Úspešná knižná sága o Harrym Potterovi spôsobila, že milióny detí čakalo na ich jedenáste narodeniny sklamanie, keď nedostali list z Rokfortu. Ondrej Tokár, 22-ročný programátor pôvodom zo Sečoviec, im to chce vynahradiť mobilnou hrou, v ktorej sa budú môcť stať čarodejníkmi a mať vlastnú kúzelnú paličku. „Bol som na tematickom výlete v Škótsku, kde sme sa previezli rokfortským expresom. Dostal som chuť postaviť si hrad, ako bol v príbehu, povedal som si ale, že začnem niečím jednoduchším, napríklad tou paličkou,“ spomína Tokár. To bola prvá myšlienka, z ktorej neskôr vznikla hra Maguss.
Začali sme hlúpo
Mladý Slovák, vtedy ešte študujúci v Dánsku, sa spojil s elektrotechnickým inžinierom a po roku bol prútik na svete. Hráč rôznymi pohybmi vrhá kúzla na oponenta, prepojená mobilná aplikácia ich rozpozná a ak druhý čarodejník špeciálnym pohybom nevyčarí protikúzlo, príde o časť života. Vyhráva ten, komu sa podarí prežiť. Magický duel ako vystrihnutý z knihy bol teda hotový. Zostávalo už len prútiky dostať na trh. „Začali sme veľmi zhurta. Mali sme technológiu, ale hru sme vytvorili bez grafika, bez herného vývojára, bez poriadnych zvukových efektov. Platil som ľuďom na voľnej nohe a žiadna práca nebola urobená dobre,“ vysvetľuje, prečo nevyšla prvá snaha o rozšírenie. Na crowdfundingovej platforme Kickstarter ich projekt zarobil iba polovicu vyžadovanej sumy, čo bolo takmer 30-tisíc eur, podľa pravidiel stránky ale nedostali vôbec nič.
Pol roka čakať nebudemBarbara Zmušková
V informáciách o hre Maguss nenájdete ani slovo o Harrym Potterovi, Rokforte alebo kúzlach, ktoré fanúšikovia poznajú z kníh. Bolo by to totiž porušením licenčných práv. O prútiku však písali všade na svete, vrátane Kambodže a Pakistanu, netrvalo teda dlho, kým sa ozvala londýnska firma, ktorá sa stará o všetky oficiálne projekty zo sveta Harryho Pottera – filmy, hry a najnovšie aj divadlo. „Veľmi sa im to páčilo, všetci boli za, ale povedali mi, že musím počkať pol roka,“ hovorí Tokár. „Odmietol som to. Ak v budúcnosti budú chcieť spolupracovať, veľmi rád to celé uvidím v oficiálnom šate, zatiaľ si však pôjdem vlastnou cestou.“
Čarovať sa bude na uliciach
Nová verzia hry, na ktorej pracujú, je od tej pôvodnej oveľa prepracovanejšia a hráčov vyženie do ulíc. Okrem duelov a miešania elixírov budú hľadať cenné predmety a príšery v skutočnom svete. Umožní to geolokácia. Ľudia tento princíp môžu poznať z nedávno spustenej hry Pokémon Go, v ktorej počas kráčania ulicami zbierajú príšerky. „Ten nápad som mal ešte predtým, ako s ním prišli oni. Bude však užitočné mať Maguss k čomu prirovnať,“ myslí si Tokár. Hra je teraz v procese výroby. Keď bude všetko hotové, chcú dať crowdfundingu druhú šancu. Investorov budú hľadať aj počas výletu do Ameriky.
