StoryEditor

Koncepcia daňovej reformy v rokoch 2004 -- 2006

31.03.2003, 00:00
ZDAŇOVANIE PRÍJMOV
Daň z príjmov (ziskov)

Zisky všetkých subjektov (fyzické osoby, zahraničné osoby, právnické osoby a ostatné subjekty) sa budú zdaňovať jednou lineárnou percentuálnou sadzbou (tzv. rovná daň) vo výške 20 %. Budú sa líšiť pravidlá na stanovenie základu dane pri jednotlivých typoch subjektov. U podnikateľa je základom dane upravený hospodársky výsledok. Zisky vo všetkých možných formách sú zdaňované len raz, a to vtedy, keď prechádzajú od ich tvorby k ich použitiu. Zavedenie rovnej dane z príjmov (ziskov) bude najmä v oblasti zdaňovania z príjmov fyzických osôb spojené s okamžitým výpadkom príjmov štátneho rozpočtu vo veľkom rozsahu, vzhľadom na potrebu kompenzovať zvýšenie sadzby pre nízkopríjmové skupiny súčasným zvýšením nezdaniteľného minima. Zavedenie systému tzv. rovnej dane je preto podmienené vykonaním navrhovaných úprav v oblasti dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní.
Predmetom dane nie sú príjmy, ktoré už raz predmetom zdanenia boli a posudzovaním týchto príjmov ako predmetu dane by bola porušená zásada jediného priameho zdanenia, a to najmä:
˙ vyplatené podiely na zisku po zdanení, dividendy a podobné plnenia,
˙ príjmy z dedenia a z darovania,
˙ príjmy z niektorých druhov poistenia osôb a majetku, z niektorých náhrad škôd a podobne.
Sadzba dane je jedna sadzba dane na všetky druhy ziskov a všetky subjekty, a to 20 %.
Dividendy a iné rozdelenie zisku -- zdaňovanie dividend, t. j. rozdelenia zisku zdaneného daňou z príjmov právnických osôb, narúša zásadu jednorazového zdanenia, preto sa navrhuje zrušiť zdanenie dividend.
Odpisy hmotného majetku a nehmotného majetku. Použije sa postup určený v dnes platnom zákone o daniach z príjmov FO a PO, prípadne budú doplnené ďalšie metódy odpisovania umožňujúce flexibilnejšiu voľbu spôsobu odpisovania daňovníkom. Je vhodné uvažovať najmä o ďalšom skrátení odpisových lehôt na niektoré technológie.
V niektorých prípadoch s ohľadom na vhodnosť a administratívnu jednoduchosť sa zachová vyberanie dane zrážkou, a to napríklad z úrokov, z niektorých cenných papierov, z výhier v lotériách, stávkach a iných podobných hrách, z plnenia z poistenia atď. V súlade so zásadami daňovej reformy sa umožní zahrnutie týchto príjmov do základu dane a vyrovnanie zrazenej dane ako preddavku na daň v daňovom priznaní.
Navrhuje sa, aby účtovať v sústave podvojného účtovníctva bol povinný každý, kto je platiteľom DPH. Spolu so znížením hranice na povinnú registráciu za platiteľa DPH z 3 mil. Sk na 1,5 mil. Sk obratu ročne sa veľkej skupine daňových subjektov obmedzí možnosť presunu ziskov využívajúc slabiny jednoduchého účtovníctva. Možnosť jednoduchého účtovníctva ostane pre drobných podnikateľov.
Navrhuje sa zrušiť model paušálnej dane, pretože ide o nesystémový prvok. Hlavným účelom tohto spôsobu zdaňovania nemá byť nižšie daňové zaťaženie vybraných profesií, ale najmä zníženie administratívnej náročnosti podnikania. Túto funkciu v dostatočnej miere spĺňa aj uplatňovanie paušálnych výdavkov percentom z príjmu. Ak by mala byť paušálna daň napriek tomu zachovaná, je vhodné zúžiť okruh daňovníkov, na ktorých sa vzťahuje možnosť uplatnenia paušálnej dane, len na činnosti pôvodne uvedené v zákone č. 366/1999 Z. z. pred jeho prvou novelizáciou.
V závislosti od výšky zdanenia sa určí nezdaniteľné minimum tak, aby žiaden typ daňovníka pri žiadnej výške príjmu nebol zdanený viac ako dnes. Pri sadzbe rovnej dane 20 % by nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka predstavovala sumu 84 100 Sk ročne oproti dnešným 38 760 Sk a na manželku (manžela), ktorá nemá zdaniteľné príjmy, by sa uplatňovala rovnaká nezdaniteľná suma (za predpokladu nezmenenej výšky nezdaniteľnej časti základu dane na dieťa 16 800 Sk). Ak by manželka (manžel) mal(a) zdaniteľné príjmy, avšak tieto by nedosahovali sumu 84 100 Sk, mohol by si daňovník uplatniť za manželku (manžela) sumu zodpovedajúcu rozdielu medzi sumou 84 100 Sk a dosiahnutými príjmami manželky (manžela), ak si nezdaniteľnú sumu neuplatňuje manželka (manžel). Pri priemerných počtoch detí a manželiek (manželov), na ktorých si daňovníci uplatňujú nezdaniteľné časti základu dane, by si teda po reforme daňovníci priemerne ročne uplatňovali nezdaniteľnú sumu spolu vo výške 104 360 Sk.

