Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) by mal ľuďom predložiť zrozumiteľnú analýzu, ktorá odpovie na všetky otvorené otázky o pripravovanom obchvate Bratislavy. Myslí si to opozičná SaS, ktorá v dnešnom stanovisku k takémuto kroku vyzvala šéfa rezortu dopravy.
"V opačnom prípade je strana SaS pripravená posunúť celý prípad orgánom činným v trestnom konaní," avizoval tímlíder strany pre dopravu Miroslav Ivan. Je podľa jeho slov neprijateľné, aby sa za miliardy eur postavilo dielo, ktoré neodstráni dopravné problémy hlavného mesta, ale naopak, zadlžovanie cez PPP projekt na ďalších 30 rokov ich len prehĺbi.
SaS takto reagovala po tom, čo v pondelok (12.10.) Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) zverejnil analýzu, podľa ktorej môže byť obchvat stavaný cez PPP projekt (projekt verejno-súkromného partnerstva) predražený o miliardu eur oproti štandardnej forme výstavby.
Prečítajte si aj: Nové zistenia okolo obchvatu Bratislavy. Môže byť predražený až o miliardu
INEKO zároveň tvrdí, že ministerstvo prijalo rozhodnutie o výstavbe obchvatu cez PPP projekt bez kľúčových dát o doprave a teda presne nevie, akú časť dopravy z preťažených úsekov D1 v Bratislave dokáže chystaná diaľnica D4 prevziať na seba. Napríklad na Prístavnom moste predpokladá inštitút odľahčenie dopravy po dobudovaní obchvatu len o 13 %.
Na to v pondelok ministerstvo dopravy zareagovalo s tým, že každý, kto tvrdí, že veľký bratislavský obchvat nie je potrebný a bolo by lepšie jeho výstavbu odložiť do budúceho desaťročia, by mal svoje názory konfrontovať s vodičmi denne stojacimi v zápchach na Prístavnom moste alebo príjazdových cestách od Šamorína.
Podľa rezortu je PPP forma jediná reálna alternatíva, ako začať s výstavbou už teraz. O nákladoch na tento projekt sa bude pritom podľa ministerstva možné rozprávať až v momente, kedy bude známa najlepšia ponuka z prebiehajúcej súťaže. Po skončení súťaže chce ministerstvo najlepšiu ponuku znova vyhodnotiť a až následne vláda rozhodne o jej výhodnosti.
Príprava obchvatu formou PPP projektu si dnes vyslúžila kritiku aj od podpredsedníčky Národnej rady (NR) SR Eriky Jurinovej z hnutia OĽaNO. "Je smutné, že užitočné dopravné projekty a riešenia sa stávajú prostriedkom, ako vytiahnuť zo štátu, teda z vreciek nás všetkých, ďalšie peniaze," konštatovala v stanovisku. V tomto prípade je to podľa jej slov rekordná a zbytočná miliarda eur.
OĽaNO tak navrhuje začať najskôr s výstavbou cesty R7 z bratislavského Prievozu po Holice. Tá má spolu s diaľnicou D4 tvoriť pripravovaný projekt obchvatu. Diaľnica D4 by sa však podľa hnutia mala stavať tak ako navrhuje INEKO, teda formou verejnej zákazky v horizonte do roku 2022, čo si štát aj vďaka zvýšenému výberu daní bude môcť dovoliť.