Doprava je základným a dôležitým článkom reťazca, ktorým tovar prechádza od výrobcu až ku koncovému spotrebiteľovi. Na celkovej cene tovaru sa podľa odhadov podpisuje 40 až 60 percentami.
Odvetvie dopravných služieb a skladovania vrátane poštových a kuriérskych činností v krajinách Európskej únie zabezpečuje 5,1 percenta celkovej pridanej hodnoty a 5 percent všetkých pracovných miest, čo je približne 11 miliónov zamestnancov.
Ak do tohto odvetvia zahrnieme aj výrobu dopravných zariadení, obchod s motorovými vozidlami a motocyklami a ich opravy, tak doprava zabezpečuje 7,9 percenta pridanej hodnoty a 8,2 percenta pracovných miest, čo je 18 miliónov osôb.
Podiel dopravného sektora, najmä áut na emisiách CO2 v EÚ predstavuje 28 percent. Európska komisia pripravuje nové právne predpisy na ich zníženie, ako aj na zníženie spotreby automobilov a na využívanie alternatívnych palív. V sektore sa najmä osobné autá a dodávky podieľajú na viac ako polovici celkového objemu emisií skleníkových plynov v Európe. Zatiaľ čo v iných sektoroch sa vo všeobecnosti znižujú, v doprave sa ich objem od roku 1990 zvýšil o 23 percent.
Technické kontroly
Výbor pre dopravu a cestovný ruch Európskeho parlamentu na svojom marcovom zasadnutí sa okrem iného venoval aj potrebe pravidelnej kontroly technického stavu motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel. Z predložených správ jasne vyplýva dôležitosť týchto kontrol. V období rokov 2007 – 2008 takmer 300-tisíc vozidiel podrobených v únii cestným kontrolám bolo v takom zlom stave, že ich ďalšie používanie bolo zakázané.
Ukázalo sa, že sú veľké rozdiely medzi výsledkami kontrol vykonaných v členských štátoch. Rozdiely v podiele výskytu niektorých nedostatkov v susedných krajinách sa pohybovali od 0,6 do 41,4 percenta.
Pripravený je návrh, podľa ktorého sa členské štáty zaviažu, že vykonajú minimálny počet kontrol, ktorý bude úmerný k počtu úžitkových vozidiel, ktoré evidujú vo svojej krajine. Každý členský štát by mal v každom kalendárnom roku vykonať taký počet cestných kontrol, ktorý zodpovedá minimálne 5 percentám počtu vozidiel evidovaných na jeho území.
Ak je teda na Slovensku evidovaných viac ako 2,15 milióna všetkých motovoých vozidiel, bude sa táto kontrola týkať takmer 108-tisíc áut.
Diaľnice i letectvo
Pod drobnohľadom sú aj mýtne systémy v krajinách, aj diaľničné známky. Únia považuje napríklad za diskriminačné, ak v praxi týždenné diaľničné známky stoja v porovnaní s ročnými na jeden deň štyri až päťkrát viac. Poslanci sa prikláňajú skôr k zavádzaniu systémov na základe vzdialenosti, pred systémami na základe času. Čiže uprednostňujú viac mýtny systém ako systém diaľničných známok, ktoré podľa nich neodrážajú dosť presne skutočné využívanie ciest.
Okrem toho sa v európskom parlamente vo veľkom rokuje aj o leteckej doprave a službách s ňou spojených. Europoslanci pripravujú nastavenie pravidiel pre posilnenie práv cestujúcich, zlepšenie európskych letísk, väčšiu hospodársku súťaž na železniciach, ako aj nové pracovné pravidlá pre pilotov. Cieľom je uľahčiť život cestujúcim.
Tesnou väčšinou poslancov dopravného výboru sa podarilo minulý mesiac nastaviť nové pravidlá pre zaobchádzanie s batožinou, tankovanie a ďalšie pozemné služby na veľkých letiskách v EÚ, čo by malo viesť k zlepšeniu konkurencieschopnosti služieb.