StoryEditor

V mýtnom sú štáty únie nejednotné

08.10.2004, 00:00
V Luxemburgu zasadá Rada ministrov EÚ pre dopravu, telekomunikácie a energiu, na ktorej sa zúčastňuje aj minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič. Rokuje sa o návrhoch noviel smerníc EÚ o využívaní infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami, o informačných službách v pre riečnu premávku, certifikácii vlakového personálu a smernici o vodičských preukazoch.

Členské štáty Európskej únie majú rozdielne názory na spoplatnenie vybraných ciest a diaľnic. Veľké rozdiely v mýtnom spôsobujú, že sa doprava presúva tam, kde sú nižšie. V týchto regiónoch sa to však odráža na preťažení ciest a dopravných zápchach. Včera sa problémom zaoberala Rada ministrov EÚ pre dopravu, telekomunikácie a energiu.
Česi navrhujú zvýšenie limitu jednodňového kupónu pre kamióny z terajších ôsmich na pätnásť eur. K tejto iniciatíve sa podľa ČTK pripojilo niekoľko menších tranzitných krajín ako Luxembursko a Dánsko. S návrhom nesúhlasili ministri Grécka, Malty a Lotyšska, pretože by sa im tým predražil vývoz aj dovoz. Česko dokonca uvažuje o zrušení jednodňových kupónov, hoci tým riskuje konanie pred Európskym súdnym dvorom.
Cieľom Európskej komisie je vytvoriť určitý rámec, ktorý by sa netýkal samotnej výšky poplatkov, ale jej štruktúry. Mal by viac zohľadňovať druh vozidla, čas a miesto a lepšie tak reagovať na určité situácie bez toho, aby sa zvyšovali dane a poplatky. Mohlo by sa vyberať vyššie mýto v horských oblastiach alebo mestských aglomeráciách. Poplatky by tiež bolo možné meniť podľa denného času alebo ročného obdobia, čím by sa lepšie rozložila dopravná záťaž. Vyššie poplatky v ekologicky citlivých oblastiach by mali slúžiť na financovanie alternatívnej dopravy.
V súčasnosti sa smernice týkajú len vozidiel nad dvanásť ton. Nový systém by sa mal týkať aj nákladných vozidiel nad 3,5 tony, ktoré sa využívajú na transport tovarov. Tento rámec by mal zahŕňať transeurópsky cestný systém a ďalšie cesty, na ktoré je z neho doprava presmerovaná. Mýtne na cestách, ktoré nie sú v tomto systéme, si môžu členské štáty naďalej určovať samostatne.
Podľa generálnej tajomníčky združenia cestných dopravcov SR Česmad Kataríny Vinceovej by mali byť poplatky delené podľa toho, ako sú vozidlá šetrné voči vozovke či podľa emisií, ktoré vylučujú. Slovenskí dopravcovia tiež žiadajú, aby vybrané platby smerovali späť do rozvoja cestnej infraštruktúry.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 19:38