StoryEditor

Prišli zachrániť dedov podnik. Stvorili Michelin

18.11.2014, 23:00
Druhý najväčší výrobca pneumatík začínal s výrobou gumových lôpt a poľnohospodárskych strojov.

Z poľnohospodárskej a gumárenskej továrne na jedného z najväčších výrobcov pneumatík na svete. Aj takýto príbeh sa spája s francúzskou firmou Michelin, ktorá ešte v 19. storočí začínala s predajom poľnohospodárskych strojov a gumových lôpt. Z gumy však vytvárali aj rôzne iné druhy sortimentu, tak do domu, ako aj do výroby. „Poľnohospodárska výroba mala vtedy hlavný podiel na produkcii štátu. Bola zavádzaná dokonalejšia a efektívnejšia poľnohospodárska technika, čo znamenalo obrovskú príležitosť pre strojársky priemysel,“ hodnotí prvotný biznis Jiří Šimara, analytik spoločnosti Cyrrus. André a Edouard Michelin nemali vôbec v pláne stať sa priekopníkmi v oblasti pneumatík. Chceli len zachrániť dedkovu firmu, ktorá sa po jeho smrti dostala do finančných problémov a hrozil jej kolaps. Dnes ich však pozná celý svet ako dvoch bratov, za ktorými stojí revolúcia francúzskej dopravy.

V hlavnej úlohe: guma

Všetko sa to však začalo malým podnikom vo francúzskom meste Clermont-Ferrand. Ten si v roku 1832 otvoril Aristide Barbier (starý otec zakladateľov Michelinu) spolu so svojím bratrancom Edouardom Daubreem. Hlavnou špecializáciou bola guma. Toto partnerstvo bolo výhodné, keďže Edouard objavil priemyselné možnosti vulkanizovaného kaučuku. Pomocou síry a tepla dokázali z neho valcovaním vyrobiť tesnenia, remene, ventily či potrubia.

Podnik sa úspešne rozbehol, už v roku 1863 ponúkal svoje akcie na predaj. Dobrý začiatok a našliapnutý biznis však poznamenala smrť zakladateľa Aristida. Po tejto udalosti išiel podnik dolu vodou a hrozil mu bankrot.

Záchrana v podobe maliara a architekta

Rodinnú firmu sa rozhodol zachrániť jeden z vnukov – André Michelin, ktorý si na pomoc zavolal brata Edouarda. Ani jeden však nemal potrebné vzdelanie a o spracovaní gumy vedeli len málo. Jeden bol špecializovaný architekt, druhý maliar. Aj preto boli začiatky v krachujúcej firme ťažké. „Mojou povinnosťou je hneď teraz ísť do Clermont-Ferrand a zachrániť rodinnú firmu pred skazou,“ hovoril Edouard. Nemal to pritom vôbec ľahké a sám priznával, že v problematike sa vôbec nevyznal. „Mojou prvou prioritou bolo zistiť, o čom tá práca je. Jediný spôsob, ako to zistiť, bolo hovoriť s pracovníkmi. Bol som s nimi v neustálom kontakte, aj keď som vedel veľmi málo o tom, čo robili. A najlepší spôsob, ako ich presvedčiť na komunikáciu, bolo otvorene priznať, že som úplný začiatočník,“ hovorieval Edouard.

Náhodný cyklista

Aby postavili rodinnú firmu opäť na nohy začali sa bratia pozerať aj po nových možnostiach. A jedna prišla hneď v roku 1889, keď do ich továrne prišiel cyklista, nesúc svoj bicykel, na ktorom mal defekt. Išlo o nafukovaciu pneumatiku, vtedy nový vynález zo Škótska. Kým oddelili gumu od rámu kolesa, prešli tri hodiny, a museli dokonca celú noc počkať kým zaschne lepidlo. Aj napriek tomu sa po niekoľkých metroch pneumatika znova sfúkla. A práve tento moment bol podnet pre bratov, aby sa začali zaoberať výrobou takých pneumatík, ktorých oprava by bola jednoduchšia.

„Len vďaka náhode sa firma začala zaujímať o tento novo vznikajúci segment priemyslu, a to práve včas. Vek automobilizmu sa totiž začínal a konkurencia prakticky neexistovala,“ uzatvára Šimara. A od tohto momentu sa hrnuli samé úspechy. Pneurail, teda pneumatika určená na prevádzku na železničných tratiach, ale aj radiálna pneumatika prispeli k rozvoju automobilového priemyslu a vyniesli Michelin na prvé miesta vo výrobe pneumatík. Okrem toho dnes vydáva aj automapy a sprievodcov najlepších európskych reštaurácií.

