Železnice si nechali vypracovať zámer modernizácie trate z Bratislavy do Kútov na hranici s ČR. Úprava trate, ktorá vedie medzinárodným koridorom Berlín -- Praha -- Budapešť -- Solún by umožnila, aby na nej vlaky premávali rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Samotné železnice však nevedia, z čoho sa bude modernizácia financovať ani aké vlaky by na trati mali jazdiť.
Zámer je v súčasnosti k dispozícii na nahliadnutie a verejné pripomienkovanie na magistráte Bratislavy. Odbor územného plánovania magistrátu ho posudzuje, pretože prechádza aj územím hlavného mesta.
Celková dĺžka medzinárodného koridoru je na slovenskom území -- od Kútov po Štúrovo -- 210 km. Orientačné náklady boli vyčíslené na 19,8 miliardy korún. Z toho dva úseky na Záhorí, spolu v dĺžke 67 km, by sa mali postaviť do roku 2006 s nákladmi 6,5 miliardy korún. S výstavbou sa už podľa hovorcu ŽSR Jána Keresteša vlastne začalo, lebo v rámci generálnej opravy medzi Zohorom a Devínskou Novou Vsou sa 5,5 km už podarilo rekonštruovať na rýchlosť 160 km/hod. Na rozdiel od výstavby medzinárodného koridoru, ktorý sa od roku 2000 začal stavať na úseku Bratislava -- Trnava, sa zatiaľ neuvažuje o využívaní prostriedkov ISPA. Aj rekonštrukciu stanice Kúty, ktorá sa začala v roku 1996, možno podľa Keresteša zahrnúť do štvrtého koridoru. Bolo tu zrekonštruované zabezpečovacie zariadenie a budova stavadla, celkovo sa preinvestovalo pol miliardy korún.
Rýchlosťou 160 km/hod. sú schopné premávať niektoré rýchlikové súpravy nasadzované na medzinárodné spoje. Železnice tiež uzavreli predbežnú zmluvu s konzorciom Alstom Ferroviaria na dodávku vlakov Pendolino s naklápacími skriňami, ktoré by mohli jazdiť rýchlosťou až 200 km/hod. Železnice sa tak chceli pripojiť k už potvrdenej objednávke Českých dráh, čím by sa pri nákupe ušetrilo. Obstarávanie však bolo z finančných dôvodov pozastavené.
ŽSR ešte nemajú schválený podnikateľský plán na tento rok, ale podľa Keresteša sa zrejme v tomto roku so stavbou koridoru nezačne. Tok financií pre ŽSR sa znížil, lebo od štátu za výkony vo verejnom záujme má na tento rok prisľúbených iba 2,3 miliardy korún, kým ešte v roku 2001 to bolo dvakrát viac.
Na českom území je koridor takmer hotový. Na väčšine úsekov je technicky možné jazdiť rýchlosťou 160 km/hod., aj keď cestovný poriadok nie je zostavený pre túto rýchlosť. České dráhy však počítajú so zvýšením premávkovej rýchlosti medzinárodných vlakov, preto objednali vlakové súpravy Pendolino. Prvá by má byť dodaná v júni. Problémom je rekonštrukcia brnianskej stanice, mala by sa presťahovať kilometer južnejšie, o čom musí rozhodnúť česká vláda. Po úplnom dokončení koridoru a nasadení súprav Pendolino by sa mal jazdný čas medzi Prahou a Viedňou skrátiť na tri a pol hodiny, čo je časová úspora jeden a pol hodiny.
StoryEditor