Baťa zamieril proti prúdu. Zatiaľ čo väčšina svetových firiem buduje čoraz viac nových závodov v Číne, obuvnícka ikona stavila na Českú republiku, kde pred 130 rokmi vznikla jej legenda. Konkrétne ide o tradičný závod v Dolním Němčí pri Zlíne, kde Baťa rozšíri svoju výrobu a vytvorí desiatky nových pracovných miest. „Časť sortimentu z Číny a Indie budeme zase vyrábať v Česku,“ potvrdil pre médiá riaditeľ výrobného závodu František Bělíček.
Investícia do nových technológií by si mala vyžiadať niekoľko miliónov českých korún.
Obuvnícke impérium viedol dlhé desaťročia Tomáš Baťa, syn zakladateľa spoločnosti. Po jeho smrti v roku 2008 prevzali rodinnú firmu jeho deti.
Baťa rúca trend
Pod svojou značkou pôsobí Baťa na čínskom trhu deväť rokov. Firma tam postupne vyrábala čoraz väčšiu časť svojej produkcie. Dnes však vedenie začína posilňovať pozíciu Česka. „Musíte kupovať veľké objemy, objednávky treba dávať minimálne s polročným predstihom. Európska výroba je schopná flexibilnejšie reagovať,“ vysvetľuje rozhodnutie Bělíček.
Firma však zdôrazňuje, že nejde o odchod z čínskeho trhu. Pre HN odmietla špekulácie médií z konca minulého týždňa, že premiestňuje časť výroby z Ázie do Česka. V skutočnosti ide o vytvorenie nových výrobných kapacít.
Zaujímavosťou pritom je, že kým obuvnícky predajca uprednostnil našich susedov pred Čínou, trend u väčšiny podnikateľov je presne opačný. Potvrdzuje to aj Česká obchodná komora. „Firmy majú práve veľký záujem investovať do východnejších krajín, stále sa im to viac oplatí. Navyše v súčasnosti dochádza k zlepšovaniu česko-čínskych politických vzťahov, čo pozitívne vplýva na medzinárodnú spoluprácu,“ reagoval šéf zahraničného obchodu komory Jiří Hansl.
Risk či premyslená stratégia?
Podľa analytikov by Baťa do novej výroby neinvestoval, ak by sa mu to nevyplatilo. „Spoločnosti sa evidentne darí, keď dáva peniaze do výroby v drahšej lokalite,“ komentoval pre HN Tomáš Menčík z Cyrrusu. Vidí v tom aj snahu o posilnenie firmy na európskom trhu. Produkcia topánok v Dolním Němčí je totiž jediným európskym závodom spoločnosti. Zvýšenou výrobou by sa tak zlepšila dostupnosť produktov, a to v celom európskom regióne. „Naše topánky sa k európskemu zákazníkovi dostanú oveľa skôr. Práve to chceme,“ potvrdzuje Bělíček.
Ivor Lehoťan z Capital Markets však upozorňuje, že Európa je na dopyt tzv. mŕtvy kontinent. Európski odberatelia nie sú totiž schopní kúpiť toľko, ako obyvatelia Číny alebo Ameriky.
Závod v Dolním Němčí dnes zamestnáva 140 ľudí, ktorí budú po novom vyrábať aj obuv značky WeinBrenner. Ide o outdoorové topánky, ročne sa ich vyrobí až 200-tisíc párov. Do roku 2015 si firma dala ambiciózny plán. Chce zdvojnásobiť výrobu. Tým, že Baťa bude závod rozširovať, vytvorí niekoľko desiatok ďalších pracovných miest. Problémom však môže byť nízka kvalifikácia. „My ich síce vieme zaučiť a zacvičiť, ale niektorým to jednoducho nejde,“ dodáva Bělíček.