Diaľnica, na ktorú čakajú tisíce Bratislavčanov. Presne tých istých, ktorí takmer každé ráno cestujú do hlavného mesta smerom od Šamorína. A stoja často aj v kilometrových zápchach. Ich problémy má vyriešiť práve nultý obchvat Bratislavy, najväčší infraštruktúrny projekt mesta posledných rokov.
Práve včera minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) oficiálne predstavil štyroch uchádzačov, ktorí sa o projekt za približne štyri miliardy eur pobijú. A spolu so štátom formou verejno-súkromného partnerstva, teda PPP projektu, tento takmer 60-kilometrový úsek postavia. O tom, že o zákazku majú záujem Strabag, Eurovia SK, Hochtief CZ a spoločnosť Porr HN, ako prvé HN informovali už minulý týždeň. Dnes vám prinášame krátke profily, kto to chce bratislavskú diaľnicu vlastne stavať.
1. Strabag
Pobočka rakúskeho koncernu. Stavala obchvat Žiaru nad Hronom, podieľala sa na výstavbe viacerých diaľničných úsekov ešte z minulého roka. Rovnako sa aj v minulosti podieľala na viacerých infraštruktúrnych projektoch na severe a západe Slovenska. Rakúsky koncern je šiestou najväčšou stavebnou spoločnosťou v Európe. Priemerne zamestnáva viac ako 76-tisíc ľudí. Na Slovensku dával vlani prácu približne 600 ľuďom, jeho hospodársky výsledok po zdanení bol vyše 16,6 tisíca eur.
2. Eurovia
Je súčasťou francúzskeho koncernu Vinci. Pre ten v roku 2013 pracovalo viac ako 170-tisíc zamestnancov na projektoch v stovkách krajín. Firma u nás stavia obchvat Žiliny či úsek diaľnice pri Levoči. Príjmy koncernu boli za rok 201236 miliárd eur, bol najtop európskou stavebnou firmou. Aj Eurovia má s výstavbou na Slovensku bohaté skúsenosti. Podieľala sa na výstavbe niektorých úsekov R1, dodávateľsky aj na úseku Nitra – Tekovské Nemce, prvom ukončenom PPP projekte na Slovensku.
3. Hochtief CZ
Česká firma s nemeckým kapitálom. Celkovo koncern Hochtief AG zamestnáva približne 80-tisíc zamestnancov. Za rok 2013 dosiahol obrat viac ako 25 miliárd eur. V rámci Česka a Slovenska zamestnáva zhruba 1100 ľudí. Podieľal sa na viacerých projektoch, a to aj mimo infraštruktúry. Firma sa totiž profiluje aj v bytovej, priemyselnej či ekologickej výstavbe. Hochtief podpísal zmluvu spolu s Euroviou na výstavbu diaľničného obchvatu Žiliny. Hochtief je najväčšia nemecká konštrukčná spoločnosť.
4. Porr
Spadá pod rakúsky koncern Porr. U nás postavil hlavnú budovu Slovenskej sporiteľne na Tomášikovej ulici v Bratislave, ďalej sa spolupodieľal na výstavbe obchodného centra Eurovea a paroplynovej elektrárne v Malženiciach. So štátnymi zákazkami má zas skúsenosti v prípade modernizácie časti železničnej trate pri Púchove. Ako skupina zamestnáva Porr 11-tisíc ľudí a patrí medzi tamojšie najväčšie stavebné podniky. Pôsobí aj na českom, poľskom, nemeckom a švajčiarskom trhu.