Slovákov nezamestnáva
V Maguss tíme sú ľudia z celého sveta, Slováci ale len dvaja – on a jeho priateľka. „Veľmi by som chcel ľudí zo Slovenska, ale keď som s nimi pracoval, neboli takí motivovaní a oddaní projektu ako Litovčania, Rusi alebo Ukrajinci. Američanom, na druhej strane, nechýbala motivácia, ale boli menej technicky zdatní,“ popisuje svoje skúsenosti s tvorcami. Na Slovensko sa vrátiť nechystá. Vzdelanie, ktoré dostal v Dánsku, považuje za oveľa hodnotnejšie než to slovenské. Naučili ho viac praktických vecí, ako jeho kamarátov v Bratislave, a tak sa už s bakalárskym titulom zamestnal na plný úväzok. „Na hre zatiaľ pracujem po práci. Rád by som z nej odišiel, ale zatiaľ nemáme zisky. To sa ale snáď o chvíľu zmení,“ uzatvára.
Nerobím to len pre peniaze
Harry Potter bol prvou knihou, ktorú kedy čítal, a celú ságu prelúskal niekoľkokrát
V akej fakulte by ste boli v Rokforte?
Asi v Slizoline. Na internete mi vyšiel Chrabromil, ale to len preto, lebo som odpovedal tak, aby som sa tam dostal. To by urobil len niekto zo Slizolinu.
Budú aj v Maguss nejaké fakulty? Aký bude príbeh?
My to voláme rády. Od istého levelu si hráč sám vyberá, do ktorého bude chcieť ísť, s tým, že každý rád je niečím špecifický. Celkovo ide o paralelný svet, ktorý je s tým naším prepojený. Na príbehu sa však stále pracuje, preto nemôžem prezradiť veľa.
Akými technologickými zmenami prešiel prútik?
Najskôr fungoval na princípe infračerveného signálu, ktorý smeroval na odznak pripnutý k hrudi. Potom sme ale zistili, že to má veľmi veľa nevýhod, napríklad pomalá rýchlosť, navyše by si hráč mohol odznak zakryť rukou alebo sa otočiť chrbtom a nemohol by byť zasiahnutý. Väčšie boli aj výrobné náklady. Teraz prútik komunikuje rovno s mobilom cez Bluetooth.
Bude mať rovnaké efekty ako vo filme?
Zatiaľ, bohužiaľ, nie. Do budúcnosti by sme to chceli spojiť s virtuálnou realitou, kde by sa dalo urobiť hocičo. Na trhu už táto technológia je, stále sa však vyvíja, rovnako ako my. Možno o päť rokov.
Budú si môcť hráči vybrať dizajn ?
Bolo by super, keby si ľudia mohli vybrať z viacerých možností. Formy na plastové výrobky však stoja priveľa, preto je to až cieľ do budúcnosti. Tiež sme rozmýšľali, že by sme ju urobili z dreva, čo by bolo lacnejšie, tam je však problém, či by to spĺňalo európske normy, či by to napríklad nezačalo horieť.
Prútik bol počas kampane ponúkaný za viac ako 50 eur. Budú si to môcť mladí fanúšikovia dovoliť?
Chcem urobiť hru, ktorú bude môcť hrať každý, preto bude Maguss funkčný aj bez prútika. Hráči, ktorí si ho zakúpia, však budú mať rôzne výhody, napríklad sa im otvoria špeciálne úlohy, alebo budú pre ostatných potrební pri postupe.
Máte nápad patentovaný?
Na začiatku som minul dosť veľa peňazí na patentového právnika, čo bolo nakoniec zbytočné, pretože som zistil, že to vôbec nepotrebujem. V Číne už dávno majú paličky, ktoré fungujú napríklad na televízor, zatiaľ som však nevidel paličku prepojenú s mobilom. Keďže sme s Maguss už vyšli na verejnosť, v podstate to vlastním.
Čo by ste poradili niekomu, kto má podobne dobrý nápad?
Určite by to nemal robiť sám. Mal by si zohnať partnerov z kľúčových odborov a nemal by sa s ničím unáhliť. V skupine sú ľudia viac motivovaní a rozširuje sa aj sieť kontaktov, čo je podľa mňa dôležité. Tiež nemíňať hlúpo, ja som si myslel, že keď zaplatím viac peňazí, práca bude odvedená lepšie. O cene však treba stále vyjednávať, výsledok bude aj tak rovnaký.