StoryEditor

Po povodniach sa trate v Děsnej ujali obce

11.02.2003, 23:00

Nadnárodná spoločnosť Connex prevádzkuje železničnú dopravu na trati Železnice Děsná v Českej republike. Na začiatku projektu bol záujem obcí v údolí Děsné. "Svazek obcí vznikol pre obnovu tejto trate, ktorá bola v roku 1997 pri záplavách zničená a České dráhy do nej odmietli investovať. Pomocou programu Phare sa to aj podarilo," hovorí riaditeľ železničnej dopravy Connexu Morava, Štefan Bernáth. Stavebné práce na obnove trate realizovala Stavebná obnova železníc, ktorá po ich ukončení trať aj prenajímala.
Vlani trať za symbolickú korunu sprivatizoval Svazek obcí. Podľa Bernátha bol štát v konečnom dôsledku spokojný s takýmto postupom, pretože sa železnica nedostala do súkromných rúk, ale k ľuďom, ktorým na rozvoji železnice bude naozaj záležať.
Connex Morava, dcérska spoločnosť francúzsko-švédskej spoločnosti Connex, je na trati nájomcom. V súčasnosti ma prenajaté štyri motorové rušne, prívesné vlaky a dráhu, ktoré Svazek obcí získal v privatizácii.
Dôležitým bodom pri prevádzkovaní železnice je podľa Bernátha spolupráca s ostatnými prevádzkovateľmi. "Predpredávame lístky Českým dráham a následne si robíme mesačné vyúčtovanie. Pritom stanica Šumperk patrí rovnako ČD, tankujeme tu, hlásia tu naše cesty do rozhlasu a v depe v tejto stanici nám ČD robí opravy," dodal Bernáth.
Ako povedal riaditeľ Connexu pre Česko, Slovensko a Maďarsko, Cyril Hervé-Carniel, spoločnosť vidí v tejto trati potenciál. Dôvodom výberu trate bola blízkosť lyžiarskeho strediska, ako aj záujem miestnej samosprávy. "Ak sa spojí zaujímavý produkt s podporou miestnych obyvateľov, taký biznis nemôže byť stratový," povedal Carniel. Podľa neho sa určite podobné trate nájdu aj na Slovensku, zároveň potvrdil záujem Connexu vstúpiť na slovenský trh. "V EÚ máme veľa železničných tratí, ktoré prevádzkujeme. Preto pozorne sledujeme vývoj situácie nielen v Českej republike, ale aj na Slovensku," povedal Carniel.
"Naša firma sa celosvetovo zaoberá výlučne prepravou osôb, prepravu nákladov robíme iba v minimálnej miere. Dôvodom je náročná administratíva, ktorá je spojená s prepravou nákladov," doplnila riaditeľka Connexu Morava, Jitka Homolová. Jednoznačne potvrdila, že osobná doprava sa nedá robiť bez dotácií, štát musí vstupovať či na úrovni vlády, krajského alebo mestského zastupiteľstva. "Ak má záujem o obslužnosť kraja, musí to aj zaplatiť. Záujem vlády pritom v prípade železničnej dopravy mieri k ekológii, aby ľudia nesiahali po individuálnej automobilovej doprave, ktorá má jednoznačne negatívny vplyv na životné prostredie," povedala Homolová. Podľa nej sa železničná a autobusová doprava dostávajú na rovnakú úroveň z hľadiska ekológie. Vlaky sú totiž rovnako ako autobusy poháňané dieselovými motormi, v prípade elektrického pohonu sú faktorom tepelné elektrárne, ktoré prúd väčšinou produkujú.

Český model financovania osobnej dopravy:

-- Štátny fond dopravnej infraštruktúry zabezpečuje prevádzku, údržbu a opravy dopravnej cesty
-- Krajské úrady -- položka v štátnom rozpočte (peniaze pre regionálnych dopravcov)
-- Rezort dopravy na základe obdoby našej Zmluvy vo verejnom záujme kryje tarifné straty, ak ich nepokryjú dotácie štátneho fondu a krajských úradov

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 06:43