StoryEditor

Hotelov má Slovensko dostatok, ich kvalita je rôzna

17.03.2003, 23:00
Tento rok bude pre majiteľov a prevádzkovateľov hotelov a reštaurácií na Slovensku zrejme ťažší ako rok 2002.
  • Sieť zachytila len niektorých
  • Ak ešte koncom minulého roku verili, že by tržby za ubytovacie a stravovacie služby mohli ostať na vlaňajšej úrovni, predbežné údaje za prvé mesiace tohto roku naznačujú pesimistickejší scenár. Člen Predstavenstva Zväzu hotelov a reštaurácií SR Pavol Kašuba tvrdí, že pod pokles záujmu o služby hotelov a reštaurácií sa podpísal nárast cien energií, tepla a vody zo začiatku roka, ktorý zasiahol podnikateľské subjekty aj občanov. Nižší záujem klientely zo zahraničia je odzrkadlením neistej politickej situácie vo svete, ktorá sa prejavuje poklesom záujmu o cestovanie, a tým aj využívanie ubytovacích kapacít. Aj keď ceny energií stúpli už od januára tohto roku, podľa P. Kašubu mohli upraviť cenu za ubytovanie len tie hotely, ktoré nezakotvili cenu za prenocovanie na tento rok do zmluvy podpísanej s cestovnými kanceláriami v roku 2002. Ak počas prvých troch mesiacov tohto roku došlo skôr k miernemu zvyšovaniu cien za ubytovanie v hoteloch, v reštauračných službách odhaduje Kašuba zvýšenie cien až o desať percent. Reštaurácie totiž musia v cenách zohľadniť okrem drahších potravín, energií, tepla a vody aj zvýšenie sadzby DPH za stravovacie služby. Prevádzkovatelia reštaurácií však priznávajú, že k úprave stravovacích služieb musia pristupovať citlivo, pretože vo viacerých lokalitách sú odkázaní prevažne na domácu klientelu.
    Hotelov dosť, kvalita rôzna
    Na Slovensku existuje takmer päťsto hotelov, asi tri pätiny z nich patria do kategórie dvoj- a trojhviezdičkových. Podľa riaditeľky Slovenskej agentúry pre cestovný ruch Ivany Magátovej, je ubytovacích zariadení dostatok, ich kvalita je však rôzna. "Väčšia pozornosť by sa mala venovať skvalitňovaniu činnosti hotelov, pretože návštevníci očakávajú okrem štandardného vybavenia izieb aj doplnkové služby," uviedla Magátová. "Dostatočná nie je skôr kvalita ako počet hotelov," dodal Kašuba. Uviedol, že mnohé hotely sa po privatizácii dostali do rúk ľudí, ktorí z nich chceli profitovať a očakávali rýchly zisk, ktorý sa v tomto odvetví nedá čakať. Dnes niektoré z týchto hotelov nefungujú. Aj keď sa počet hotelov v uplynulých rokoch výrazne nezvýšil, ich kapacity sú pre tunajší trh postačujúce aj podľa generálnej sekretárky Zväzu hotelov a reštaurácií Zory Dundekovej. Za pozitívum pritom označila novelizáciu vyhlášky z roku 2001, ktorou sa určili nové kritériá na posudzovanie hotelov a ich zaraďovanie do kategórií. Na jej základe sa už môžu hotely dostať do vyššej kategórie nielen na základe splnenia požadovaných plošných štandardov, ale aj spektrom poskytovaných služieb. "Podmienky predchádzajúcej kategorizácie boli nezmyselné, veľa hotelov malo dve hviezdičky len preto, že ich izby nemali stanovenú plochu v štvorcových metroch," podotkla I. Magátová. Dodala, že dve hviezdičky sa turistom zdali nízkym štandardom na to, aby sa pre takýto hotel rozhodli. "Čím je vybavenosť hotela lepšia, tým jednoduchšie dokáže klientelu osloviť a následne aj získať," tvrdí Kašuba.
    Počty hotelov v jednotlivých kategóriách
    Kategória hotelov 2001 2002 ( prvých deväť mesiacov)
    **** a ***** 18 22
    *** 75 99
    ** 161 170
    * 167 163
    Zdroj MH SR
    menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
    06. máj 2024 10:55