Výsledkom niekoľkomesačnej rekonštrukcie martinského obchvatu na ceste prvej triedy I/65 bolo dnes slávnostné uvedenie stavby do prevádzky. Výstavba obchvatu si vyžiadala približne 18 miliónov eur vrátane dane z pridanej hodnoty, financie boli použité aj zo zdrojov Európskej únie.
Výsledkom opatrení na tomto úseku je technicky zhodnotená infraštruktúra v dĺžke viac ako štyri kilometre. Zrealizované opatrenia by mali mať pozitívny sociálno-ekonomický dosah na zvýšenie pasívnej bezpečnosti účastníkov premávky, komfort cestovania, zníženie ekonomických a psychologických následkov dopravných nehôd a modernizáciu riešeného úseku cestnej siete. "Ide najmä o modré odrazky pri priechodoch pre chodcov. Je to určené pre vodičov, ktorí v prechodných obdobiach nevidia tak dobre, ako počas dňa. Obdobné označenia používame aj na diaľniciach, kde môžeme nájsť modré odrazky, ktoré vám večer povedia, že idete po moste," vysvetlil pre TASR štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.
Rekonštrukcia bola pomerne komplikovaná, pretože niekoľkokrát bol rekonštruovaný úsek cesty úplne uzatvorený. "Chcel by som poďakovať aj Martinčanom, že boli ochotní to strpieť, dúfam, že tá cesta stojí za to. Samozrejme sme radi, že sa to všetko podarilo stihnúť v stanovenom termíne," uviedol štátny tajomník. Hlavným pozitívom je podľa neho fakt, že cestám prvej, druhej a tretej triedy sa dostáva pozornosti, a tiež je dostatok financií na to, aby ich vedeli výrazným spôsobom zmeniť a aby zodpovedali štandardu a bezpečnosti, akú by mali mať.
Na území Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) boli v ostatnom období sprístupnené dva úseky ciest prvej triedy po rekonštrukcii, jeden v Martine, druhý v Dolnom Kubíne. "Táto rekonštrukcia v Martine je ako keby prvá etapa pred plánovanou rekonštrukciou tej betónky smerujúcej do Turčianskych Teplíc, ktorá by sa podľa najnovších informácií mala začať už začiatkom budúceho roka. Druhý dôležitý úsek je pri Dolnom Kubíne. Je to strategická cesta prvej triedy smerujúca na Poľsko. Na ňu sa napájajú naše cesty druhej a tretej triedy, boli však veľmi vyťažené, keď cesta prvej triedy nemala takú priepustnosť, aká sa od nej vyžaduje. Ja som presvedčený, že týmito rekonštrukciami sa tá priepustnosť a plynulosť zvýši, rovnako ako sa zlepší aj bezpečnosť," povedal pre TASR predseda ŽSK Juraj Blanár.
Ministerstvo dopravy podľa štátneho tajomníka plánuje do roku 2020 rekonštrukciu viacerých úsekov ciest prvej triedy a v spolupráci s vyššími územnými celkami aj cesty druhej a tretej triedy. "Cestná infraštruktúra je veľmi dôležitá pre rozvoj ekonomiky. Ja hovorievam, že cesty, diaľnice sú také tepny ekonomiky. A sieť ciest prvej triedy, na ktoré sa napájajú naše krajské cesty druhej a tretej triedy, je absolútne kľúčová, a preto každý úsek, ktorý sa zlepší, je pre fungovanie v kraji veľmi dôležité," dodal Blanár.