Slovenský ropný prepravca Transpetrol je ochotný cez svoju časť ropovodu Družba prepraviť skúšobnú dodávku ľahkej ropy do rafinérie českého Unipetrolu v Kralupoch. Po včerajšom rokovaní s predstaviteľmi firmy, ktorej 49-percentným akcionárom je ruský ropný koncern Jukos, to vyhlásil minister hospodárstva Pavol Rusko. Konečné rozhodnutie však nie je na pleciach ministerstva hospodárstva -- rozhodujúce je, či sa ruská strana dohodne s ukrajinským prepravcom Ukrtransneft o prepustení tejto ropy do potrubia Odesa -- Brody. Dodávku zhruba 20-tisíc ton ropy ťaženej v Kazachstane už raz Rusi pozastavili, keďže prepravu neumožnila zmluva Transpetrolu s ruskou prepravnou spoločnosťou Transnefť.
"Ak sa objaví dlhodobý odberateľ ľahkej kaspickej ropy, budeme iniciovať prestavbu slovenského ropovodu Družba tak, aby sa cezeň okrem ruskej ropy dal prepravovať aj tento typ," načrtol Rusko potenciál slovenského ropovodu. Skúšobný tranzit do Kralúp tak má byť prvým krokom k dlhodobej preprave.
Prestavbu slovenského ropovodu Transpetrol však predbežne vyčíslil na 65 miliónov dolárov. Ministerstvo je z pozície majoritného akcionára, ale zároveň s menšinou manažérskych postov ochotné akceptovať akúkoľvek výšku investície. Náklady však ešte potvrdí audit v Transpetrole.
Investíciu do prestavby potrubia by Transpetrol podľa vyhlásení jeho manažmentu zvažoval v prípade, že by bola rentabilná, na čo je potrebný dlhodobý kontrakt. Do toho však ako prepravca nemôže zasiahnuť, je to vec odberateľa a dodávateľa.
Kaspická ropa je v porovnaní s ťažkou exportnou zmesou Ural, ktorá z Ruska na územie Slovenska tečie už niekoľko desiatok rokov, kvalitnejšia, ale stále drahšia. Minister je však presvedčený o potrebe diverzifikácie dodávok ropy na Slovensko a prestavbu ropovodnej siete považuje za prioritnú. Na spracovanie ľahkej ropy je prispôsobená aj rafinéria Slovnaft, takéto kroky však tiež podmieňuje rentabilitou projektu.
Rozhodnutia predstavenstva Transpetrolu ministerstvo ovplyvniť nemôže. Z piatich členov ho zastupujú len dvaja. Pravdepodobnosť, že by Jukos, v ktorom si Kremeľ posilnil svoju pozíciu, prepravu kazašskej ropy podporil, sa pritom podľa analytikov približuje k nule.
Na druhej strane, väčší vplyv má štát v dozornej rade podniku, ktorá má právo rozhodnutia predstavenstva vetovať. Z jej deviatich členov je len jeden nominantom Jukosu. Ďalší traja zastupujú zamestnancov a piati ministerstvo.
Ukrajinský ropovod Odesa-Brody je dlhý 674 kilometrov. Rúry s priemerom 1,02 metra majú ročnú prepravnú kapacitu až 45 miliónov ton.
StoryEditor
Možnosť prepravy kaspickej ropy zostáva otázna
Slovenský ropný prepravca Transpetrol je ochotný cez svoju časť ropovodu Družba prepraviť skúšobnú dodávku ľahkej ropy do rafinérie českého Unipetrolu v Kralupoch.

