Účet za vlaky „zadarmo“ zaplatia nielen daňoví poplatníci. Na obzore sú prvé obete z radov malých podnikateľov – niektorí autobusoví prepravcovia hlásia až 50-percentný pokles tržieb. HN zistili, že zánik hrozí napríklad rodinnej firme GIM bus z Belže pri Košiciach. Tá po 17. novembri prišla o zhruba dve tretiny cestujúcich. „Máme usporené nejaké peniaze, z ktorých momentálne financujeme chod firmy, no dlho nevydržíme,“ hovorí jej spolumajiteľ Marek Sala. Bez práce sa tak môže ocitnúť šesť jeho zamestnancov – vodičov, ktorí jazdia na linke Bratislava – Košice a späť. Sala v týchto dňoch pripravuje štrajk autobusových dopravcov. „Pokojne postavíme autobusy na koľajnice, aby si aj nás niekto všimol,“ povedal Sala pre HN.
Kým veľké „SAD-ky“ dokážu úbytok cestujúcich kompenzovať vďaka zmluvám so župami, ktoré dotujú prímestskú dopravu, malí dopravcovia takú možnosť nemajú. „Takéto opatrenia vnášajú neistotu do podnikateľského prostredia. Podnikateľ, ktorý investoval do svojej činnosti – kúpil autobusy, spustil reklamu, dohodol si povolenia s miestnymi orgánmi – čelí náhlej zmene pravidiel hry a časť jeho investície vyjde nazmar. To by bolo v poriadku, ak by prehral v trhovom súboji. Takto si však svoju prehru“ ešte aj sám zaplatí z daní,“ hovorí analytik Iness Martin Vlachynský.
Čítajte viac:
Ficove bezplatné vlaky likvidujú súkromníkov
Napriek tvrdému zásahu do pravidiel hospodárskej súťaže sa podľa odborníka vláda Roberta Fica nemusí báť právnych útokov. „Segment osobnej železničnej prepravy predstavuje vysokoregulovanú oblasť, kde nevyhnutne existuje určitá miera rizika spojená s možnými budúcimi zásahmi štátu,“ tvrdí právnik Ján Lazur, spolupracujúci s advokátskou kanceláriou TaylorWessing e/n/w/c. Autobusoví dopravcovia preto podľa neho nemajú veľkú šancu uspieť s prípadnými žalobami voči štátu či so žiadosťou o náhradu znížených tržieb.