Bankrot a škandál so žltačku spôsobili, že to na americkom trhu museli „zabaliť“. Na starom kontinente sa však značke darí a najnovšie pripravuje expanziu aj na Slovensko. Sieť reštaurácií Chi-Chi´s chce klientov zaujať mexickými špecialitami a tradičnými jedlami z Texasu. „Reťazec chce sprevádzkovať približne sedem reštaurácií, a to nielen v Bratislave, ale aj v Košiciach, Prešove či Žiline,“ vysvetľuje zástupca konceptu pre český a slovenský trh Aleš Tulpa zo spoločnosti AVEX Systems.
Hľadá sa partner
Ako ďalšie lokality prichádzajú do úvahy aj Piešťany, Banská Bystrica, Trnava či Poprad. Chi-Chi´s momentálne hľadá franchizantov, ktorí by sa do prevádzok pustili. „Celkovo máme 15 záujemcov tak zo Slovenska, ako aj z Česka. Spoločnosť by však rada získala masterfranchizového partnera, s ktorým by túto expanziu realizovala,“ pokračuje Aleš Tulpa s tým, že aj keby sa to nepodarilo, sú pripravení začať aj s menšími podnikateľmi. Sieť počíta s expanziou v prvej polovici budúceho roka.
Reštauračnému sektoru u nás sa však príliš nedarí. Prevádzky trápi nízka kúpyschopnosť a klesajúce tržby. Avšak podľa odborníkov má práve takýto odlišný typ reštaurácie šancu na úspech. „Takéto reštaurácie na Slovensku chýbajú. Navyše nejdú do rizika, to preberajú miestni podnikatelia, ktorí si zaplatia franchising,“ myslí si čestný predseda Zväzu hotelov a reštaurácií Slovenskej republiky Jozef Bendžala. Analytik poukazuje aj na to, že na slovenskom trhu už pôsobí reťazec Hacienda Mexicana, no priestoru je stále dosť. „Špecializované reštaurácie majú priestor, kam rásť a nevyťažili ešte všetok potenciál. Ľudia ich nezatracujú, ale nie sú ani hitom, ktorý by bol zásadne v obľube,“ konštatuje analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub. Zástupca konceptu dopĺňa, že špeciality z Texasu a Mexika formou „All you can eat“ budú lákať i výhodnou cenou.
Americký (ne) sen
Príbeh reštaurácií s mexickými jedlami odštartoval v roku 1975 hráč amerického futbalu Max McGee so svojím spoločníkom v Minnesote. O dvadsať rokov neskôr otváral svoju 210 pobočku a osemkrát sa tešil z ocenenia najlepšej americkej mexickej reštaurácie. Americký sen sa však začal rozplývať, počet prevádzok klesol a napokon spoločnosť vyhlásila bankrot. Podľa konkurzného právnika dôvodom boli problémy s cash flow. „Za každým rohom sa otvára nová mexická reštaurácia,“ zdôvodňoval vtedy právnik pre médiá Willian Lobel. Posledný klinec do rakvy firmy zatĺkla veľká aféra so žltačkou typu A. Viac ako 650 návštevníkov reštaurácie sa nakazilo zo zelenej cibule a štyroch z nich to dokonca stálo život. Značka však žije ďalej. Majiteľom franchisingu je švajčiarska spoločnosť, ktorá pôsobí v Európe, Ázii i Severnej Afrike, v USA má značku Tumbleweed. „V Európe je tento koncept veľmi úspešný v Belgicku. Menu, služby, personál i ceny sú prispôsobené mentalite európskeho zákazníka,“ dodáva Aleš Tulpa.