ZDAŇOVANIE MAJETKU
Daň z nehnuteľností

Zdaňujú sa všetky nehnuteľnosti, čiže pozemky a stavby, a to na hodnotovom princípe. Podľa jednotných pravidiel sa určí hodnota nehnuteľnosti a z tejto hodnoty sa percentuálne vypočíta daň. Zavedenie tohto spôsobu zdaňovania nehnuteľností bude možné v závislosti od vypracovania cenových máp. Najskorší reálny termín účinnosti je 1. 1. 2005. Navrhujú sa tiež niektoré čiastkové úpravy dane z nehnuteľností od 1. 1. 2004 smerujúce k posilneniu vlastných daňových príjmov obcí a odľahčeniu výdavkovej časti štátneho rozpočtu v časti transferov obciam.
Sadzba dane je maximálna sadzba (obec ju môže znížiť) určená percentom (napr. 0,1 % -- 0,2 %) z hodnoty nehnuteľnosti. Konkrétna maximálna sadzba bude stanovená v súlade s potrebami rozpočtov. Správca dane môže podľa vlastnej úvahy znížiť daň až o 100 %.
Preskúma sa alternatíva zdaňovania len pozemkov (t. j. zrušenie dane zo stavieb a dane z bytov) od 1. 1. 2005 alebo od 1. 1. 2004, pri zachovaní rovnakého celkového objemu vybranej dane.
Je možné uvažovať o posilnení koeficientu, ktorým sa násobí sadzba dane, a zvýšiť tak príjmy rozpočtov 5 najväčších slovenských miest (Bratislava, Košice, Banská Bystrica, Prešov, Žilina) zhruba o 1,56 mld. Sk. To by umožnilo zníženie niektorých účelovo viazaných transferov. Znamenalo by to však v priemere asi 3-násobné zvýšenie dane z nehnuteľností v týchto mestách. Obdobná úprava by sa vzťahovala aj na ďalšie slovenské mestá s počtom obyvateľov nad 50-tisíc osôb -- ide spolu o 11 miest (uvedených 5 miest + Trenčín, Trnava, Nitra, Prievidza, Poprad a Martin). Celkovo by sa potom výnos z tejto dane zvýšil o 1,96 mld. Sk. Tieto opatrenia sa vykonajú k 1. 1. 2004, ak sa ukáže ako nereálne zavedenie zdaňovania len pozemkov k rovnakému dátumu.