 

Recept na to, ako prísť o lesk

Tomáš Vašuta, vedúci oddelenia Firmy a Financie

Ak by ste urobili prieskum, ktorá pneumatika vo svete má najslávnejšie meno, Michelin by asi triumfoval celkom s prehľadom. Pri pohľade na jeho históriu sa nie je čomu čudovať. Francúzom jednoducho vyšlo to, na čo siahli. Môžeme polemizovať o šťastí, aj o zhode náhod. Jedno však bude platiť stopercentne. Edouard Michelin a spol. vedeli nájsť dieru na trhu a efektívne ju zaplátať. A nielen to. U zákazníka vyvolali dojem, že výrobok, ktorý ponúkajú, je jedinečný a nutne ho potrebujú. Neplatilo to pritom len pri pneumatikách. Michelin sa totiž preslávil aj cestovateľskými mapami či sprievodcom reštauračných zariadení. Pekná minulosť.

Pri pohľade na dnešnú kondíciu firmy to až tak ružovo nevyzerá. Michelinovské hviezdičky síce majú bezkonkurenčný cveng, v ostatných odvetviach je to však na zaplakanie. Mapám kraľuje Google a v sektore výroby pneumatík je tlačenica ako v slovenských vlakoch so študentmi. A Michelin to v číslach cíti. Najmä ázijská konkurencia valcuje a bude ďalej. Michelina by zachránil len nový prevratný patent, ktorý by zmenil od základu celý segment. Šanca, že s niečím takým prídu, existuje, je však veľmi malá. Michelin totiž neriskuje, a to je najjednoduchšia cesta, ako prísť o lesk...

 

Najdôležitejšie míľniky spoločnosti Michelin

1800 – Narodil sa Aristide Barbier, dedko dvoch zakladateľov spoločnosti Michelin.

1832 – Aristide Barbier a jeho bratranec Edouard Daubree založili gumárenskú spoločnosť, v ktorej predávali poľnohospodárske stroje, gumené lopty, zariadenia zvulkanizovanej výroby, ako sú pásy, ventily a potrubie. Spoločnosť sídlila vo Francúzsku, v meste Clermont-Ferrand. očnn

1863 – Aristide zomiera a spoločnosť sa dostáva do finančných problémov.

1889 – Jeho vnuk André Michelin prevzal rodinnú firmu a premenoval ju na Michelin et Cie. Vo firme zamestnal aj svojho brata Edouarda.

1891 – Bratia Michelinovci hľadajú ďalšie obchodné príležitosti. V tomto roku podali patent na vymeniteľné pneumatiky.

1914 – Len tri týždne po vyhlásení vojny Michelin ponúka francúzskej vláde svoju pomoc pri navrhovaní bombardéra.

1916 – Michelin ako prvý na svete postavil spevnenú pristávaciu dráhu.

1919 – Počas vojny vyrobila firma Michelin takmer dvetisíc vojnových lietadiel.

1929 – Spoločnosť vynašla pneumatiky na železničné vozne.

1930 – Prevádzkuje veľké kaučukové plantáže vo Vietname.

1931 – Michelin sa stáva schváleným výrobcom značiek a značenia.

1946 – Vytvoril a navrhol radiálnu pneumatiku.

1979 – Radiálna pneumatika Michelin vyhráva majstrovstvá sveta vo formule 1 s Ferrari.

1983 – Michelin vyvíja prvé radiálne pneumatiky na komerčné lietadlá Airbus A300.

2001 – Navrhol najväčšiu pneumatiku na zemné stroje na svete.

2005 – Až do tohto roku bol Michelin najväčším výrobcom pneumatík. Dnes toto prvenstvo patrí značke Bridgestone.

2013 – Michelin má dve vlastné plantáže a továrne vo Francúzku, v Nemecku, USA, vo Veľkej Británii, v Kanade, Brazílii, Thajsku, Japonsku Taliansku a ďalších štátoch. Má okolo 74 výrobných závodov v 19 krajinách sveta.

2014 – O pneumatiky prestáva byť v Európe záujem. Francúzsky výrobca Michelin avizuje, že možno nesplní tohtoročný cieľ, podľa ktorého by mal zaznamenať nárast objemu tržieb o tri percentá.

01 - Modified: 2006-12-28 07:37:21 - Feat.: 0 - Title: Ceny výrobcov rastú pomalšie
01 - Modified: 2025-04-23 14:08:28 - Feat.: - Title: Banalita, ktorá vás môže vyjsť draho. Takto jednoducho predĺžite životnosť pneumatík 02 - Modified: 2025-01-16 14:00:00 - Feat.: - Title: Pred 50 rokmi ponorili dva milióny pneumatík do oceánu, ktoré mali podporiť morský život. Dnes je z nich ekologická pohroma 03 - Modified: 2025-01-08 09:03:24 - Feat.: - Title: Výrobca pneumatík Goodyear predá značku Dunlop japonskému rivalovi 04 - Modified: 2025-01-01 13:00:00 - Feat.: - Title: Na čo si dať pozor pri zimnej údržbe auta? Toto je osem zlozvykov, ktorým sa vyhnite 05 - Modified: 2024-10-03 10:40:46 - Feat.: - Title: Vodiči si môžu vydýchnuť. Slovensko nemení legislatívu ohľadom zimných pneumatík
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
15. máj 2025 21:14