StoryEditor

Kotleba zrejme pochybil. Súkromný dopravca môže prísť o licenciu

14.01.2015, 18:17
Spor o autobusy na trase Banská Bystrica – Bratislava naberá na obrátkach. Podľa právnika banskobystrický župan porušil zákon.

Spoločnosť RegioJet mesiace bojovala o diaľkovú autobusovú linku z Banskej Bystrice do Bratislavy. Nakoniec pred dvoma dňami povolenie dostala. Licenciu jej udelil župan Banskobystrického kraja Marián Kotleba. Namiesto vyriešenia však spor o linku naberá na obrátkach. Ani odklepnutie licencie nemusí znamenať koniec bojov spoločnosti.

Kotleba totiž podľa odborníkov mohol povolením pre RegioJet porušiť zákon. Ten znie – s linkou musia súhlasiť všetky kraje, cez ktoré autobus prechádza. „To znamená, že ak Nitriansky kraj súhlas na zriadenie linky neudelil, vydaním licencie došlo k porušeniu zákona,“ potvrdzuje partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Andrej Leontiev.

Kotleba dôvody Nitry neuznal
Už minulý týždeň Nitriansky kraj na svojej tlačovke avizoval, že s linkou nesúhlasí. A stanovisko doteraz nezmenil. Dôvodom je rekonštrukcia autobusovej stanice v Nitre. Či bude proti udeleniu licencie protestovať, nateraz však kraj povedať nechcel. Ako ďalej informovala jeho hovorkyňa Oľga Prekopová, Nitriansky kraj zatiaľ rozhodnutie od Kotlebu nedostal.

Spor by tak podľa Leontieva mohol skončiť na ministerstve dopravy. Práve ono má právo Kotlebovo rozhodnutie preskúmať. A ak licenciu RegioJet dostal nezákonne, môže ho rezort dopravy aj zrušiť. Ešte predtým však musí vyšetriť, či Nitriansky kraj skutočne má relevantné dôvody na to, aby s linkou nesúhlasil. „Na odmietnutie udelenia súhlasu musí mať reálne dôvody, ktoré zohľadňujú záujmy obcí, zamestnávateľov a obyvateľov,“ vysvetľuje Leontiev. 

Župan Kotleba v tom má jasno už dnes a argumenty Nitrianskeho kraja považuje za irelevantné a právne nepodložené. „Predseda verí, že linka pomôže rozvoju kraja a zlepší život ľudí. Okrem toho podporí aj podnikateľské prostredie,“ dodáva hovorca Banskobystrického kraja Vladimír Gürtler.

Ďalšia cenová vojna
Spustiť linku plánuje Regiojet začiatkom februára. Autobusy majú voziť ľudí medzi Bystricou a Bratislavou sedemkrát denne. Medzi Nitrou a Bratislavou to má byť až 14-krát denne. Dobrou správou pre ľudí je, že u žltého prepravcu ušetria. Napríklad cena lístka z Banskej Bystrice do Nitry by sa mal začínať od dvoch eur. V súčasnosti na tejto trase ľudia platia viac ako dvojnásobok. 

Podľa viceprezidenta Zväzu autobusovej dopravy Petra Sádovského môže okrem toho na trase vzniknúť cenová vojna. Presne tak, ako to dnes vidíme pri vlakoch. „Predpokladám, že po určitom nie veľmi dlhom čase finančný tlak niekto z nich nevydrží a RegioJetu ustúpi,“ hovorí Sádovský. Zároveň dodáva, že aj u žltého prepravcu je namieste otázka, ako dlho takto nízko nastavené ceny udrží.

Nová linky by mala podľa odborníkov tiež zvýšiť komfort pri cestovaní autobusom. Nateraz však pravdepodobne len na trase Banská Bystrica – Bratislava. Majiteľ RegioJetu Radim Jančura totiž zatiaľ o spustení ďalšej linky neuvažuje. „Pre Ficove vlaky zadarmo nemajú totiž autobusy na Slovensku žiadnu budúcnosť,“ tvrdí Jančura.

01 - Modified: 2007-02-15 09:24:00 - Feat.: 0 - Title: Samovražedný atentátnik zabil v meste Ramádí 11 osôb
01 - Modified: 2024-02-06 08:27:24 - Feat.: - Title: Kritická situácia. Slovenská autobusová doprava Poprad bojuje s nedostatkom vodičov, žiada o pomoc mestá 02 - Modified: 2023-08-10 22:00:00 - Feat.: - Title: Rozhovor z Uzbekistanu: Inšpirácia pre Bratislavu? Taškent sa od nuly vypracoval na lídra ekologickej dopravy 03 - Modified: 2023-06-02 11:26:41 - Feat.: - Title: Deväť ľudí zahynulo v Senegale pri protestoch po odsúdení opozičného lídra, horeli autobusy 04 - Modified: 2023-04-12 09:00:00 - Feat.: - Title: Túto obľúbenú európsku krajinu precestuješ len za 49 eur. Stačí jeden lístok, ten platí vo vlakoch, busoch aj v električkách 05 - Modified: 2023-04-05 08:14:06 - Feat.: - Title: Profitoval aj Trabelssie. Boj proti Blanárovým zmluvám dostal Jurinovú do úzkych, župe hrozí mastná pokuta
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 17:31