Daň z motorových vozidiel
Navrhuje sa upustiť od zdaňovania osobných motorových vozidiel, t. j. predmetom dane budú len úžitkové vozidlá. Zdaňujú sa všetky úžitkové vozidlá podľa ich hmotnosti a množstva emisií v zmysle smernice 99/62/EHS. Musia sa uplatniť úľavy na dani (smernica 92/106/EHS) pre kombinovanú dopravu. Táto úprava spôsobí zníženie príjmov ŠR asi o 755 mil. Sk a bude zavedená od 1. 1. 2004.
Predmetom dane je úžitkové motorové vozidlo alebo prípojné vozidlo, ktoré má pridelené evidenčné číslo alebo zvláštne evidenčné číslo. Základom dane pri úžitkových vozidlách a autobusoch je ich celková hmotnosť v tonách a počet náprav. Úľava na dani podľa množstva emisií.

ZDAŇOVANIE SPOTREBY
Daň z pridanej hodnoty

Navrhovaná sadzba je 20 %, od 1. 1. 2004. Odo dňa vstupu Slovenskej republiky do Európskej únie bude účinný nový zákon o DPH s rovnakou sadzbou a s plne harmonizovaným systémom zdaňovania v zmysle výsledkov prístupových rokovaní v kapitole Dane.
Cieľom novely zákona o DPH je:
˙ zjednotiť spodnú a hornú sadzbu DPH,
˙ znížiť hranicu na registráciu DPH podľa požiadavky EÚ z dnešných 3 mil. Sk na 1,5 mil. Sk ročného obratu,
˙ oslobodenie od dane len v prípadoch stanovených smernicami EÚ a zapracovanie ďalších požiadaviek smerníc EÚ.
Spotrebné dane
Spotrebné dane sú špecifickými daňami zo spotreby určitých druhov tovarov. Zdaňujú sa vybrané druhy spotreby podľa príslušných smerníc EÚ.
-- Spotrebná daň z liehu
Zdaňuje sa konzumný lieh pevnou sadzbou v Sk na liter čistého alkoholu. Platná právna úprava č. 229/1995 uplatňuje sadzbu vo výške 250 Sk na liter čistého liehu, ktorá zodpovedá požiadavkám smernice 92/84/EHS, ktorá stanovuje minimálnu sadzbu vo výške 550 eur na hl čistého liehu. Pri liehu dochádza k vysokým daňovým únikom. Rozdiel medzi odhadom dane podľa spotreby a výnosu je asi 1 mld. Sk. Aj preto je nutné dôsledne uplatniť smernicu č. 92/12/EHS o zavedení všeobecného systému uplatňovania spotrebnej dane. Neodporúča sa túto daň zvyšovať pred zavedením funkčného systému daňových skladov. Z doterajších skúseností vyplýva, že po zvýšení sadzby z 240 Sk/l na 250 Sk/l došlo k poklesu výberu tejto dane vzhľadom na vyššiu mieru daňových únikov.
-- Spotrebná daň z piva
Smernica EÚ č. 92/84/EHS umožňuje zdaňovania piva pevnou sadzbou určenou v Sk na hektoliter a stupeň Plato, alebo pevnou sadzbou určenou v Sk na hektoliter a percentuálny obsah alkoholu. Zo systémového hľadiska je vhodnejšia a spravodlivejšia daň určená sadzbou na hektoliter a percentuálny obsah alkoholu, pretože umožňuje zachovať rovnakú mieru zdanenia piva ako iných alkoholických nápojov. Sadzba uplatňovaná od 1. 1. 2003 vo výške 30 Sk/stupeň Plato/hl je mierne nižšia oproti požiadavkám smernice 92/84/EHS, ktorá stanovuje minimálnu sadzbu alternatívne vo výške 0,784 EUR/ hl/stupeň Plato alebo 1,87 EUR/hl/percento alkoholu.
Aby sa zdanenie piva priblížilo k zdaneniu liehu a k zdaneniu šumivého vína, musela by byť sadzba 100 Sk/hl/stupeň Plato, resp. 250 Sk/hl/percento alkoholu. Keďže je to zo systémového hľadiska vhodnejšie, bude uplatnená sadzba 250 Sk/hl/percento alkoholu.
-- Spotrebná daň z vína
