Vďaka správne nastavenému hodnotovému systému sa môžete vo svojej firme vyhnúť zbytočným reguláciám. Tvrdí to Snežana Ďuricová zo spoločnosti Maxman Consultants, ktorá o dva týždne vystúpi na HN workshope s názvom Hodnoty, ktoré rozhýbu váš tím. Prihlásiť sa môžete TU.
Na workshope Hospodárskych novín budete prezentovať, ako hodnoty dajú do pohybu pracovný tím. Aké konkrétne hodnoty máte na mysli?
Každý človek žije podľa nejakých hodnôt, v podstate bez ohľadu na to, či si to uvedomuje, alebo nie, či sa nad tým zamýšľa, alebo nie. Príkladov by som mohla uviesť množstvo, pre niekoho je dôležitou hodnotou pomoc iným ľuďom, pre druhého úspech, pre ďalšieho čestnosť a férovosť a pre iného kreativita a prispievanie novými, nevšednými nápadmi. Jestvujú desiatky ďalších hodnôt a princípov a každý z nás sa podľa niektorých z nich riadi. Ako jednotlivci vyznávajú určité hodnoty, tak sa hodnotami riadia aj skupiny ľudí, tímy, organizácie.
Ako si ľudia alebo firmy vyberajú, podľa čoho sa budú správať?
Základné ľudské hodnoty u jednotlivcov vznikajú počas celého života. A takisto aj pri firmách je to z mojej skúsenosti viacsmerný proces. Tím alebo spoločnosť je živý organizmus a jednotlivé jeho časti na seba navzájom vplývajú. V tíme sa stretávajú ľudia, ktorí vyznávajú rovnaké, podobné alebo rôzne hodnoty, učia sa navzájom fungovať a spolupracovať. Ak sú ich hodnoty navzájom nezlučiteľné, niektorí nakoniec odchádzajú alebo ich tím jednoducho postupne odsunie na „perifériu“. Kľúčovú úlohu, samozrejme, zohrávajú mienkotvorní ľudia v každom tíme a spoločnosti. Často sú to vrcholoví manažéri a vedenie spoločnosti, kto ovplyvňuje hodnoty ostatných, ale nemusia to byť vždy len hierarchicky najvyššie postavení ľudia, ktorí formujú to, ako sa budú ostatní správať a podľa čoho sa budú riadiť.
Z toho, čo hovoríte, vyplýva, že aj vo firme hodnoty nejakým spôsobom vznikajú. Prečo ich má manažér tímu alebo vedenie firmy umelo ovplyvňovať?
Toto ovplyvňovanie nepovažujem za umelé, teda v prípade, že sa manažment nesnaží presadiť hodnoty, ktorým sám neverí. Ak manažérov nezaujímajú hodnoty, nepracujú s nimi, neovplyvňujú ich proaktívne, môže sa im stať, že vo firme alebo v tíme postupne prevážia hodnoty, ktorými by nechceli, aby sa ľudia riadili. Vystihuje to jeden citát:„Ak vám nezáleží na tom, kam idete, môže sa vám stať, že skončíte niekde, kde ste nechceli.“
Ako to myslíte? Hovoríte o nejakých konkrétnych nezdravých hodnotách?
Keď manažéri nepracujú s hodnotami, nešíria ich – a to hlavne tak, že sami nejdú príkladom, môže sa im stať, že ako jedna z hodnôt postupne preváži v tíme alebo celej firme napríklad pasivita a reaktivita. To znamená, že ľudia síce všetky úlohy splnia tak, ako im je povedané, ale nikdy nespravia nič navyše, a keď danú úlohu splnia, tak pasívne čakajú, kým im niekto zadá ďalšiu. Ak toto nie je hodnota, ktorú by chcelo vedenie v spoločnosti podporovať, tak je škoda, že sa k tomu niekde na začiatku nepostavili aktívne a nepracovali s hodnotami, ktoré by chceli do firmy implementovať.
