Ak by mali firmy vo vedení viac žien, nemali by problémy, vyjadrila sa nedávno britská finančníčka Nicola Horlick, ktorá vedie vlastnú investičnú spoločnosť Bramdean Asset Management. Podobne to vidia viaceré manažérky. Stále totiž platí, že biznisu vládnu muži a čím na vyššie úrovne riadenia ideme, tým viac ich tam je. A ak medzi nimi nájdeme nejakú ženu, nie vždy sa jej venuje pozornosť. Toto sa rozhodli zmeniť Hospodárske noviny, spoločnosť PricewaterhouseCoopers a Orange, ktorí zorganizovali anketu Top 10 žien slovenského biznisu. A práve dnes štartuje jej druhý ročník. „Chceme docieliť, aby hlavným kritériom kariérneho postupu boli schopnosti manažéra. Z mojej skúsenosti je na Slovensku stále relatívne málo žien v top pozíciách,“ vyjadril sa Alexander Šrank, partner PwC a člen poroty, na otázku, prečo podporujú tento projekt.
Podľa odborníkov sa vo všeobecnosti nedá povedať, kto je vhodnejší do vrcholného manažmentu, či muži alebo ženy. „Z hľadiska prístupu k práci sú muži skôr racionálni, razantnejší a zameraní na cieľ, ženy častejšie riešia vzťahy na pracovisku, zameriavajú sa viac na detail a väčšiu úlohu hrajú emócie,“ hovorí Lucia Lauková, senior konzultantka spoločnosti Amrop. No a práve emócie dnes v biznise podľa výskumov hrajú čoraz väčšiu rolu. „Takže ženy majú v tomto smere určitý náskok pred mužmi,“ dodáva Lauková.
Veľa hovoria aj čísla. Aj keď je na vrcholných pozíciách čoraz viac žien, stále je rozdiel medzi počtom mužov a žien obrovský. Napríklad podľa prieskumu spoločnosti Grant Thornton je na celom svete iba 21 percent senior manažérskych pozícií obsadených ženami, čo je medziročne číslo vyššie iba o jedno percento. No na druhej strane, počet žien vo vrcholnom manažmente v Európe rastie rýchlejšie ako na iných kontinentoch. Dokonca v susednom Poľsku sú až na tretine top pozícií ženy, podobné je to aj v Taliansko, vo Francúzsku či v Španielsku, kde ich počet presahuje 20 percent. V týchto krajinách však svoju rolu môže zohrávať aj fakt, že sa už dávnejšie zaviazali dodržiavať kvóty na počet žien v top manažmente. Plošne ich chcel pre krajiny únie zaviesť Brusel. Zatiaľ však neúspešne. Odmietajú ho najmä samotné ženy. Aj slovenské. „Neverím, že firmám a ženám by ich zavedenie pomohlo. Kde sa vzalo číslo 40 percent? Prečo práve toľko, a nie 60 alebo 80?“ pýtala sa vlani víťazka prvého ročníka ankety Top 10 žien slovenského biznisu Elena Kohútiková, zástupkyňa generálneho riaditeľa VÚB banky.