Zdaňuje sa tiché víno, šumivé víno a medziprodukty pevnou sadzbou v Sk na hektoliter. Podľa smernice č. 92/83/EHS má byť sadzba dane z vína určená podľa množstva vína v hektolitroch bez ohľadu na obsah alkoholu. Táto sadzba v zmysle smernice 92/84/EHS môže byť aj nulová. Zo systémového hľadiska je vhodné a spravodlivé určiť daň sadzbou na hektoliter tak, aby približne zodpovedala úrovni zdanenia iných alkoholických nápojov.
Smernica č. 92/84/EHS požaduje síce zdanenie tichého vína a šumivého vína, ale zároveň stanovuje minimálnu sadzbu tichého vína na 0 EUR/hl a šumivého vína tiež na 0 EUR/hl. Zákon č. 309/1993 Z. z. zdaňuje tiché víno sadzbou 0 Sk/hl a šumivé sadzbou 2 400 Sk/hl. Rozlišovať zdanenie tichého a šumivého vína len preto, že výrobcov šumivého vína štát dokáže ľahšie zdaniť, nie je spravodlivé.
Navrhuje sa zdaňovať všetko víno (vrátane tichého vína) sadzbou 2 500 Sk/hl. Táto sadzba približne zodpovedá zdaneniu liehu (obsah alkoholu vo víne sa najčastejšie pohybuje okolo 10 %). S ohľadom na administratívnu náročnosť a pravdepodobný zanedbateľný daňový výnos sa problematika výroby vína drobnými pestovateľmi výlučne pre potreby vlastnej domácnosti dorieši tak, aby sa takáto drobná výroba vína nezdaňovala a súčasne sa dodržali požiadavky EÚ.
-- Spotrebná daň z tabaku
Zdaňuje sa tabak a tabakové výrobky kombinovanou sadzbou tak, aby celková daň z maloobchodnej predajnej ceny dosiahla požadované percento v zmysle smernice 2002/10/EC (zohľadňujúc dohodnuté prechodné obdobie). Zdanenie tabaku a tabakových výrobkov je predmetom právnej úpravy zákona č. 312/1993 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 1. 1. 1994 a dosiaľ bol novelizovaný 10-krát. Smernice EÚ č. 92/79/EHS, 92/80/EHS a 95/59/EHS presne stanovujú minimálne zdanenie tabaku a tabakových výrobkov. Z dôvodu procesu harmonizácie si bude platná právna norma vyžadovať ďalšie novely, hlavne zvýšenie dane na požadovaných 57 % z maloobchodnej predajnej ceny bez DPH najpredávanejšieho typu cigariet, ako to požaduje smernica 92/79/EHS.
Najpredávanejší typ cigariet na Slovensku sú krátke cigarety v maloobchodnej cene v roku 2002 asi 45 Sk s DPH za jedno balenie s 20 kusmi cigariet. Po odrátaní DPH vo výške 23 % a dane z tabakových výrobkov 0,70 Sk na kus ostáva približná cena 22,60 Sk, ktorá má v budúcnosti tvoriť 43 % (keďže zvyšných 57 % má tvoriť daň) maloobchodnej ceny bez DPH. Z toho vyplýva, že daň sa najneskôr v roku 2006 má pohybovať na úrovni 1,50 Sk/kus. Od 1. 1. 2004 sa sadzba dane zvýši na úroveň 1,40 Sk/kus.
-- Daň z minerálnych olejov
Zdaňujú sa minerálne oleje pevnou sadzbou v Sk podľa druhu na 1 000 litrov alebo 1 000 kg (ťažké oleje). Zdanenie minerálnych olejov upravuje zákon č. 239/2001 Z. z. SR už dosiahla minimálne sadzby dane stanovené smernicou č. 92/82/EHS o približovaní sadzieb spotrebných daní z minerálnych olejov (k 1. 1. 2003 sú prekročené o 2,4 % až 14,7 %). Uplatňuje sa i smernica č. 92/12/EHS o zavedení všeobecného systému uplatňovania spotrebnej dane. Napriek tomu sadzby týchto daní patria k najnižším medzi členskými a kandidátskymi krajinami EÚ. Ku dňu vstupu SR do EÚ je potrebné zapracovať ustanovenia smerníc EÚ upravujúce intrakomunitárny obeh tohto tovaru. K 1. 1. 2004 sa navrhuje zvýšenie sadzieb spotrebnej dane z jednotlivých druhov minerálnych olejov takto:

Minimálna sadzba v EÚ
Dnešná sadzba v SR Navrhovaná sadzba
Bezolovnatý benzín
12 054 Sk/1000 l
12 400 Sk/1000 l
13 900 Sk/1000 l
Olovnatý benzín
14 154 Sk/1000 l
14 500 Sk/1000 l
17 000 Sk/1000 l
Kerozín
10 290 Sk/1000 l
11 800 Sk/1000 l
13 900 Sk/1000 l
Nafta
10 290 Sk/1000 l
11 800 Sk/1000 l
13 900 Sk/1000 l
Vykurovací olej
546 Sk/1000 kg
600 Sk/1000 kg
1 600 Sk/1000 kg
LPG
4 200 Sk/1000 kg
4 300 Sk/1000 kg
6 800 Sk/1000 kg

Pre správu spotrebných daní sa požaduje zaviesť všeobecný systém uplatňovania spotrebných daní (okrem dane z minerálnych olejov, kde tento systém už zavedený je) v zmysle smernice č. 92/12/EHS. Tento systém, spolu s ďalšími krokmi, ako napríklad zavedenie kontrolných pások s vysokým stupňom ochrany proti falšovaniu na lieh a cigarety, má spresniť evidenciu pohybu tovarov podliehajúcich spotrebnej dani a znížiť objem daňových únikov.

ZRUŠENIE NIEKTORÝCH DANÍ
Daň z prevodu a prechodu nehnuteľností nezdaňuje zisk, spotrebu ani majetok. Táto daň predstavuje viacnásobné zdanenie nehnuteľného majetku nadobudnutého zo zdanených príjmov (a ktorý sa každoročne zdaňuje daňou z nehnuteľností) pri jeho prevode alebo prechode na iného vlastníka. Je preto neopodstatnená.
Daň z darovania a daň z dedičstva zdaňuje majetok, ktorý už raz zdanený bol, a preto je nespravodlivá. Skutočnosť, že pred darovaním alebo dedením mal predmetný majetok iného vlastníka, nie je relevantná. Nič sa nevytvorilo ani nespotrebovalo a uplatnenie majetkových daní nie je ovplyvnené. Súčasne žiadny dar nebude daňovým výdavkom ani nebude inak znižovať základ dane z príjmov darcu. Závažným dôvodom na zrušenie týchto daní je aj ich obzvlášť nízky výnos (0,9 o/oo daň z darovania, 0,6 o/oo daň z dedičstva z celkových daňových výnosov), čiže nízka účinnosť týchto daní. Okrem nehnuteľností a výnimočne veľkých majetkov sú daň z dedičstva a daň z darovania nekontrolovateľné.

