StoryEditor

Zistenie HN: Český projekt u nás narazil

16.07.2013, 00:00
Po rokoch dokázali zdvihnúť úroveň cestovania, no napriek tomu skončili v strate.

Po rokoch dokázali dotiahnuť do vlakov tisícky ľudí a zdvihnúť úroveň cestovania, no napriek tomu skončili v strate. Takýto je výsledok jediného súkromného železničného prepravcu u nás – českej spoločnosti RegioJet za prvý rok fungovania na Slovensku. Firma, ktorej štát prepustil trať Bratislava – Komárno, podľa zistení HN skončila so stratou 52-tisíc eur.

Hovorca RegioJetu Pavel Halla však odkazuje – výsledok nás neprekvapil, keďže sme začali fungovať až v marci. „Prvé dva mesiace prebiehalo školenie personálu a samotný rozjazd.“ Analytik Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavol Kajánek potvrdzuje, že rozbeh biznisu so sebou nesie aj vyššie náklady. Zlomovým by preto mohol byť pre RegioJet už tento rok. „Zisk v ďalších rokoch sa im môže podariť, keďže počiatočné náklady už mať nebudú,“ dodal.

Na druhej strane, od českej firmy sa očakávalo, že ukáže, ako sa dá robiť železničný biznis so ziskom. Na investícii do stratových regionálnych spojov a modernizácii železničnej prepravy chcela česká firma zarobiť.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS) upozorňuje na fakt, že osobná vlaková doprava má problém byť zisková. A to bez ohľadu na to, či ju má pod palcom štátny dopravca alebo súkromník. Podľa neho totiž treba prihliadať na dva faktory – vysoké sú nielen náklady na prevádzku, ale aj poplatky za dopravnú cestu. „Všetci si totiž mysleli, že keď to bude robiť súkromník, tak to bude iné. A ukazuje sa to nielen na južnej trase, ale aj na iných, že je problém,“ vraví v rozhovore pre HN Matej.

Viac ľudí, viac peňazí
Súkromník za rok svojho pôsobenia, teda od marca do marca, prepravil približne 1,5 milióna ľudí. Je to o viac ako 800-tisíc cestujúcich, ktorých za rok dokázala prepraviť štátna Železničná spoločnosť Slovensko. A za to mu štát celkovo platí aj viac peňazí, čo kritizuje ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD). Podľa hovorcu rezortu Martina Kóňu išlo o nesprávne rozhodnutie exministra Jána Figeľa, keďže tieto peniaze teraz chýbajú na iných železničných tratiach u nás.

Počiatkov predchodca pritom so súkromným dopravcom podpísal zmluvu koncom roka 2010, a svoje rozhodnutie obhajuje.

„Štát dotuje vlaky o euro na kilometer menej ako u štátneho prepravcu. Aj vtedajšiemu hlavnému kritikovi, strane Smer, nezostáva dnes nič iné, ako projekt privítať, pretože výsledky sú veľmi pozitívne nielen pre štát, ale najmä pre ľudí z regiónu,“ povedal pred časom Figeľ. Medzi hlavné dôvody, prečo vtedy tak rozhodol, bolo hlavne prilákať viac ľudí do vlakov, ale aj cesty v okolí Bratislavy odbremeniť od áut.

Faktom je, že celkový účet je tak vyšší len preto, že vlaky RegioJetu jazdia častejšie aj pre veľký záujem ľudí.

V Česku je boj
Kým u nás zatiaľ jazdí len jeden súkromník, a to na jednej trati, v susednom Česku sú už súkromní dopravcovia. Okrem štátnych Českých drah a RegioJetu tam jazdí aj LeoExpress. Aktuálne tamojšie ministerstvo dopravy rozhoduje o pridelení trati na trase Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc.

Kedy a na ktoré trate prídu súkromní dopravcovia k nám, zatiaľ nie je známe. Počiatkov rezort totiž aktuálne reorganizuje vlakovú dopravu. „Keď bude tento proces ukončený, bude možné pristúpiť aj k ďalšej liberalizácii vlakovej dopravy,“ konštatoval Kóňa. Súkromníci na Slovensku môžu prísť aj skôr, avšak len za podmienky, že si nebudú pýtať dotácie od štátu. V minulosti svoj záujem nevylúčila napríklad nemecká Arriva.

01 - Modified: 2004-11-15 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: V Trnave bodka za úspešnou jeseňou
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 10:12