Tender na výstavbu nášho najdlhšieho tunela Višňové štát vypísal pred takmer dvoma rokmi. Dodnes sa pritom neskončil. Dôvodom sú totiž odvolávania sa stavbárov, ktorí o túto zákazku súťažia. Je to pritom len jeden z úsekov, kde súťaž oproti pôvodným plánom predĺžila. A práve toto naťahovanie patrí medzi riziká možného nesplnenia plánu výstavby štvorprúdoviek. Vo svojej štúdii na to upozornil Výskumný ústav dopravný v Žiline. „Vychádzame zo súčasných skúseností. U nás súťaž, ktorá by mohla trvať pol až trištvrte roka, tak trvala aj dva roky,“ konštatoval jeho šéf Ľubomír Palčák.
Stavbári bez zákaziek
Za takýmto dlhým trvaním pritom podľa Palčáka môžu byť viaceré dôvody. Medzi ne pritom patrí aj súčasná situácia na trhu, keď stavbári ešte stále majú nedostatok zákaziek, hoci štát začiatkom roka vypísal tendre na diaľnice a rýchlostné cesty za vyše miliardu eur. Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč však poukazuje aj na samotných investorov. A tam patrí príprava jednotlivých chystaných tendrov. „Podmienky postupu verejného obstarávania treba zadefinovať tak, aby neboli spochybňované,“ vraví. Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS) zas odporúča spojiť Úrad pre verejné obstarávanie a Protimonopolný úrad do jednej inštitúcie.
Dôležitá únia
Do konca roka 2016 vláda odovzdá vyše 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest – to vyhlásil premiér Robert Fico (Smer-SD) na ministerstve dopravy vo februári. Podľa štúdie Výskumného ústavu dopravného sa tieto plány reálne napĺňajú.
V roku 2016 by podľa ich prepočtov štát mal odovzdať vyše 126 kilometrov autostrád. „Ide o čísla, ktoré nás napĺňajú optimizmom. Veľmi dôležité pritom bude uzavrieť rokovania s Európskou komisiou o novom operačnom programe,“ uzavrel Palčák.