StoryEditor

Slovensko je pre nás malé Nemecko

08.12.2015, 12:17
Autor:
dpidpi
O biznise na trhu požičiavania áut sme sa rozprávali s Vladimírom Orthom, CEO spoločnosti Avis.

Máte vlastné auto alebo využívate požičané? 

Aktuálne mám požičané auto z vlastnej spoločnosti. 

Kto najviac preferuje služby požičaných áut. Sú to firmy alebo súkromné osoby? 

Trh požičiavania áut treba rozdeliť do segmentov. Všeobecne sa na celom svete požičiavania áut skladá z 30 percent bežných ľudí, najčastejšie turistov, ktorí využívajú tieto služby na dovolenkách, a z 70 percent využívajú spoločnosti. 

Na Slovenku to zrejme asi bude inak. 

Áno, každá krajina je v tomto smere odlišná. Ak by ste išli na Malorku, tak veľkú väčšinu tam majú len turisti, takmer 99 percent. Na Slovensku to závisí od sezóny. Cez zimu je to asi päť percent a počas leta 10 až 15 percent. Zvyšok berie biznis. 

No aj ten sa ďalej delí. Najmä na náhradné vozidlá, keď niekomu nabúrajú či ukradnú auto a čaká na nové vozidlo, a asistenčné služby či lízingové služby. Kým čakáte na nové auto, tak využívate požičané. 

A potom, samozrejme, preto, lebo v súčasnosti je auto finančne nákladné. Musíte platiť za parkovanie, cestné dane, zákonné poistenie, registračné dane či servisné služby. Preto si firmy hľadajú nové služby a požičiavanie je jedna z nich. 

Takže na Slovensku ide len malá časť zahraničným klientom.

Treba si uvedomiť, že nie sme veľká turistická destinácia, nech už to tu človek vidí akokoľvek ružovo. Sme biznis krajina, kde sú automobilky, ich subdodávatelia či napríklad železiarne. Sme také malé Nemecko. 

Firmy však často používajú operatívny lízing, prečo si potom zvolia požičanie auta?

Či operatívny lizing alebo požičanie, treba si uvedomiť, že ak si chce niekto zabezpečiť auto, má viacero možností. Treba však pochopiť daňové výhody. A tak priama kúpa auta za peniaze dnes z firiem ustupuje, finančný lízing sa horšie odpisuje ako operatívny. No a operatívny lízing nie je veľmi flexibilný.

Ak si niekto zoberie auto na štyri roky a jeho biznis mu medzitým padne, musí auto vrátiť a zbytočne doplácať. Pri požičovni sa nič také nedeje, ak majiteľ uzavrie zmluvu na 12 mesiacov a auto vráti.

Tu sa nedá povedať, že jedno je dobré a jedno je zlé. Treba si nastaviť presné priority a vyselektovať, že manažment má operatívny lízing a stredný manažment využíva požičovňu. 

Ako je to s prenájmom luxusných áut?

Z hľadiska celej našej flotily je to len niekoľko percent, ktoré patria medzi luxusné, statusové vozidlá. 

Čo si berie typický Slovák? 

Klasickým autom, ktoré sa na Slovensku požičiava, je Volkswagen Golf, Škoda Octavia či Peugeot 308. 

V súčasnosti dopyt po požičaných autách rastie, čím si vysvetľujte tento nárast?

Slovensko sa stáva súčasťou celosvetovej integrovanej ekonomiky, a tak kým v minulosti ľudia cestovali najmä autobusmi a dnes vlastnými autami, tak začínajú prichádzať aj na to, že existuje nejaká autopožičovňa. A tá im môže zjednodušiť život. Požičovňa je flexibilný a efektívny prvok dopravy.

Ako súkromná osoba vám môže vyhovovať, že máte nejaké klasické a lacnejšie auto. No chcete ísť do Tatier na lyžovačku a potrebujete väčšie auto, ktoré si poradí v snehu. Alebo v lete chcete ísť s priateľmi do Chorvátska a potrebujete pohodlné auto pre siedmich ľudí. Cez požičovňu je to veľmi jednoduché riešenie problému. Máte auto, ktoré chcete a nemusíte ho kupovať.  

Požičovňa za vás autá kupuje a servisuje. Trend je rastúci a odhadujeme, že na Slovensku narastie až na 1,5 až 2 percenta ľudí, ktorí budú využívať požičané autá. 

Ako sa menia zvyky ľudí, ktorí si požičali auto v roku 2005 a dnes. 

Máme 20 rokov, a tak sme si prešli celým kolobehom. Keď vám vtedy niekto zavolal, tak sa pýtal, či vôbec nejaké auto máte. A väčšina požičovní žiadne ani nemala. Bolo to veľmi drahé a záujem bol minimálny. 

Ďalšia vec, ktorá sa zmenila, je samotný vozový park. Vek vozidiel bol od troch do desiatich rokov. Dnes sa to radikálne zmenilo. Áut máme dostatok a nepožičiame auto staršie ako dva roky. Priemerný vek je deväť mesiacov.

