StoryEditor

Málokedy si prieskum objedná politická strana

17.12.2014, 23:00
Václav Hřích, výkonný riaditeľ agentúry pre marketingový výskum trhu, reklamy a médií AKO.

Prieskumy preferencií robí viacero agentúr. Výsledky sa však často radikálne líšia. Čo to ovplyvňuje?

Niekoľko faktorov. Keď človek porovnáva výsledky, je v prvom rade dôležité vedieť, v akom termíne boli zozbierané údaje. Predvolebné prieskumy totiž neprognózujú to, ako dopadnú voľby. Hovoria len to, ako by dopadli v danom termíne, keď sme sa pýtali respondentov. Voliči sa však rozhodujú zväčša až počas posledných dvoch týždňov pred voľbami. Tiež je dôležité pozrieť sa, akým spôsobom sa údaje zberali. Telefonicky to trvá niekoľko dní, zber dát cez anketárov trvá omnoho dlhšie. Avšak od začiatku zberu dát až po publikovanie výsledkov prieskumu sa môže v spoločnosti na politickej scéne všeličo udiať, napríklad demonštrácia či kauza CT. A výsledkami to môže „zahýbať“.

Niekedy však zverejnia dve agentúry, približne v rovnakom čase, prieskumy robené rovnakou metódou a výsledky sú iné. Prečo?

Príčinou odlišných výsledkov môže byť aj spôsob kladenia otázok. My, ktorí sme členovia Slovenskej asociácie výskumných agentúr, máme na realizáciu predvolebných prieskumov dohodnutú rovnakú metodiku kladenia otázok. Snažíme sa znením a poradím otázok simulovať situáciu, ktorú ľudia zažijú vo volebnej miestnosti, kde majú k dispozícii zoznam kandidátov. Preto pri prieskume respondentom napríklad čítame všetkých kandidátov. Sú však agentúry, ktoré sa opýtajú: Koho by ste volili? Spoliehajú sa na respondentovu pamäť. Takto položená otázka pomôže skôr tým subjektom, ktoré sú napríklad v tom čase práve prítomné v médiách. Novým stranám ta...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2007-01-25 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: PSA môže predávať autá z Trnavy aj mimo únie
01 - Modified: 2024-04-26 22:00:00 - Feat.: - Title: Jana Kirschner: V Británii sa mi vyčistili hodnoty. Tu vláda robí likvidačné opatrenia proti kultúre a ľuďom 02 - Modified: 2024-04-27 09:01:43 - Feat.: - Title: ROZHOVOR: Účasti na eurovoľbách by pomohlo spájanie hlasovaní. V Belgicku chodí voliť takmer 90 percent ľudí 03 - Modified: 2024-04-27 12:00:00 - Feat.: - Title: Po Slovensku anonymne ukrývajú peniaze na verejných miestach. Jeden fanúšik nás sledoval, hovorí dvojica z projektu Cash catch 04 - Modified: 2024-04-25 07:56:22 - Feat.: - Title: Seriál HN Chcem byť exportér: EXIMBANKA SR zvýhodňuje financovanie exportu v náročných časoch 05 - Modified: 2024-04-26 22:00:00 - Feat.: - Title: Komu sa oplatí kúpiť byt? V Bratislave stále nájdeme spomienkový optimizmus, tvrdí expert pre HN (rozhovor)
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 18:47