Keď sme pri implementovaní hodnôt do firmy, aký je správny spôsob?
Úprimne, plagáty rozvešané po chodbách firemných budov ľudí vyznávať hodnoty nenaučia. Celý proces implementácie hodnôt si vyžaduje niekoľko krokov a, samozrejme, energiu a čas. Ak by som to mala úplne zostručniť, potom niekde na začiatku si treba uvedomiť a zhodnúť sa na tom, čo sú pre našu firmu kľúčové hodnoty. Vytvoriť si plán, ako tieto hodnoty zaviesť do firmy, ako ich vysvetliť, odkomunikovať. A začať s nimi pracovať už od výberu ľudí do firmy.
Predpokladám, že sa to týka vrcholového vedenia spoločnosti a v mnohých prípadoch asi centrálneho vedenia, ktoré sídli niekde v zahraničí a odtiaľ určuje firemné hodnoty pre celú organizáciu.
V prípade veľkých firiem áno, ale aj tu zohrávajú najdôležitejšiu úlohu lokálni manažéri, na ktorých záleží, či ľudia hodnoty pochopia, akceptujú, zoberú za svoje a budú sa nimi riadiť. A či chceme, alebo nechceme, aj malé tímy v rámci veľkej nadnárodnej organizácie sa riadia svojimi hodnotami a podľa mňa úlohou každého manažéra je zabezpečiť, aby sa jeho tím riadil takými hodnotami, ktoré pomáhajú napĺňať poslanie firmy.
V opise vášho workshopu hovoríte, že by sme sa mali vyhýbať mikromanažovaniu vo firme. Ako pri tom môžu pomôcť hodnoty a ich implementácia?
Nedá sa ustrážiť a skontrolovať všetko a každý. Uvediem príklad a zámerne trocha preženiem. Predstavte si manažéra, ktorý riadi tím ľudí, čo sa starajú o klientov. Všimne si situáciu, keď niekto z jeho ľudí nevhodne zareaguje na požiadavku klienta. Manažér na to upozorní a do smernice napíše pravidlo, ako sa správať v takejto situácii. Po čase nastane iná situácia a niekto z tímu zareaguje nevhodne. Manažér to znovu ustráži, upozorní na to, a aj toto pravidlo pridá do smernice. Lenže situácií môže vzniknúť nespočetné množstvo, vždy príde niečo nové, čo ešte v smernici nie je a na druhej strane, čím viac toho v smernici bude, tým menej to ľudia budú čítať a manažér sa „nadrie“ neustálym strážením a kontrolou. Ak by sa mu podarilo vyberať si do tímu ľudí, pre ktorých starostlivosť o klienta, úcta a ochota sú najdôležitejšie hodnoty, a keby sa mu podarilo, aby všetci v tíme tieto hodnoty naozaj vyznávali, nemusí prísne kontrolovať nevhodné správanie, pretože to nevhodné správanie jednoducho nebude vznikať.
To, čo opisujete, vyznieva až príliš ideálne a jednoducho. Neverím, že tam nie sú nejaké nástrahy.
Nie je to vôbec také jednoduché, vyžaduje si to konzistenciu v jednotlivých krokoch implementovania hodnôt, vyžaduje si to energiu, vôľu a úprimné žitie manažéra danými hodnotami, ale z môjho pohľadu tá námaha stojí za to a považujem ju za kľúčovú súčasť manažérskej práce.
Kto je Snežana Ďuricová
Konzultantka, ktorá pôsobila v telekomunikačnej a IT sfére v rôznych pozíciách v oblasti ľudských zdrojov. Začínala v spoločnosti Slovak Telekom, manažérske skúsenosti získala pôsobením na pozícii HR Manažér v medzinárodnej finančnej spoločnosti Zurich a neskôr ako HR Partner v spoločnosti IBM. Momentálne je konzultantka a Key Account Manager v spoločnosti Maxman consultants.