Doteraz bol ich vzťah pomerne jasný. On ako veľký hráč prišiel, zadal prácu, dodávatelia pribehli a zrealizovali ju. Avšak potom sa tí istí dodávatelia – menšie firmy museli s viac ako dvomi tretinami peňazí za vykonané zákazky rozlúčiť. A tak teraz dali jednému zo stavebných gigantov na našom trhu jasné ultimátum: Ak chcete, aby sme pre vás pracovali, plaťte vopred! V preklade: malé firmy držia v hrsti nepomerne väčší Doprastav.
„Môžeme robiť aj pre Doprastav, keď nám zaplatia 100 percent. Nechceme pre nich robiť na sekeru,“ potvrdil pre HN majiteľ firmy Energy Pro Jozef Válek. Tá pre jednu z najstarších firiem u nás v minulosti pomáhala stavať haly. Robili rozvody vody, kúrenie či rôzne inštalácie. Namiesto riadne zaplatených faktúr im však zostali dlžoby za päťtisíc eur. Rovnaký postoj ako Energo Pro zaujala aj ďalšia menšia firma – spoločnosť Remal. A môžu byť aj ďalšie.
Problémy sa pre nich oficiálne začali vtedy, keď sa Doprastav dostal vlani do reštrukturalizácie. Ozdravný proces sa následne ukončil začiatkom tohto roka s kľúčovým výsledkom. Zo svojich dlhov vo výške viac ako 23 miliónov eur zaplatí svojim dodávateľom okolo siedmich miliónov eur. A aj to nie naraz. Postupne ich bude splácať počas piatich rokov.
Nemožno sa preto čudovať, že dôvera ostatných firiem je naštrbená – konštatoval šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Podľa neho zákon nemôže byť založený na tom, že zachránime veľkých a zlikvidujeme malé spoločnosti.
Rovnaký problém môže mať aj druhý slovenský stavebný gigant – Váhostav. Aj ten je momentálne v reštrukturalizácii. „Za takýchto podmienok určite nebudeme spolupracovať s firmami, ktoré sú v reštrukturalizácii,“ povedala konateľka spoločnosti Unikov N. M Vladimíra Repová. Práve Váhostav jej dlhuje približne 14-tisíc eur.
Váhostav požiadal o ochranu pred veriteľmi na jeseň tohto roka. Jeho dlžoby sú však v porovnaní s Doprastavom niekoľkonásobne vyššie.
Dodávateľom z obchodného styku dlhuje viac ako 90 miliónov eur. Jeho reštrukturalizácii však predchádzal návrh na konkurz. Ten podala menšia stavebná spoločnosť – Energy Pro. Stavebný gigant jej dlhuje približne 50-tisíc eur.
Malé uspokojenia
Koľko Váhostav splatí svojim dodávateľom, nie je jasné. V praxi sa stáva, že dlžníci splatia menej ako pätinu spojich dlhov. „Aj keď to je „hrubá“ záplata, považujem zákonné nastavenie minimálneho uspokojenia nezabezpečených veriteľov, napríklad aspoň polovicu za obdobie 4 roky za jediné možné a rýchlo presaditeľné riešenie,“ povedal partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Radovan Pala.
Novú podobu zákona požaduje aj šéf Zväzu stavebných podnikateľov Slovensko Zsolt Lukáč. Podľa neho by dodávatelia mali dostať až sto percent svojich dlhov. Rezort pod vedením Tomáša Boreca (nominant Smeru-SD) však chce iné riešenie. „Veritelia mali mať možnosť dosiahnuť rozhodnutie súdu o priznaní hlasovacích práv v konkurze aj reštrukturalizácii, čím by súd mohol reagovať na sporné popretia pohľadávok,“ povedala hovorkyňa rezortu Alexandra Donevová.
Zákazky pribúdajú
Obe stavebné spoločnosti majú o svoju prácu postarané. Celkovo sa podieľajú na zákazkách v hodnote stoviek miliónov eur. Doprastav spolu s Váhostavom stavajú napríklad južný obchvat Žiliny na diaľnici D1, obchvat Detvy na rýchlostnej ceste R2, či diaľnice na východe krajiny. Príležitosťou na získanie zákazky tento rok budú aj ďalšie súťaže – tiež v stovkách miliónov eur. Okrem toho štát plánuje spustiť tender na výstavbu nultého obchvatu Bratislavy a priľahlej rýchlostnej cesty R7. Predpokladané stavebné náklady sa pohybujú v hodnote 1,3 miliardy eur.