Firma chce byť pripravená na čerpanie európskych dotácií a súťaží na prevádzku diaľkových vlakov. Tieto nové vlaky budú podľa Českých dráh jazdiť aj na Slovensku.
„V súčasnosti už prebieha modernizácia. Napríklad pre linku Praha - Hamburg, niektoré z týchto vozňov budú zachádzať aj do Bratislavy, napr. vlak EC Slovenská strela Praha - Bratislava a späť,“ píše sa v stanovisku Českých dráh, ktoré pre HNonline poskytol Petr Štáhlavský z tlačového oddelenia.
Dodal, že po dodaní všetkých modernizovaných vozňov bude táto súprava celá v kvalite linky Praha - Hamburg vrátane miest pre invalidov alebo na prepravu bicyklov. Slovenská strela ponúka rýchle spojenie Prahy a Bratislavy, resp. opačne, s jazdnou dobou približne štyri hodiny.
Tri zákazky
České dráhy chcú vypísať na začiatku roka tri zákazky: na 30 motorových jednotiek, 20 elektrických jednotiek a 50 vozňov klasickej stavby s rýchlosťou vyše dvesto kilometrov za hodinu pre diaľkovú dopravu. Hodnotu zmlúv České dráhy nezverejnili, pri existujúcich cenách ide ale o zhruba spomínaných šesť miliárd českých korún.
Vypísanie zákaziek schválila už dozorná rada a riadiaci výbor Českých dráh. Balík má podobu troch veľkých súťaží na rámcové zmluvy. "Neznamená to, že sa všetky vlaky kúpia. Chceme ale byť pripravení na súťaže na diaľkovú i regionálnu dopravu aj možnosť čerpania dotácií," vysvetlil predseda dozornej rady Milan Feranec.
„Víťaz dodá nielen samotné vozidlá, ale vo vysúťaženej cene bude tiež vykonanie prvej vyväzovacej opravy a náhradné diely výmenného systému," dodal hovorca Českých dráh Radek Joklík.
Súčasťou súťažných podkladov je aj nová podoba interiéru. České dráhy spoločne s grafickým Štúdiom Najbrt pripravujú modernizáciu celého manuálu farebného riešenia, ktorý bude podkladom pri výrobe nových jednotiek a modernizáciou tých existujúcich.
Záujem môže byť väčší
Na novej podobe spolupracoval dopravca ešte s dizajnérskou firmou Aufeer Design. Oproti súčasnej podobe má byť vnútro vozňov svetlejšie. Súčasťou manuálu je napríklad vylepšenie poťahových látok nielen v dizajne, ale aj kvalite materiálu.
Rámcová zmluva by mala umožniť dopravcovi dostať sa na lepšie ceny, než keby súťažili vlaky po menších sériách. Väčšia zákazka by mohla prilákať aj viac zahraničných výrobcov a narušiť monopol v dodávkach elektrických vlakov v podobe Škody Transportation.
Výrobcom zo zahraničia sa totiž do malých súťaží príliš nechce kvôli zložitému schvaľovaniu pre český trh. Ak budú mať šancu na väčšiu sériu, záujem môže byť väčší.
V prípade dieselových jednotiek v Česku neexistuje výrobca, posledné vlaky na naftu dodávali Českým dráham poľská Pesa a švajčiarsky Stadler zo závodu v nemeckom Berlíne.
České dráhy nedávno oznámili, že kvôli prehratej arbitráži so Škodou Transportation obmedzia investície do nových vozňov. Nové vozne by mali byť ale financované hlavne z európskych dotácií.