StoryEditor

Stavbári sú na dne. Aj tak im rekordne zvýšia platy

19.03.2014, 23:00
Po piatich rokoch od vypuknutia krízy sa stavbári stále neodrazili od dna, ale aj napriek tomu im zvýšia platy.

A to najviac spomedzi všetkých odvetví. Odborári sa totiž dohodli so Zväzom stavebných podnikateľov Slovenska na zvýšení minimálnych miezd v stavebníctve o 4,4 percenta. Tento rast prevyšuje aj očakávaný rast cien.

„V posledných dvoch rokoch sa nám nepodarilo vyrokovať ani zvýšenie miezd o infláciu. Teraz sme spokojní,“ povedala predsedníčka Integrovaného odborového zväzu Marta Brodzianska.

V odvetví pracuje na Slovensku desaťtisíce ľudí. Vyššie tarify pre nich platia už od marca. Priemerný plat v odvetví je niečo vyše 600 eur.

 

 

Zvyšovať chcú pre všetkých

Nateraz sa k zvyšovaniu zaviazali najväčší stavební zamestnávatelia združení v zväze. Odborári však plánujú využiť kontroverzný zákon o rozširovaní kolektívnej zmluvy. Ak ich návrh prejde, aj malé firmy s počtom nad 20 ľudí budú musieť svojim ľuďom pridať.

Príkladom je spoločnosť JP Sonet z Michaloviec. „Zvyšovanie platov je správne. Nám to nerobí problém,“ reagoval riaditeľ firmy Ján Popík. Stavbári dnes podľa neho bojujú viac s vymožiteľnosťou práva a platobnou neschopnosťou investorov. „Keby platili, tak by sme mohli zvýšiť mzdy aj o 15 percent.“

Na druhej strane nájdu sa aj kritici. Podľa riaditeľky personálnej agentúry Index Nosluš Dariny Mokráňovej takéto zvýšenie miezd nezodpovedá ekonomickému vývoju na Slovensku. Ale nemyslí si, že to bude mať zásadný vplyv na odvetvie.

 

Pomôžu štátne zákazky

Fakt je, že stavbári rozhodne neprežívajú úspešné obdobie. Aj vďaka zmenám vlád sa zastavili mnohé veľké štátne zákazky, najmä pri výstavbe diaľnic a železníc. V tomto roku pre odvetvie svitá nová nádej.

„Veľmi pravdepodobne sa stavebníctvo rozbehne. A to najmä vďaka novým štátnym zákazkám,“ tvrdí prognostik Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž.

Do konca roka by mali odštartovať najmä nové projekty na stále nedokončenej diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami. Železničiari by zase mali prihrať prácu stavbárom vďaka modernizácii tratí na Považí.

 

Odraz od dna

Ak sa naplnia prognózy rastu, stavbári by sa mohli konečne dostať na úroveň spred roka 2009. Momentálne totiž ešte stále nedokážu stavať toľko ako pred krízou. Zaostávajú aj v tržbách.

Paradoxne zamestnávatelia v iných odvetviach, ktorým sa darí lepšie, viedli s odborármi ostré boje o platy. Príkladom sú strojárske firmy. Tie bez výnimky musia zvýšiť platy o dve až tri percentá, s čím mnohé spoločnosti nesúhlasia. Zasiahne to 700 podnikov, ktorí nie sú členmi zväzu, ale majú viac ako 20 zamestnancov.

01 - Modified: 2006-03-06 14:59:00 - Feat.: 0 - Title: F1: Räikkönen údajne prestúpi do Ferrari
01 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Slovensko opakovane prepisovalo rekordy. Ktorým ľuďom firmy pridali najviac? Po vrecku sa buchol aj štát 02 - Modified: 2024-12-19 19:55:42 - Feat.: - Title: Mzdové rokovania v nemeckom Volkswagene opäť pokračujú do neskorého večera, hrozí krach 03 - Modified: 2024-11-28 15:33:46 - Feat.: - Title: Pred týždňom hovoril o úspechoch, teraz zúri. Kim sa sťažuje na stavebný proces, označuje ho za problematický 04 - Modified: 2024-10-28 09:05:31 - Feat.: - Title: Volkswagen zvažuje zníženie miezd a zmrazenie ich rastu, chce ušetriť štyri miliardy 05 - Modified: 2024-10-09 09:40:53 - Feat.: - Title: Kažimír hlási solídny rast pri silnom protivetre. Inflácia dupne na plyn, naše reálne platy takmer zamrznú
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 12:17