Spoločnosť RegioJet mesiace bojovala o diaľkovú autobusovú linku z Banskej Bystrice do Bratislavy. Nakoniec pred dvoma dňami povolenie dostala. Licenciu jej udelil župan Banskobystrického kraja Marián Kotleba. Namiesto vyriešenia však spor o linku naberá na obrátkach. Ani odklepnutie licencie nemusí znamenať koniec bojov spoločnosti.
Kotleba totiž podľa odborníkov mohol povolením pre RegioJet porušiť zákon. Ten znie – s linkou musia súhlasiť všetky kraje, cez ktoré autobus prechádza. „To znamená, že ak Nitriansky kraj súhlas na zriadenie linky neudelil, vydaním licencie došlo k porušeniu zákona,“ potvrdzuje partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Andrej Leontiev.
Kotleba dôvody Nitry neuznal
Už minulý týždeň Nitriansky kraj na svojej tlačovke avizoval, že s linkou nesúhlasí. A stanovisko doteraz nezmenil. Dôvodom je rekonštrukcia autobusovej stanice v Nitre. Či bude proti udeleniu licencie protestovať, nateraz však kraj povedať nechcel. Ako ďalej informovala jeho hovorkyňa Oľga Prekopová, Nitriansky kraj zatiaľ rozhodnutie od Kotlebu nedostal.
Spor by tak podľa Leontieva mohol skončiť na ministerstve dopravy. Práve ono má právo Kotlebovo rozhodnutie preskúmať. A ak licenciu RegioJet dostal nezákonne, môže ho rezort dopravy aj zrušiť. Ešte predtým však musí vyšetriť, či Nitriansky kraj skutočne má relevantné dôvody na to, aby s linkou nesúhlasil. „Na odmietnutie udelenia súhlasu musí mať reálne dôvody, ktoré zohľadňujú záujmy obcí, zamestnávateľov a obyvateľov,“ vysvetľuje Leontiev.
Župan Kotleba v tom má jasno už dnes a argumenty Nitrianskeho kraja považuje za irelevantné a právne nepodložené. „Predseda verí, že linka pomôže rozvoju kraja a zlepší život ľudí. Okrem toho podporí aj podnikateľské prostredie,“ dodáva hovorca Banskobystrického kraja Vladimír Gürtler.
Ďalšia cenová vojna
Spustiť linku plánuje Regiojet začiatkom februára. Autobusy majú voziť ľudí medzi Bystricou a Bratislavou sedemkrát denne. Medzi Nitrou a Bratislavou to má byť až 14-krát denne. Dobrou správou pre ľudí je, že u žltého prepravcu ušetria. Napríklad cena lístka z Banskej Bystrice do Nitry by sa mal začínať od dvoch eur. V súčasnosti na tejto trase ľudia platia viac ako dvojnásobok.
Podľa viceprezidenta Zväzu autobusovej dopravy Petra Sádovského môže okrem toho na trase vzniknúť cenová vojna. Presne tak, ako to dnes vidíme pri vlakoch. „Predpokladám, že po určitom nie veľmi dlhom čase finančný tlak niekto z nich nevydrží a RegioJetu ustúpi,“ hovorí Sádovský. Zároveň dodáva, že aj u žltého prepravcu je namieste otázka, ako dlho takto nízko nastavené ceny udrží.
Nová linky by mala podľa odborníkov tiež zvýšiť komfort pri cestovaní autobusom. Nateraz však pravdepodobne len na trase Banská Bystrica – Bratislava. Majiteľ RegioJetu Radim Jančura totiž zatiaľ o spustení ďalšej linky neuvažuje. „Pre Ficove vlaky zadarmo nemajú totiž autobusy na Slovensku žiadnu budúcnosť,“ tvrdí Jančura.