Obchodovať s diamantmi v Nigérii. To bol naoko riskantný projekt, do ktorého sa pred viac ako rokom pustil Matej Sukovský. Risk je však často zisk a jeho firma Next Generation Luxury zaznamenala po krátkom čase úspechy. "Za tri mesiace sme dokázali pokryť naše náklady a otočiť sa do plusu. To sa v priebehu prvého roka nestáva žiadnym startupom," hovorí konateľ. Ako hovorí, základom jeho úspechu bola odvaha a výnimočné známosti.
Šperky na mieru
Do Nigérie sa Matej Sukovský z Matiašky dostal vďaka svojej predošlej práci. "Dostal som ponuku pracovať ako analytik pre spoločnosť AFA Press. V prvom polroku som bol pridelený na projekt v Nigérii," vysvetľuje. Pre zahraničné spoločnosti písal štúdie o podnikaní v Nigérii. Jeho report bol napríklad zverejnený aj v anglickom The Times. V tom čase mal za sebou už niekoľkoročnú prax s predajom šperkov, avšak iba na Slovensku. Firmu Next Generation Luxury však založil až v roku 2011. Ako hovorí, videl v tomto biznise dieru na trhu. "Rozhodli sme sa na slovenskom trhu vytvoriť nový koncept online predaja šperkov a diamantov. Inšpirovali nás zahraničné značky, ktoré majú na internete interaktívne rozhrania, na ktorých si dokáže zákazník sám vytvoriť svoj šperk," spomína Sukovský. Začali teda na Slovensku, no spolupráca s čiernym kontinentom podnietila aj zahraničné aktivity.
Kontakty, kontakty, kontakty
Mať dobré kontakty je podľa neho základom úspechu všade, no v Nigérii to platí dvojnásobne. "Práve cez kontakty, ktoré som nazbieral prostredníctvom mojej predošlej práce v Nigérii, som sa zoznámil s Lexy Mojo Eyes, ktorý je výkonným riaditeľom magazínu Nigerian Fashion Week. Tam sme sa prvýkrát ako zahraničná spoločnosť zviditeľnili," pokračuje. Meno firmy v Afrike zarezonovalo a vznikli prvé spolupráce. "Napríklad spoločnosť Zakka, ktorá patrí medzi najväčších retailových predajcov luxusných hodiniek na svete, uviedla na trh našu prvú kolekciu. Predala sa v priebehu 48 hodín," príjemne spomína Sukovský.
Ako však dodáva, ani podnikanie v Nigérii nebolo spočiatku med lízať. "Poplatky sú v porovnaní so Slovenskom päťnásobné. Každá zahraničná spoločnosť musí mať miestneho partnera a musím povedať, že korupcia je tam omnoho rozšírenejšia ako u nás," hovorí konateľ slovenskej firmy. Systém kontroly je v prípade podvodu prakticky nulový a ako dodáva, Európan tam musí stráviť istý čas, aby pochopil, na akom princípe funguje miestny obchod.
Slovensko, Nigéria aj Anglicko
Na Slovensku sa Next Generation Luxury môže tešiť viac ako štyrom stovkám zákazníkov. "Predávame luxusný tovar, najdrahší šperk sme predali za dvadsaťosemtisíc eur. Návštevnosť internetového obchodu nám medziročne stúpla o tristo percent. V súčasnosti je to okolo desaťtisíc návštev mesačne," hovorí Matej Sukovský. Okrem nigérijskej a slovenskej firmy majú jednu zaregistrovanú aj v Anglicku. Slúži najmä ako logistické centrum. Cieľom firmy pre najbližšie obdobie je vypracovanie efektívnej štruktúry obchodovania pre český trh a otvorenie dvoch kamenných obchodov v Nigérii. "Za úspechom stojí práca celého tímu, ktorý premenil jednoduchú internetovú stránku sperky-a-diamanty.sk na jeden z najúspešnejších internetových obchodov. V súčasnosti rokujeme s dodávateľmi a pracujeme na biznis pláne tak, aby sme stihli tri najväčšie podujatia fashion a luxury odvetvia," plánuje Matej Sukovský.
O svetlej budúcnosti luxusných šperkov hovoria aj odborníci. "Podnikateľ, ktorý začal so šperkmi obchodovať nedávno, vie, čo robí. Spoločnosti, ktoré obchodujú s diamantmi a luxusnými šperkmi, zaznamenali v minulom roku aj napriek kríze pozitívne výsledky. Je to produkt, o ktorý bude záujem stále. Má špecifickú cieľovú skupinu," uzatvára Tomáš Plavec, analytik TRIM Broker. Tomáš Lemešani