Jeden z najväčších zamestnávateľov na Slovensku obrátil kartu pri rokovaniach o platoch. Kým ešte pred dvomi mesiacmi chcel bratislavský závod automobilky Volkswagen znížiť mzdy pracovníkom o štyri percentá, dnes už navrhuje ich rast. A to o dve percentá. Má to však jeden háčik – odborárov, s ktorými o podmienkach novej kolektívnej zmluvy vyjednáva.
Firma o rokovaniach mlčí
Odborári pôvodne požadovali rast platov o 6,9 percenta, v súčasnosti chcú aspoň o šesť. „O novom návrhu vedenia fabriky vieme, baviť sa o ňom budeme zajtra pred sprostredkovateľom. Chceme však viac,“ povedal šéf odborov vo fabrike Zoroslav Smolinský.
Vedenie firmy diskusie s odborármi nekomentuje. „O rokovaniach budeme informovať až po ich skončení. Veríme, že k dohode dôjde,“ povedala riaditeľka komunikačného oddelenia Daniela Rutsch.
Topmanažéri sa s odborármi musia dohodnúť na viacerých veciach, nielen na platoch. Do hry prichádza aj otázka dĺžky trvania kolektívnej zmluvy. Firma by chcela 18 mesiacov, odbory hovoria o 14.
Ekonomika nerozhoduje
Samotný fakt, že platy zamestnancom fabriky porastú, je dobrou správou. A to vzhľadom na to, že sa rast cien na Slovensku pohybuje na úrovni nuly, vo februári 2014 ceny dokonca medziročne klesli o 0,1 percenta, Slovensko sa tak dostalo prvýkrát do deflácie.
Podľa Smolinského nie je tento faktor, ani situácia vo svete, smerodajné. Tým je porovnanie platov v koncerne, kde sme na tom rozhodne horšie, ako napríklad Nemci. „A to i napriek tomu, že pre koncern vyrábame top autá,“ reaguje Smolinský.
Podľa Ivana Hodača z Európskej asociácie výrobcov automobilov, by odborári mali myslieť aj na konkurencieschopnosť krajín:„Tá sa rastom miezd znižuje.“ Priemerný plat vo Volkswagene je aktuálne 1540 eur, bez započítania platu manažmentu.
Rekord v Bratislave
Rekordný rok vo výrobe. Takto sa otituluje vlaňajšok vo Volkswagene Slovakia. Fabrika totiž vyrobila 426313 vozidiel, teda o 1,5 percenta viac ako rok predtým. „Vyrobili sme tak najviac vozidiel v našej histórii a pohybujeme sa na hrane našich produkčných kapacít,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Albrecht Reimold. O tom, koľko závod vyrobí v tomto roku, nechcel hovoriť. Podľa Reimolda to bude výzvou pre celý priemysel. „Udržanie zamestnanosti a konkurencieschopnosť sú preto pre nás v centre pozornosti, aby sme zostali aj naďalej na špici,“ reagoval Reimold. Práve strata konkurencieschopnosti a možné prepúšťanie boli jednými z faktorov, ktorými fabrika argumentovala v kolektívnom vyjednávaní s odborármi, keď ešte požadovala zníženie platov o štyri percentá.
Podľa ekonomického analytika Tatra banky Borisa Fojtíka je akýkoľvek nárast produkcie dobrým znakom aj vzhľadom na podmienky, ktoré na trhu sú. „Rast môže byť dlhodobejšie ťažko udržateľný napríklad vzhľadom na potreby firiem modernizovať výrobu, a tým istú časť produkcie obmedziť (to sa dnes deje vo VW – pozn. HN). Druhý aspekt, ktorý môže negatívne ovplyvniť vývoj produkcie automobiliek, je vývoj rusko-ukrajinského konfliktu,“ myslí si Fojtík. Upozorňuje, že ak k eskalácii nedôjde, tak naštartovanie rastu v Európe by malo prospieť aj dopytu po vozidlách.