Slovenské podniky po kríze škrtajú aj benefity pre zamestnancov. Na dnešnom HN Clube Firma a zamestnanci: Ako byť úspešný na oboch stranách sa na tom zhodli všetci diskutujúci. Hoci nižšie tržby sa odrazili na zbrzdení zodpovedného podnikania, niektoré spoločnosti, naopak, túto oblasť rozvíjajú viac.
"Rozumné firmy sa sústredia na zodpovedné podnikanie a chcú sa tak odlíšiť od ostatných na trhu," povedal Pavel Hrica, programový riaditeľ Nadácie Pontis. Práve s touto nadáciou HN pripravili dnešnú diskusiu.
Účastníci HNClubu (zľava): Vladimír Víšek, sustainability manager, IKEA pre región Slovenska, Česka a Maďarska, Igor Vida, generálny riaditeľ, Tatra Banka, moderátor eventu Peter Vavro, šéfredaktor HN, Ivana Molnárová, generálna riaditeľka, Profesia a Pavel Hrica, programový riaditeľ, Nadácia Pontis
Firma a zamestnanci. Ako byť úspešný na oboch stranách
Spoločenská zodpovednosť firiem prestáva byť iba módnym pojmom, ale stále častejšie sa ukazujú jej praktické pozitívne dopady na podnikanie vo firmách všetkých veľkostí. Zodpovedné podnikanie prispieva k dlhodobému podnikateľskému úspechu. Podporou podnikateľa na tejto ceste je koncept CSR (Corporate Social Responsibility).
Kliknite pre zväčšenie
Aj na Slovensku sa dá biznis robiť zodpovedne. Jedným z dôkazov je spoločnosť Slovenské elektrárne, ktorá získala prestížne ocenenie Via Bona Slovakia, ktoré udeľuje nadácia Pontis a kde sú Hospodárske noviny hlavným mediálnym partnerom. Toto ocenenie sa každoročne udeľuje firmám, ktoré sa okrem podnikania zamerali aj na pomoc deťom, rozvoj regiónu či podporu zamestnancov.
Kompletný zoznam firiem, ktoré získali ocenenie Via Bona nájdete TU.
Tri roviny CSR
Pojem spoločenská zodpovednosť firiem má tri základné roviny: ekonomickú, sociálnu a enviromentálnu. V prvej ide o sledovanie a vylepšovanie procesov, ktorými firma prispieva k rozvoju ekonomického prostredia. V sociálnej o sledovanie negatívnych dopadov a realizáciu pozitívnych aktivít firmy na sociálny systém (zdravie a bezpečnosť zamestnancov, rovnosť príležitostí, vyváženosť pracovného a osobného života, boj proti korupcii a pod.). Environmentálna oblasť je najmä o monitorovaní a znižovaní negatívnych vplyvov firmy na životné prostredie (recyklácia, používanie ekologických produktov, dodržiavanie štandardov ISO a EMAS...).
CSR jednoducho povedané, zdôrazňuje, že firma by sa mala správať zodpovedne voči všetkým skupinám, s ktorými prichádza do kontaktu (stakeholders), čiže zákazníkom, zamestnancom, dodávateľom, miestnej komunite či životnému prostrediu. Táto koncepcia podnikania ovplyvňuje procesy vo vnútri podniku, ako aj jeho angažovanosť a komunikáciu smerom navonok. Vedie k zmene pohľadu na podnikanie ako také. Dôležitý je podľa nej spôsob, akým dochádza k vytvoreniu zisku, či ako sa rozdeľuje. Napríklad firemná filantropia či darcovstvo sú len jednou z jej podmnožín.
Kliknite pre zväčšenie
Neodmysliteľnou charakteristikou konceptu CSR je aj jej dôveryhodnosť. Ak sa podnik zaoberá myšlienkou spoločenskej zodpovednosti, mal by si strategicky plánovať jednotlivé kroky. Firma by mala vedieť účinok CSR stratégie zmerať, zohľadniť ho pri nastavovaní budúcich cieľov a transparentne ho komunikovať. CSR nemá žiadne vymedzujúce hranice. Mnohé aktivity firiem v tejto oblasti tak majú celkom inovatívny charakter, čím sa CSR stáva významným poľom na získanie konkurenčných výhod.