Po štyroch rokoch výstavby otvoril v piatok rakúsky prezident Heinz Fischer oficiálne novú viedenskú stanicu Wien Hauptbahnhof. Diaľkové vlaky tam začnú jazdiť až od decembra. Zatiaľ je v prevádzke obrie obchodné centrum a stanica slúži cestujúcim regionálnych spojov.
Špičky rakúskej politiky vrátane spolkového prezidenta Heinza Fischera, rovnako ako hviezdy tamojšej lyžiarskej reprezentácie, si nenechali ujsť v piatok dopoludnia slávnostné otvorenie novej hlavnej stanice Viedeň.
Štyri roky trvajúca stavba v hodnote jednej miliardy eur, bola totiž jedným z najväčších infraštruktúrnych projektov Rakúska všetkých čias.
Pre cestujúcich je však piatkové slávnosté otvorenie skôr symbolické. Regionálne vlaky zachádzajú na skôr sprevádzkovanú časť nástupíšť už od decembra 2012. Diaľkové spoje, vojdú prvýkrát do stanice Wien Hauptbahnhof až s novým cestovným poriadkom tento rok v decembri.
Tisíc vlakov, 145-tisíc cestujúcich
Do plnej prevádzky by mala stanica vojsť v roku 2015, kedy sa sem presmerujú aj regionálne vlaky, ktoré zatiaľ končia v stanici Westbahnhof. Potom sa počíta s frekvenciou tisíc vlakov a 145-tisíc cestujúcich denne.
Piatok tak znamenal štart plnej prevádzky predovšetkým pre priliehajúce obchodné centrum BahnhofCity s rozlohou 20-tisíc metrov štvorcových predajnej plochy s deväťdesiatimi obchodmi. Podľa denníka Die Presse sa jedná na veľmi dlhú dobu o posledný nové nákupné centrum vo Viedni. Po otvorení dvoch predchádzajúcich "staničných" obchodov na Westbahnhof a stanici Wien Mitte ide v priebehu troch rokov už o tretie podobné centrum a viedenský trh začína byť pomaly presýtený.
Stavba pokračuje
Pri stavbe sa pôvodne počítalo s nižšou sumou. V roku 2007 vyčíslili projektanti náklady na 886 miliónov eur. Tú však nakoniec správne stanovili už pred dvoma rokmi a od tej doby sa nezvýšila.
Ani v roku 2015 však stavebné práce okolo stanice neskončia. Spolu s dopravným uzlom vzniká v okolí celá nová štvrť veľká ako niektoré viedenské okresy. Počíta sa, že tu vznikne obytná a kancelárska štvrť s 5 tisíc bytmi a 20 tisíc pracovnými miestami. Svoje nové sídlo si tu stavajú napríklad Erste Bank, matka Slovenskej sporiteľne. Definitívne by malo byť všetko hotové až medzi rokmi 2019 a 2020. Celková investícia, teda stanica vrátane okolitých budov, financovaných popri rakúskych dráhach ÖBB aj súkromnými investormi a mestom Viedeň, vyjde na štyri miliardy eur.
Zdroj: iDnes.cz