StoryEditor

Je v strate a dostáva peniaze od štátu, Rakúšania sa pustili do kritiky letiska v Bratislave

23.12.2014, 12:06
Autor:
TASRTASR
Bratislavské letisko sa stáva konkurenciou pre Viedeň. A to aj napriek takmer trojmiliónovému dlhu.

Letisko Bratislava sa chce presadiť v konkurencii európskych veľkých leteckých uzlov. Bratislava je konečne faktorom na európskej leteckej mape, uviedol šéf letiska Ivan Trhlík. Experti však hodnotia náhly nárast aktivity na bratislavskom letisku skepticky, konštatuje spravodajský portál rakúskeho denníka Kurier.

Írska nízkonákladová spoločnosť Ryanair si Bratislavu vybrala za bázu pre svoje európske lety. Od marca 2015 tu bude parkovať dve lietadlá. Aerolínie budú z Bratislavy lietať do 17 destinácií. Dcérska spoločnosť Air Berlin, Niki, bude od apríla z Bratislavy lietať do Bruselu a Palma de Mallorca. Už niekoľko týždňov lietajú z Bratislavy aerolínie flydubai do Spojených arabských emirátov, pričom od januára chcú zvýšiť frekvenciu letov. A od budúceho roka by mohli slovinské Adria Airways začať ponúkať spojenie do Mníchova.

Trhlík preto počíta v roku 2015 s nárastom počtu cestujúcich o niekoľko stotisíc a v priebehu dvoch rokov by počet cestujúcich mal vyskočiť na 2 milióny z 1,37 milióna.

Experti sú však podľa denníka skeptickí. Bratislavské letisko už roky stráca cestujúcich a zaznamenáva straty. O šéfovi Ryanairu Michaelovi O’Learym je známe, že pre svoju spoločnosť si vyberá letiská podľa veľkorysého sponzoringu. Aj spoločnosť Niki by mala dostať subvenciu v dvojcifernej miliónovej výške, ktorá je maskovaná za podporu marketingu.

"Všetkým aerolíniám ponúkame rovnako vysoký štandard a podmienky," povedal Trhlík. Ak letisko podporí všetky letecké spoločnosti rovnako, mohlo by to byť z hľadiska protimonopolných predpisov podľa Kurieru v poriadku. Hlavné je, aby nikto nebol zvýhodnený.

Viedenskému letisku tak podľa rakúskeho denníka vyrastá konkurencia, ktorá je síce v strate, ale je subvencovaná štátom a snaží sa finančnou podporou prilákať letecké spoločnosti. "Pozorujeme, ako sa má očividne s verejnými prostriedkami generovať dopravný ruch," uviedol člen predstavenstva Flughafen Wien Julian Jäger. V tejto súvislosti ho hnevá predovšetkým to, že Slovensko viedenskému letisku dlhuje 2,7 milióna eur.

Tento dlh súvisí s nedokončenou privatizáciou bratislavského letiska, ktorú v roku 2006 zrušila prvá vláda Roberta Fica. Štát síce viedenskému letisku vrátil peniaze, ale Rakúšania požadujú uvedených 2,7 milióna eur na úrokoch. Spoločnosť Flughafen Wien spor vyhrala pred arbitrážnym súdom, ale Slovensko uvedenú sumu doteraz nezaplatilo.

Premiér Robert Fico podľa Kurieru zrejme zmenil názor a vláda chce vzhľadom na neutešený stav letisko predsa len privatizovať. To je podľa rakúskeho denníka dôvod pre prilákanie aerolínií Niki. Ryanair je totiž príliš veľkým rizikom. Írska nízkonákladová spoločnosť je totiž známa tým, že keď prestanú prúdiť subvencie, nemá problém urýchlene zmeniť letisko.

Rakúske aerolínie Austrian Airlines (AUA) zostanú verné viedenskému letisku. "Bratislava je pre nás nezaujímavá," tvrdí pre rakúsky denník šéf AUA Jan Albrecht.

01 - Modified: 2007-01-30 14:01:00 - Feat.: 0 - Title: Kapela Gladiator vystúpi v Londýne
01 - Modified: 2024-04-20 15:26:24 - Feat.: - Title: Dánske letisko v Billunde evakuovali, zastavili aj všetky lety 02 - Modified: 2024-04-19 07:43:35 - Feat.: - Title: Katarské letisko Hamad považujú cestujúci za najlepšie na svete 03 - Modified: 2024-04-17 16:57:31 - Feat.: - Title: Ryanair očakáva, že Boeing mu dodá 40 lietadiel do polovice júla 04 - Modified: 2024-04-08 14:04:35 - Feat.: - Title: Mladíka budú v Rakúsku súdiť za propagáciu Islamského štátu. Plánoval teroristický útok 05 - Modified: 2024-04-08 13:56:56 - Feat.: - Title: Šarlatán, či génius? Vedec sa pred 100 rokmi chválil vynálezom lúča smrti
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 04:44