MIESTNE POPLATKY
Miestne poplatky sú predmetom právnej úpravy zákona č. 544/1990 Zb., ktorý nadobudol účinnosť od 1. 1. 1991. Bol dosiaľ novelizovaný 10-krát.
Poplatok z predaja alkoholických nápojov a tabakových výrobkov tvoril takmer 50 % celkových výnosov. Je v rozpore so smernicami EÚ, ktoré dovoľujú zaťažovať alkohol a tabak len raz, bude musieť byť zrušený. Toto sa týka aj prirážky k predajným automatom, pokiaľ tovarom je alkohol alebo tabak.
Poplatok za užívanie verejného priestranstva tvorí druhú najväčšiu časť výnosov všetkých poplatkov okrem poplatku za zber komunálneho odpadu, a síce takmer 20 %.
Poplatky za predajné automaty, za vjazd motorových vozidiel a za užívanie bytu na iné účely majú zanedbateľný výnos vo výške niekoľkých promile z celkových výnosov.
Poplatok za umiestnenie zábavných a hracích automatov má silne klesajúcu tendenciu z dôvodu neochoty obcí umiestnenie týchto automatov vôbec povoliť kvôli sprievodným javom, ako je napr. znečistenie, výtržníctvo a pod.
Niektoré poplatky nie sú spravodlivé. Napríklad poplatok za ubytovaciu kapacitu má charakter majetkovej dane, lebo spoplatňuje samotnú existenciu ubytovacieho zariadenia. Na druhej strane napr. reštauračná kapacita spoplatnená nie je.
Poplatok za umiestnenie jadrového zariadenia nespĺňa požiadavku všeobecnosti. V zákone je síce stanovený poplatok za umiestnenie všetkých jadrových zariadení, no v skutočnosti ide len o dve a v dohľadnej budúcnosti len o jedno zariadenie.
Výnos zo 7 štátnych daní je 400-krát vyšší ako z 10 miestnych poplatkov. Preto vzniká otázka, či by z čisto finančného hľadiska nebolo výhodnejšie poplatky zrušiť. Poplatok za zber, prepravu a zneškodňovanie komunálnych a drobných stavebných odpadov bol zavedený len s účinnosťou od 1. 1. 2002 a predstavuje nesystémový prvok v sústave miestnych poplatkov. Oveľa efektívnejšie riešenie je nahradiť tento poplatok systémom komerčných platieb za zber, prepravu a zneškodňovanie odpadov. Poplatok za užívanie verejného priestranstva by obec mohla riešiť formou nájmu.

Rekapitulácia
Daňová reforma si vyžaduje konkrétne úpravy daňových zákonov. Pri niektorých zákonoch je potrebné vypracovať nové znenie, iné stačí novelizovať.
Účinnosť od 1. januára 2004 sa predpokladá pri
-- zákone o daniach zo ziskov,
-- zákone, ktorým sa zrušuje daň z dedičstva, daň z darovania a daň z prevodu a prechodu nehnuteľností.
Zákon o DPH a zákony o spotrebných daniach bude nutné novelizovať k 1. januáru 2004. Súčasne so vstupom Slovenskej republiky do EÚ (predpokladá sa 1. mája 2004) budú musieť nadobudnúť účinnosť nové zákony zohľadňujúce aj systém zdaňovania intrakomunitárnych transakcií v zmysle smerníc EÚ.
Zákon o dani z motorových vozidiel (prípadne novela zákona o cestnej dani) bude účinný s ohľadom na rozpočtové súvislosti k 1. 1. 2004 alebo neskôr. Zákon o dani z nehnuteľností možno prijať v závislosti od pripravenosti cenových máp s účinnosťou najskôr od 1. 1. 2005. Malú novelu zákona o dani z nehnuteľností je možné prijať s účinnosťou od 1. 1. 2004. Novela zákona o miestnych poplatkoch bude prijatá po prehodnotení jednotlivých druhov poplatkov k 1. 1. 2004 alebo k 1. 1. 2005.
minimálna sadzba v EÚ dnešná sadzba v SR navrhovaná sadzba
bezolovnatý benzín 12 054 Sk/1000 l 12 400 Sk/1000 l 13 900 Sk/1000 l
olovnatý benzín 14 154 Sk/1000 l 14 500 Sk/1000 l 17 000 Sk/1000 l
kerozín 10 290 Sk/1000 l 11 800 Sk/1000 l 13 900 Sk/1000 l
nafta 10 290 Sk/1000 l 11 800 Sk/1000 l 13 900 Sk/1000 l
vykurovací olej 546 Sk/1000 kg 600 Sk/1000 kg 1 600 Sk/1000 kg
LPG 4 200 Sk/1000 kg 4 300 Sk/1000 kg 6 800 Sk/1000 kg
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
07. máj 2024 10:50