Patrila k jej najväčším odberateľom. Do konca vlaňajšieho januára s ňou nemala žiadne problémy – za služby vždy platil načas. Teraz však tá istá firma jej biznis stiahla na dno. Tak doplatila na problémy stavebného gigantu Váhostav malá firma Zuzany Rosincovej zo Žiliny.
Niektoré diaľnice boli „vysúťažené“ pod cenu, a to spôsobuje problém hlavne subdodávateľom,“
povedal v minulosti minister dopravy Ján Počiatek (na snímke vpravo).
Na trhu nový fenomén
Tá, po mnohých rokoch podnikania v gastronómii, musí so svojím biznisom skončiť. Položili ju nedoplatky stavebného gigantu, ktoré sa vyšplhali na 13 400 eur. A o prácu pripravili aj jej desať zamestnancov. „Oni mi položili firmu. Nemám peniaze a neviem, ako sa k nim dostanem. Jednoducho, keď neplatia, nemám na odvody a elektrinu,“ povedala Rosincová.
Nejde pritom len o jediný prípad. Práve malé firmy totiž začali narážať vo veľkom na problémy slovenského stavebného sektora. Kým väčší hráči dokážu prípadné neplatenie nejaký čas ustáť, menšie podniky, ktoré sú kostrou našej ekonomiky, ich cítia takmer ihneď.
Na to poukazuje aj prípad firmy Alda z Vranova nad Topľou. Ako HN potvrdil jej konateľ Ján Jurko, Doprastav im dlhuje za výrobu zvodidiel, stĺpov či pilierov na mosty dokopy 23-tisíc eur. A aj v tomto prípade na to doplatili v konečnom dôsledku ľudia. Na úrade práce pre nedoplatky skončilo 15 z celkového počtu 36 zamestnancov. Teraz časť z nich začínajú prijímať späť, podarilo sa im totiž získať novú zákazku.
V oboch prípadoch sa firmy snažili firmy k svojim peniazom dostať cez listy či žiadosti. Neúspešne. Doprastav neposlal niekoľko dní odpovede na otázky ani HN. Váhostav nedoplatky priznáva. „Spoločnosť Váhostav-SK postupne uhrádza svoje záväzky. Spomínanú spoločnosť budeme kontaktovať, aby sa vzájomne dohodlo vyrovnanie daného záväzku,“ konštatoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán.
Na problémy s neplatením poukazuje aj prezident Slovenskej asociácie malých podnikov Vladimír Sirotka. Ako dodáva, firmy na peniaze niekedy čakajú až sedem mesiacov.
Podľa advokátov je postup jednoduchý. Firmy majú možnosť použiť všetky právne prostriedky, ktoré im právny poriadok ponúka, teda napríklad podať žalobu na súd a žiadať o vydanie platobného rozkazu. „Samozrejme, spoločnosti budú musieť najprv zaplatiť súdny poplatok, ktorý predstavuje šesť percent zo žalovanej sumy. Vo výnimočnom prípade by mohli žiadať o oslobodenie od platenia súdnych poplatkov,“ vraví partner advokátskej kancelárie Taylor Wessing e/n/w/c Andrej Leontiev.
Chystá sa nový zákon
Štát si problémy s neplatením za práce od hlavných dodávateľov stavieb uvedomuje. Ako v minulosti povedal minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD), dnes sa naozaj ukazuje, že niektoré diaľnice boli „vysúťažené“ pod cenu, a to spôsobuje problém hlavne subdodávateľom, čo je podľa Počiatka úplne neakceptovateľný stav.
Aj preto štát hľadá riešenie, ako tento spomínaný problém vyriešiť. A tým by mohol byť nový zákon o verejnom obstarávaní. „Slovenská republika by mala v plnom rozsahu transponovať smernice EÚ, ktoré sa zaoberajú aj týmto problémom,“ odpísali z tlačového odboru rezortu Roberta Kaliňáka (Smer-SD).