Skanska. Vtedy však ponúkla o niečo nižšiu cenu ako v súčasnosti. Kým v minulosti jej ponuku štátni diaľničiari neakceptovali, teraz jej v decembri už akceptačnýlistposlali. „Naša cenotvorba je štandardná a nami ponúkané ceny obsahujú všetky potrebné náklady na zhotovenie diela v kvalite a v čase,“ konštatovala šéfka Skansky Magdaléna Dobišová. Ich cena je pritom na úrovni dvoch tretín z predpokladanej ceny štátu. V minulosti sa však stavali diaľnice aj za menej ako polovicu z odhadovanej ceny štátu. Najnižšiu cenu stavbári so švédskym kapitálom ponúkli tiež na výstavbu rýchlostnej cesty R2 medzi Zvolenom a Pstrušou.

01 - Modified: 2005-11-23 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Bill Gates suverénnou jednotkou
01 - Modified: 2024-05-06 11:50:00 - Feat.: - Title: Chorvátsko nasadilo bič na nezodpovedných vodičov. Nové radary netrestajú iba rýchlosť 02 - Modified: 2024-05-05 15:00:51 - Feat.: - Title: Na časti D2 za Kútmi smerom do Bratislavy bude prejazdný len jeden pruh 03 - Modified: 2024-05-02 22:00:00 - Feat.: - Title: Rysuje sa konečný účet za našu najdrahšiu diaľnicu. Každý kilometer tunela vyjde na 100 miliónov eur 04 - Modified: 2024-05-02 11:50:00 - Feat.: - Title: Stopka pre inváziu čínskych elektromobilov: EÚ by musela uvaliť mimoriadne vysoké clá 05 - Modified: 2024-04-30 07:46:35 - Feat.: - Title: V tomto roku pribudne málo diaľnic, aj tie sú ohrozené. Na severe sú termíny neisté, množia sa problémy
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. máj 2024 23:45