Začiatkom roka padol jeden slovenský stavebný gigant – Doprastav. A teraz podobnému osudu čelí druhá legenda. Stavebná spoločnosť, ktorú vlastní veľkopodnikateľ Juraj Široký, Váhostav, smeruje do konkurzu.
Konkurzné konanie začal Okresný súd Bratislava I. „V právnej veci navrhovateľa – veriteľa: Energy Pro návrhu na vyhlásenie konkurzu na majetok dlžníka Váhostav – SK, a. s., začína konkurzné konanie voči dlžníkovi,“ napísal vo verdikte bratislavský okresný súd. Informáciu priniesol denník SME.
Viaceré možnosti
Faktom je, že návrh na konkurz od Energy Pro nie je jediný, ktorý na Váhostav prišiel. V lete takýto krok inicioval aj dodávateľ stavebnej techniky Stavebná mechanizácia. Žiadal od Širokého firmy peniaze za techniku, ktorú dodal, no nedostal za ňu zaplatené. „Spoločnosť Váhostav transparentne pokračuje v urovnávaní sporov a v rokovaniach s jednotlivými veriteľmi a súčasne hľadá spôsob, ako ukončiť začaté konkurzné konanie a pokračovať vo svojej činnosti,“ povedal pre HN hovorca spoločnosti Tomáš Halán.
Po začatí konkurzného konania je teraz ďalší postup podľa právnikov jasný. Ako povedal partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Radovan Pala, stavbári by mali obmedziť svoju činnosť len na bežné úkony, ktoré súvisia s ich podnikaním.
Spoločnosť sa okrem toho podľa neho môže rozhodnúť, či sa chce brániť a preukázať svoju platobnú schopnosť, teda si plniť svoje záväzky. „Firma môže napríklad požiadať aj o reštrukturalizáciu. Ďalšou alternatívou je, že zaplatí svoj záväzok,“ povedal Pala.
Meškajúce stavby
Ešte vlani pritom stavbári získali viaceré štátne zákazky. V konzorciách, kde majú približne tretinu, sa podieľajú na výstavbe diaľnic v hodnote viac ako jednej miliardy eur.
Počas pôsobenia exministra dopravy Jána Figeľa (KDH) zas dostali dve diaľničné stavby, ktoré však meškajú. Diaľnicu D1 neďaleko Levoče mali dokončiť tento rok v lete, no požiadali o predĺženie dostavby o rok, mešká a aj na výstavbe diaľnice D1 pri Martine. Práve na tejto diaľnici má byť firma podľa vlastných vyjadrení stratová.