Trest pre šesticu stavebných firiem, ktoré v roku 2004 uzavreli kartel pri súťaži na úsek diaľnice D1 na Spiši, je veľmi mierny. Akoby ani vôbec nebol. Myslia si to dopravní analytici, ktorých TASR oslovila.
„Účelovo to našili tak, aby to firmám vyhovovalo a nepoškodilo ich to," myslí si šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom opozičnej SDKÚ-DS a v minulosti radil bývalej premiérke Ivete Radičovej.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) totiž vydal dlho očakávané výkladové stanovisko, v ktorom stanovil pre kartelových hriešnikov trojročný dištanc z verejných súťaží.
Počítať ho však začal už od vypísania súťaže, čiže od mája 2004. Neskôr ho prerušil pre rozhodnutia krajského súdu, ktoré povolili odklad rozhodnutia Protimonopolného úradu (PMÚ) o karteli. Jednotlivým stavbárom sa takto už v minulosti ukrojilo z dištancu od dvoch rokov a siedmich mesiacov až po obdobie celých troch rokov.
Niektorých firiem sa tak zákaz v súčasnosti už ani netýka, iným zostalo na jeho uplynutie pár mesiacov. Dištanc začal opätovne plynúť 20. marca 2014, teda pred vyše štyrmi mesiacmi, kedy sa stalo právoplatným rozhodnutie Najvyššieho súdu v tejto veci, potvrdzujúce pôvodné rozhodnutie PMÚ.
Stavbári si tak počkajú maximálne pár týždňov a môžu sa opäť pripravovať na účasť na verejných súťažiach. Pôvodne mal zákaz činnosti trvať až päť rokov, zmenou zákona v roku 2008 sa však táto doba skrátila na tri roky.
Matej tvrdí, že ak chcel ÚVO počítať zákaz pre firmy na verejných tendroch od roku 2004, mal použiť zákon, ktorý platil v tom čase. Ten hovoril o stopnutí štátnych súťaží na päť rokov. Ak chceli použiť trojročnú lehotu, mali ju podľa neho začať počítať až od marca tohto roku.
Takémuto trestu nerozumie ani šéf Inštitútu dopravnej politiky (IDP) a bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraj Čermák.
"Ako keby trest ani nebol," zhodnotil pre TASR. Aj v čase, ktorý ÚVO v súčasnosti považuje za obdobie plynutie dištancu, sa kartelové firmy podľa neho zúčastňovali verejných súťaží, nikto ich nevylučoval. Jediné na jar tohto roku ich NDS vyradila z troch prebiehajúcich tendrov.
Podľa rozhodnutia PMÚ potvrdeného Najvyšším súdom uzavrelo kartelovú dohodu šesť spoločností - Strabag, Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska DS a Mota-Engil. Stalo sa tak počas súťaže na výstavbu úseku diaľnice D1 na Spiši z Mengusoviec po Jánovce. Stavbári dostali za kartel aj pokutu v celkovej výške takmer 45 miliónov eur.