StoryEditor

Situácia sa zlepšuje

05.02.2014, 22:59

„Za posledné tri roky sme sa posunuli výrazne ďalej, no na západ sa neťaháme.“ Takto zhodnotil slovenskú startupovskú scénu Matej Ftáčnik zo združenia The Spot, ktoré pomáha mladým začínajúcim nadšencom uspieť. Za naším sklzom stojí viacero vecí – od nedostatku prezentačných schopností startupistov až po to hlavné. Rizikový kapitál. „Doteraz bol k nemu prístup veľmi slabý, no to sa postupne mení,“ vraví odborník na startupy, šéf spoločnosti Neulogy Ivan Štefunko. Štefunko poukazuje na fungujúce kluby podnikateľských anjelov, ako aj venture fondy, ktoré aj s partnermi dal dokopy.

Richter a jeho ponímanie startupov

Určité kroky tu chce realizovať aj rezort práce na čele s Jánom Richterom. Ako HN pred pár dňami informovali, stovkám mladých startupistov chce rozdať cez dotácie 10 miliónov eur. Podnikatelia tak môžu dostať až 95 percent potrebných financií od štátu. „Nepoznám detaily týchto plánov, keďže sa zatiaľ neradili s odbornou verejnosťou či aktérmi. Okrem toho si v tomto ohľade asi treba definovať slovo startup,“ reagoval na otázku, ako sa na Richterove plány pozerajú startupisti, Štefunko. Zrejme tým mal na mysli fakt, že Richter pod startupmi vnímal akýchkoľvek začínajúcich podnikateľov. V Európe i Spojených štátoch sú však startupy označením pre technologické vynálezy. A tie majú šancu uspieť iba vtedy, keď si nájdu investora.

Slovensko je malé

Podľa Ftáčnika je otázne či sa nám raz podarí dohnať západný svet. „Mohlo by k tomu dôjsť vtedy, keď by sa nám podarilo sťahovať ľudí, odborníkov vo fachu, ktorí by prišli vyvíjať na Slovensko. Naša krajina je malá, inak to nepôjde,“ spresňuje Ftáčnik.

„Výhodou Slovenska je ešte stále technická zručnosť a vynaliezavosť, ktorá postupne mizne kvôli zlému systému vzdelávania,“ vraví a zároveň varuje Štefunko. A nevýhoda startupistov? To sú už spomínané prezentačné schopnosti. Investora, ktorého na rozbeh podnikania potrebujete, musíte presvedčiť. „Chýba aj bojovnosť. Avšak toto sú problémy, ktoré sa dajú správnym zložením tímu vyriešiť,“ hodnotí Štefunko s tým, že Slováci by sa mali sústrediť na svoj cieľ a problémy riešiť, nie ich vyrábať. „V technológiách nám nemôže stačiť, keď budeme úspešnejší ako sused. Musíme byť špičkou vo svete. V antivírusoch či videotechnológiách sa nám to už podarilo,“ dodáva Štefunko.

Známe slovenské startupy

sli. do

– účastníkom konferencie umožní aplikácia hlasovať a klásť otázky v reálnom čase cez mobilný telefón, notebook či tablet

– medzi zákazníkov patria firmy ako Google, SAP, KPMG, Telefonica O2 či Oracle

– novinka žne úspechy po celom svete. Cenu získala napríklad na londýnskom podujatí Event Technology Awards

ProfitUp

– ide o systém, ktorý optimalizuje skladové zásoby, firemné peniaze či odmeny pre zamestnancov

– ProfitUp je celý v cloude a podnikateľ má k nemu prístup zo svojho telefónu či tabletu

– už dnes majú stovky klientov, službu plánujú predávať aj v zahraničí

boARd 3 D

– projekt má do našich životov priniesť malú revolúciu – vrátiť spoločenské hry na stoly pomocou tabletov či smartfónov.

– do projektu investoval aj Karol Gogolák z investičného klubu G4

– Espionag3, prvá hra vyvinutá pre platformu boARd 3 D, sa momentálne nachádza v beta-verzii: obsahuje síce takmer všetky potrebné náležitosti, no zatiaľ ju nemôže hrať viac ako jeden hráč

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 09:32