Človek si kupuje službu a emóciu. A teda musí byť v perfektnom stave. Za všetkým je navyše aj technológia logistiky. A to už od internetového portálu, kde si objednávate auto, až po správu celého vozového parku. 

To sa za roky zrýchlilo a zjednodušilo. Kým v roku 2000 sme urobili 100 prenájmov mesačne, teraz je to asi 1 000 mesačne. Celkový trh si drží dnes asi 13 až 15 miliónov tržieb za rok.

Keď sme pri moderných službách. Na Slovensko prišiel napríklad Uber, ktorý dokáže rovnako veľmi pohodlne poskytnúť mobilitu. Nerobí vám konkurenciu? 

Uber je priama konkurencia taxislužieb a nepatrí medzi našu konkurenciu. Ponúka službu, kde si objednávate auto s vodičom. U nás ponúkame len samotné auto. 

Ovplyvňuje vašu činnosť bratislavské letisko? Napríklad zavedenie nových liniek. 

Určite áno, no, bohužiaľ, bratislavské letisko je veľmi silne ovplyvnené letiskom vo Viedni. Sme veľmi blízko. Schopnosť alebo neschopnosť letiska znamená, že tento biznis je veľmi slabý. 

V súčasnosti robíme asi 10 percent z toho, čo v roku 2008, keď ešte fungoval nízkonákladový prepravca SkyEurope. Okrem nás trpia aj všetky ostatné služby v okolí. Bratislavské letisko má veľmi málo liniek a biznis rapídne klesol. 

Čo podľa vás ovplyvní požičiavanie áut v najbližších rokoch?

Technológie. Zákazník bol pred 20 rokmi ochotný sadnúť do auta, ktoré malo päť alebo osem rokov a malo 200-tisíc kilometrov. Dnes nesadne do auta, ktoré má viac ako 20-tisíc kilometrov. Ľudia sú veľmi citliví na služby a trendom bude skvalitňovať servis. Musíte vedieť veľmi rýchlo klientovi ponúknuť auto, a to najmä elektronicky.

Na to všetko bude treba mať za sebou kvalitný systém, ktorý dnešný trh dáva. Plus na našich tisíc vozidiel potrebujeme veľmi efektívnu správu. 

Pretože autopožičovňa je o tom, že vozidlá kupujete, požičiavate a predávate. My kupujeme až 1,3 percenta objemu predaných áut na Slovensku, napríklad v Nemecku Avis kúpi 0,8 percenta. Čiže sme v tomto porovnaní viac ako nemecký trh.

Podľa čoho kupujete autá na trhu? Podľa vzťahov či podľa obľúbenosti značky na trhu. 

Orientujeme sa podľa najpredávanejších áut na Slovensku a s automobilkami rokujeme. Nepoužívame výbehové modely. Snažíme sa kupovať nové autá s vysokou bezpečnosťou a novou technikou. Zákazník je ten, ktorý riadi to, čo robíme. 

Keď sme pri nových modeloch a technológiách, máte v ponuke elektromobil?

Mali sme v ponuke takýto model, no nebol úspešný. Je to veľmi skoro, aby sa na Slovensku elektromobil uchytil. Pár ľudí si ho požičalo, aby mali dojem z jazdy, no aj napriek tomu, že sme jeho cenu na vypožiťanie znižovali, neuspel. Bez chýbajcej podpory štátu tu elektromobily nemajú reálnu šancu. 

Skúšali ste napríklad Teslu? 

Tesla je pre Slovákov veľmi drahé auto. Stojí okolo 100-tisíc eur a jeho požičanie by vyšlo asi 100 eur na deň. Toto nie je na Slovensku cesta. Tu sú ľudia veľmi citliví na ceny. Napríklad len rozdiel v cene dve eurá zapríčiní to, že ľudia pôjdu do nižšej kategórie áut. 

 


 

01 - Modified: 2007-12-02 13:20:00 - Feat.: 0 - Title: SAX za týždeň posilnil o 0,31 %, obchodovanie končil na 442,95 bodu
01 - Modified: 2024-04-24 22:00:00 - Feat.: - Title: Že sem príde viac študentov zo zahraničia? Nereálne, hovorí pre HN rektor nitrianskej univerzity (rozhovor) 02 - Modified: 2024-04-24 08:01:41 - Feat.: - Title: Daja Turnerová: „Gény sa nezaprú, aj keď ich stretnete na opačnom konci sveta.“ 03 - Modified: 2024-04-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Chcete si dodatočne legalizovať stavbu? Ak nedodržíte podmienky, hrozí vám mastná pokuta (rozhovor) 04 - Modified: 2024-04-23 13:21:11 - Feat.: - Title: Nový šéf SPP pre HN: Zmluva s Gazpromom je výhodná, ak by nám zastavili plyn, minieme o 140 miliónov eur viac 05 - Modified: 2024-04-22 14:00:00 - Feat.: - Title: Archívny rozhovor s etnologičkou: Pravý Slovák alebo pravý Slovan, čo to je? Niečo také neexistuje
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 06:20