StoryEditor

Absolvent bez praxe? Absolvent bez miesta

06.09.2013, 00:00

Jozef Hvorecký
prorektor pre medzinárodné vzťahy a programy Vysokej školy manažmentu

Mnohí absolventi vysokých škôl sú presvedčení, že zo školských lavíc pôjdu priamo do vysokých funkcií. Manažérov však ich vedomosti pramálo zaujímajú. Ich prvou otázkou je, kde a ako dlho praxovali. Školu považujú za studnicu poznatkov, nie však za miesto prípravy na život. Školy oponujú, že obsah výučby je ich autonómnym rozhodnutím, do ktorého nikto iný nemá hovoriť.

Takáto obrana je chybná. Školy sú financované z daní poplatníkov. Vložené peniaze sa by im mali vracať cez dane absolventov a cez kvalitnejšie výrobky a služby. Školy rozmýšľajú inak. V ich hodnotení sa vyššie cení publikačná činnosť učiteľov ako schopnosti absolventov. Tomu prispôsobili aj výučbu: teoretických vedomostí ponúkajú dostatok, zručností pomenej. Zreteľne to vidieť najmä pri porovnaní nášho vzdelávacieho systému s anglosaským. Ich bakalársky stupeň sa zameriava na získanie základných poznatkov odboru, na ich porozumenie a aplikovanie. Pretože väčšina povolaní nevyžaduje viac, na magisterské štúdium postupuje iba zlomok bakalárov. Na mnohých britských univerzitách sa bez skúseností z praxe nedá na magisterské štúdium ani zapísať.

U nás končí absolútna väčšina študentov ako magistri. Ich praktické skúsenosti sú v lepšom prípade na úrovni bakalárov. Povinných praxí býva málo, ich organizačné zabezpečenie takmer nulové. Študent získa len toľko skúseností, koľko si zariadi sám. Ten, kto to dokáže, potvrdzuje, že mu na svojej profesii záleží, vie manažovať vlastné aktivity a spoznal, čo výkon daného povolania vyžaduje.

Agilný a rozhľadený absolvent je lepším prísľubom pre zamestnávateľa ako nositeľ červeného diplomu. Preto ho nezaujímajú jeho známky, ale prax. Keď si to univerzity uvedomia, možno upravia bakalárske programy do "sendvičovej" podoby, v anglosaských krajinách čoraz populárnejšej: dva roky štúdia, jeden rok praxe, záverečný rok štúdia. Potom nástup do práce -- magisterské štúdium až s odstupom.
Študenti by sa s touto formou štúdia dokázali vnútorne vyrovnať. Otázne je, či aj ich učitelia.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
14. november 2024 16:49