Takto vyzerá splácanie 166-miliónovej pôžičky, ktorú dostal ešte za prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) železničný nákladný prepravca Cargo.
Cargo sa totiž rozhodlo, že predá svoju budovu v Košiciach. V nej mala doteraz firma svoje pracoviská pre východné Slovensko. Priestory však boli podľa hovorcu Carga Martina Halandu zbytočne veľké, a preto sa rozhodli budovu predať. Najvyššiu cenu zo štyroch záujemcov ponúkla ďalšia štátna akciovka – dotované Železnice Slovenskej republiky. Tie budovu nakoniec kúpili za 12,6 milióna eur.
Železnice tvrdia, že priestory skutočne potrebujú. Chcú do nich presťahovať všetkých svojich zamestnancov, ktorí pracujú v Košiciach. „Dosiahneme tak úsporu v nákladoch na správu viacerých budov,“ obhajuje kúpu hovorkyňa spoločnosti Martina Pavliková. Koľko presne takto firma ušetrí, však zatiaľ nevyčíslila.
Skôr než sa železničiari do budovy nasťahujú, bude potrebná jej rekonštrukcia. Tá ma byť ukončená koncom roku 2015. Dovtedy bude v budove aj naďalej sídliť Cargo, ktoré si však už bude svoje kancelárie prenajímať za vyše 300-tisíc eur ročne. Kde sa zamestnanci presťahujú potom, nie je jasné. Zatiaľ to nevie ani Cargo. Nevie totiž, ako sa vyvinie ich ozdravný plán a či vôbec ešte nejaké priestory v budúcnosti budú potrebovať. Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková si aj kvôli tomuto otázniku myslí, že určite išlo o obchod, ktorý sa spravil kvôli augustovej splátke. „Medzi Košičanmi sa už o tom hovorilo dlhšie. Nasvedčuje tomu aj časť zmluvy, ktorá hovorí, že faktúry musia byť zaplatené do piatich pracovných dní.“
Cena mohla byť nadhodnotená
Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS) vidí v tomto obchode len ďalšie neefektívne prelievanie peňazí medzi dvoma štátnymi podnikmi. Okrem toho, že štát na oddlženie použije opäť len vlastné peniaze, vidí problém aj v cene. Súdny znalec odhadol hodnotu budovy na 14,5 milióna eur. Podľa Mateja však môže ísť v tomto prípade o zámerne nadhodnotený posudok a reálna trhová cena môže byť aj o polovicu nižšia. Keďže sú však ŽSR dotované zo štátneho rozpočtu, tak podľa neho majú dostatok peňazí na takúto kúpu.
Ministerstvo dopravy, ktoré do štátnych podnikov dosadzuje svojich manažérov, celý obchod obhajuje. „Proti transakcii nemáme žiadne výhrady,“ odkázal hovorca rezortu Martin Kóňa.
Cargo sa bude štiepiť
Ficov kabinet v júli tohto roka odklepol zmeny v nákladnom dopravcovi. Po novom majú vzniknúť tri menšie dcérske spoločnosti. Podiely v dvoch z nich by štát následne odpredal. Opozícia vidí v takomto postupe skrytú privatizáciu podniku. „Cargu mohol štát radšej odpustiť dlhy a následne dať firmu do reštrukturalizácie,“ myslí si Matej, ktorý nesúhlasí s rozbíjaním podniku na menšie časti.