Na Slovensko vstupuje jeden z najväčších stredoeurópskych vývojárov počítačových hier. „Pre slovenský vývoj hier je to dobrá správa. Ich hru DayZ totiž môžeme tiež zaradiť do kategórie A,“ vysvetľuje expert na počítačové hry Michal Korec. Podľa jeho slov sa rozpočet pri takýchto hrách pohybuje v rozmedzí od 20 do 100 miliónov eur.
Česká spoločnosť Bohemia Interactive zamestná u nás 25 vývojárov. „Hľadali sme ľudí so skúsenosťami pre herné konzoly. V Bratislave sme na nich narazili,“ vysvetľuje riaditeľ Bohemia Interactive Ota Vrťatko. Výber lokality nie je náhodný. Česi zamestnávajú bývalých vývojárov slovenskej jednotky v oblasti programovania hier spoločnosti Cauldron. Tá doplatila na stratu zákaziek a koncom minulého roka musela prepúšťať.
Česi chcú u nás vyvíjať loveckú hru DayZ. Inžinieri z Cauldronu mali vďaka sérii Cabela skúsenosti práve s týmto druhom. Vrťatko nevylučuje ani nové projekty. „Dúfame, že sa tím bude v ďalších rokoch rozširovať,“ spresnil. Prevzatie zamestnancov od konkurencie vysvetľuje okolnosťami. „Cauldron výrazne obmedzil činnosť v decembri. Ich bývalých zamestnancov sme oslovili s ponukou práce,“ dodal. Samotný Cauldron prechod zamestnancov nevníma nepriateľsky. „Ukončili sme dva veľké projekty pre Activision, za ktoré sme však nemali náhradu. Pre vývojárov sa tak objavila možnosť uplatnenia,“ hovorí spolumajiteľ Cauldronu Dávid Durčák. Z približne šesťdesiatky inžinierov tak vo firme ostalo pracovať 25.„Teraz pracujeme na hrách pre mobily. K veľkému segmentu a projektu sa však chceme určite vrátiť,“ načrtol plány Durčák.
Odchodu Halla sa neboja
Česká Bohemia už z loveckej série predala 1,7 milióna kusov. Hlavný tvorca hry Dean Hall sa však pred pár týždňami odsťahoval na Nový Zéland. „Jeho rozhodnutie po dvojročnej práci na projekte rešpektujeme. Nemyslíme si, že by v tejto fáze jeho odchod mohol mať na vývoj projektu zásadnejší negatívny vplyv,“ zaháňa obavy Vrťatko. Expert na počítačové hry Michal Korec tu objasňuje, že na Slovensku sa vývojári špičkových „áčkových“ hier združili práve v spoločnosti Cauldron. „Vyrábajú tituly do portfólia jedného z najväčších svetových distribútorov Activision. Novú áčkovú hru vedia priniesť na ročnej báze,“ spresňuje.
„Áčková“ hra
Najviac prerazili so sériou Cabela, ktorej časti v predajnosti presahovali milión kusov. Korec pri útlme Cauldronu oceňuje príchod Bohemie Interactive. Rozpočet A hier sa podľa experta pohybuje od 20 do 100 miliónov amerických dolárov. Okrem týchto hráčov podľa Korca u nás pôsobia zväčša už len menšie tímy. „Ide o malé skupiny, ktoré sa sústredia buď na mobilný segment, uspejú s hrou na domácom trhu, alebo sa stanú dodávateľmi menších celkov pre väčšie firmy,“ dodal. Presun ľudí z firiem do firiem podľa fázy jednotlivých projektov nie je podľa Korca v hernej brandži nič nezvyčajné. Bohemia Interactive svoje hospodárske výsledky nezverejňuje. Podľa českého servera Brovan. cz sa mali jej tržby v roku 2011 blížiť k sto miliónom českých korún, z čoho 15 miliónov údajne tvoril zisk.