V jednom z najväčších dodávateľov pre automobilky na Slovensku sa od jesene prepúšťa. Reč je o nemeckej spoločnosti Johnson Controls, ktorá má u nás viacero fabrík či finančné centrum v Bratislave, kde dohromady zamestnáva takmer šesťtisíc ľudí. O prácu prichádzajú ľudia v Lozorne. „Od septembra do konca decembra 2013 sme prepustili 20 ľudí, väčšinu v decembri, pričom im bolo vyplatené odstupné. Ku škrtom sme museli pristúpiť aj minulý týždeň, kedy sme prepustili osem ľudí,“ potvrdil informácie HN manažér komunikácie pre Európu Oliver Herkert.
Závislí od výrobcov
Na otázku HN, či vo firme hrozí prepúšťanie i naďalej, Herkert reagoval, že aktuálne nie sú v tomto smere žiadne plány. „Ako dodávateľ sme priamo závislí od výrobcov automobilov. Prispôsobujeme im naše výrobné kapacity a upravujeme ich podľa potrieb zákazníkov,“ dodal zástupca Johnson Controls.
Lozornianska fabrika dodáva najmä pre bratislavskú fabriku nemeckého Volkswagenu. Ten podľa nedávno medializovaných informácií aktuálne rokuje o novej kolektívnej zmluve, pričom chce pracovníkom znížiť platy. Podľa vedenia je to adekvátne, keďže chcú skrátiť i pracovný čas o dve hodiny. Firma pred odborármi argumentuje zlou situáciou v sektore:„Žiadame vás, aby ste zhodnotili ekonomickú situáciu v automobilovom sektore a jej vplyv na hospodárenie Volkswagenu Slovakia v budúcnosti, keď sú ohrozené pracovné miesta,“ píše vedenie firmy vo svojich požiadavkách. Tie majú HN k dispozícii.
Vyrába sa tak ako vlani
Podľa našich zistení firma skracuje pracovný čas i preto, že nechce prepúšťať. Oficiálne za požiadavkami spoločnosti nestojí pokles zákaziek, ale modernizovanie výrobných liniek. To znamená, že namiesto 250 vozidiel na zmenu ich znížil na 220 kusov, pričom v apríli by mala produkcia klesnúť ešte o ďalšie desiatky vozidiel.
„Výroba aktuálne prebieha rovnako ako v minulom roku na SUV v nepretržitej a pri mestských vozidlách v trojzmennej prevádzke. Počet pracovníkov v spoločnosti je stabilný,“ reagoval hovorca Volkswagenu Slovakia Vladimír Machalík.
Trh si najhorším prešiel
Podľa analytika spoločnosti Cyrrus Jiřího Šimaru je Volkswagen natoľko silným hráčom v rámci slovenského automobilového priemyslu, že akékoľvek spomalenie produkcie môže znamenať negatívne dôsledky pre celý – na neho napojený dodávateľsko-odberateľský reťazec. „A ten potom musí flexibilne reagovať na zmeny podmienok,“ vraví analytik, podľa ktorého celková situácia na európskom automobilovom trhu ešte stále nie je príliš optimistická. Dá sa však povedať, že z najhoršieho je vonku. Počas minulého roku sa totiž pokles trhu stabilizoval a výhľady počítajú s jeho miernym rastom.