Urýchliť výstavbu slovenských diaľnic a rýchlostných komunikácií by malo zapojenie zahraničného súkromného kapitálu. Informoval o tom včera minister dopravy Pavol Prokopovič. Podľa neho pri financovaní zo štátneho rozpočtu, keď sa uvažuje ročne o 8,5 až 10 miliardách korún, by sa ukončila diaľnica D 1 niekedy o 20 rokov. Preto sa uvažuje o alternatívnych zdrojoch financovania, ktoré by mohli zdroje zvýšiť až na potrebných 23 až 25 miliárd korún ročne, aby sa ukončila v rokoch 2010 až 2011. Na prvom mieste úvah o ďalších zdrojoch je súkromný kapitál. Pavol Prokopovič informoval, že ministerstvo o tom rokuje s dvoma silnými investičnými skupinami z Francúzska a Talianska, pričom obidve podporujú domovské vlády, ktoré tiež vstúpia do tohto procesu. Do konca tohto roka plánuje ministerstvo dopravy určiť podmienky na vypísanie tendra, samotné výberové konanie by sa malo vyhlásiť začiatkom budúceho roka. Podľa Prokopoviča je takýto prílev prostriedkov reálny. Ich prevažná časť by sa mala súkromným spoločnostiam vrátiť v podobe poplatkov za užívanie diaľnic, no Prokopovič sa chce vyhnúť rizikám, ktoré sa vyskytli v Českej republike a v Maďarsku a poučiť sa z nich. Minister financií Ivan Mikloš dodal, že určitý záväzok za splácanie bude musieť na seba zobrať a zaplatiť štát, lebo ani žiaden zahraničný investor nie je schopný si zaplatiť výdavky po kúpe koncesie. Problémom podľa Mikloša je aj to, že podľa metodiky ESA 95 výdavky štátu vchádzajú do výdavkov štátneho rozpočtu v momente prevzatia záväzku, a nie v momente jeho splatenia, čím budú mať záväzky z výstavby diaľnic v najbližších rokoch vplyv na deficit verejných financií a plnenie kritérií na vstup do Európskej menovej únie. Opatrnosť pri tejto úvahe zvyšuje podľa Mikloša tvrdenie Národnej banky Slovenska, že pri vstupe do Európskej menovej únie sa dosiahne efekt, ktorým sa zvýši hrubý domáci produkt SR o jedno percento ročne.
***Česi zmluvu s investorom vypovedali
Zemanova vláda minulý rok uzavrela zmluvu s izraelskou firmou Housing et Construction, podľa ktorej firma postaví diaľnicu D47 koncesným spôsobom. Reagovala tak na politický tlak, aby sa pri výstavbe diaľnic nezanedbávala Morava. Včera česká vláda rozhodla, že zmluvu na výstavbu 80-kilometrovej cesty z Lipníku nad Bečvou (blízko Přerova) do Ostravy a na hranice s Poľskom vypovie a postaví ju z verejných zdrojov za 48 miliárd českých korún. Pri koncesnom spôsobe mal štát zaplatiť 125 miliárd Kč, avšak s odkladom. Splácať sa malo od roku 2007 do 2032. Obe sumy sú bez finančných nákladov, vplyvu inflácie a prevádzkových výdavkov. Po ich uvážení by náklady stúpli na 70 pri výstavbe zo štátnych a na 200 mld. Kč pri koncesnom spôsobe. O kontrakt D47 sa začala zaujímať polícia, lebo je tu podozrenie z korupcie a z prania špinavých peňazí. Tento rok sa v Česku na výstavbu diaľnic má vynaložiť zo špecializovaného fondu 8,5 miliardy Kč.
StoryEditor